نقاشی‌هایی که ما را به «آخرالزمان» می‌برند؛ از «روز بزرگ خشم خدا» تا «پایتخت جهنم»

نقاشی‌هایی که ما را به «آخرالزمان» می‌برند؛ از «روز بزرگ خشم خدا» تا «پایتخت جهنم»

جان مارتین یکی از برجسته‌ترین نقاشان رمانتیک انگلستان در قرن نوزدهم است؛ آنچه که به طور خاص باعث شهرت او شده و امروزه نیز آثار او را در بین مخاطبان محبوب نگه داشته است، توانایی شگفت‌انگیز او در ترسیم صحنه‌های آخرالزمانی خشم و عذاب الهی است.

کد خبر : ۲۰۷۹۸۳
بازدید : ۱۲۵

فرادید| جان مارتین، نقاش برجسته انگلیسی قرن نوزدهم، با نقاشی‌های باشکوه، پرهیبت و آخرالزمانی خود، اثری ماندگار در دنیای هنر برجای گذاشته است. مارتین که در سال 1789 در نورث‌آمبرلند متولد شد، آثار مبهوت‌کننده‌ای از خود به جای گذاشت که  تصاویری زنده و تاثیرگذار و روایت‌هایی عمیق را ارائه می‌کردند.

به گزارش فرادید؛ اغلب نقاشی‌های جان مارتین نمایشی شکوهمند از صحنه‌های آخرالزمانی کتاب مقدس و تصاویری از عذاب‌ها و فاجعه‌های عظیم هستند؛ تصاویری که مهارت او را هم از لحاظ تکنیک نقاشی و هم از لحاظ قدرت روایتگری به رخ می‌کشند.

روز بزرگ خشم

روز بزرگ خشم خدا؛ از مشهورترین نقاشی‌های جان مارتین

هم‌زمان که شهرت مارتین در میان هم‌وطنان خودش رو به فزونی می‌رفت، بلندپروازی او نیز افزایش یافت. او شروع به ترسیم نقاشی‌هایی در اندازه‌های بزرگ کرد و صحنه‌هایی از آخرالزمان کتاب مقدس و آشفتگی‌های کیهانی را به تصویر کشید که مرزهای تخیل را به چالش می‌کشیدند.

یکی از شاهکارهای او «روز بزرگ خشم خداوند» نام دارد؛ این نقاشی گواهی بر این بلندپروازی است. این بوم عظیم که 196 در 303 سانتی‌متر اندازه دارد، صحنه‌ای آشفته از انتقام الهی را به تصویر می‌کشد که زمین را در آتش و گوگرد غرق می‌کند. در پیش‌زمینۀ این نقاشی چهره‌هایی وحشت‌زده را می‌بینیم که در ناامیدی دست و پا می‌زنند، در حالی که در فاصله دور، شهرها ویران می‌شوند و کوه‌ها در آتش خشم فرومی‌ریزند. وسعت ویرانی به تصویر کشیده شده در این نقاشی حیرت‌انگیز است؛ مارتین در اینجا بینندگان را همراه با خود به لحظات ویرانگر آخرالزمان می‌برد. او با توجه دقیق به جزئیات و استفاده از نور و سایه، حسی از شکوه حماسی ایجاد می‌کند که هم الهام‌بخش و هم ترسناک است.

پاندمون

پایتخت جهنم

در حالی که «روز بزرگ خشم خداوند» یکی از مشهورترین آثار مارتین است، اما این فقط یک قطعه از مجموعۀ پربار و شگفت‌انگیز نقاشی‌های مارتین است. در طول دوران کاری خود، او طیف گسترده‌ای از نقاشی‌ها را تولید کرد که هر کدام از دیگری جاه‌طلبانه‌تر و باشکوه‌تر بودند.

سدوم و عموری

نابودی سدوم و عموره

تعداد زیادی از نقاشی‌های او صحنه‌های فرود آمدن عذاب الهی بر اقوام مختلف را به تصویر می‌کشیدند؛ از صحنۀ غرق شدن لشکر فرعون گرفته تا صحنۀ بارش آتش بر شهرهای سدوم و عموره (شهرهای قوم لوط). نقاشی‌های دیگر او نیز صحنه‌هایی از قلمروهای فرادنیوی همچون بهشت و جهنم را به نمایش می‌گذاشتند؛ نقاشی «پاندمونیوم یا «پایتخت جهنم» نمونه‌ای چشمگیر از این دسته آثار است که با ترکیب رنگ‌های سرخ و سیاه، منظره‌ای حقیقتا جهنمی را پیش چشم مخاطب می‌آورد.

نابودی فرعون

نابودی سپاه فرعون

علاقه جان مارتین به نقاشی آخرالزمان صرفاً هنری نبود بلکه عمیقاً در جهان بینی و دیدگاه فلسفی او ریشه داشت. او خود را یک اخلاق‌گرا می‌دید که از قلم‌موی خود برای هشدار در مورد پیامدهای غرور و فساد اخلاقی بشریت استفاده می‌کرد.

Destruction_of_Pompeii_and_Herculaneum

ویرانی پمپئی

مارتین در بوم‌های عظیم خود چیزی بیش از صرف نمایش ویرانی را ارائه می‌کرد؛ او در حقیقت می‌خواست روایتی از عدالت و انتقام الهی را به تصویر بکشد. مارتین از طریق نقاشی‌های خود، بینندگان را به تامل در مورد موضوعات جاودانه مانند گناه، داوری و رستگاری دعوت می‌کند. نقاشی‌های آخرالزمانی او نه تنها به عنوان هشدار بلکه به عنوان یادآوری قدرت پایدار ایمان و مقاومت روح انسان در برابر سختی‌ها عمل می‌کنند.

نابودی صور

ویرانی شهر صور

طاعون مصر

هفتمین مرگامرگ مصر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید