(تصاویر) چهارمین خانۀ برتر ایران در سال 1403 که در شهر آمل ساخته شده است

(تصاویر) چهارمین خانۀ برتر ایران در سال 1403 که در شهر آمل ساخته شده است

«خانه ساعد» که در زمینی به مساحت 400 متر مربع و با زیربنای 870 متر ساخته شده، نمونه‌ای از یک پروژه معماری موفق است که نه تنها به عنوان یک فضای مسکونی باکیفیت برای خانواده‌ای بزرگ عمل می‌کند، بلکه در تعامل با محله و شهر نیز به خوبی پاسخگو بوده و الگویی موفق از همزیستی دو الگوی مسکونی متفاوت را ارائه می‌دهد.

کد خبر : ۲۱۰۸۵۳
بازدید : ۶۰

فرادید| پروژه معماری «خانه ساعد» امسال به عنوان رتبۀ چهارم جایزۀ معمار در بخش «تکواحدی مسکونی» مورد تقدیر قرار گرفت. این خانه که در شهر آمل ساخته شده، ظاهری آپارتمانی دارد اما در واقع یک منزل تکواحدی است که برای سکونت خانواده‌ای با چهار فرزند طراحی شده است.

به گزارش فرادید؛ این پروژه با دقت و هدفمندی به شکلی طراحی شده که در عین حال که کیفیت زندگی و فضاهای داخلی را ارتقا می‌بخشد، بتواند با بافت شهری اطراف خود نیز هماهنگی کاملی داشته باشد. آمل به عنوان یک شهر در حال توسعه، با سرعت زیادی تحت تأثیر ساخت و سازهای آپارتمانی و توسعه عمودی قرار گرفته است. در این میان، طراحی خانه ساعد تلاشی برای ایجاد تعادلی میان زیست خانوادگی در یک خانه تک‌واحدی و همزیستی با محیط آپارتمانی اطراف خود است.

Saaeds-House-_-Razan-Architects-2

به همین دلیل در طراحی نمای خارجی، معماران تصمیم گرفته‌اند که ساختمان به صورت ساده و همگون با آپارتمان‌های اطراف خود ظاهر شود. این تصمیم به منظور جلوگیری از تبدیل بنا به یک عنصر برجسته و انگشت‌نما در محیط شهری اتخاذ شده است. استفاده از متریال‌های ارزان‌قیمت و در دسترس، به همراه فرم‌های ساده و بدون پیچیدگی در نما، به همساز بودن بنا با محیط اطرافش کمک می‌کند. بازشوها و فرم‌های هندسی استفاده شده در نما نیز بر اساس همین هدف طراحی شده‌اند تا ساختمان به عنوان یک واحد آپارتمانی ساده دیده شود، نه یک خانه لوکس و متمایز از محیط اطراف.

Saaeds-House-_-Razan-Architects-3

اما برخلاف سادگی نمای خارجی، فضای داخلی خانه ساعد بسیار مدرن و نسبتا پیچیده طراحی شده است. فضای داخلی این خانه نمونه‌ای از درون‌گرایی معماری را ارائه می‌دهد که در آن ساکنان می‌توانند از فضاهای وسیع، باز و نورگیر بهره‌مند شوند، بدون اینکه احساس کنند از فضای بیرونی و محله خود جدا هستند. طراحی داخلی با تأکید بر فضاهای یکپارچه و متصلی انجام شده که به شکل ماهرانه‌ای از یکدیگر تفکیک‌شده‌اند. این ترتیبِ فضاها به خانواده این امکان را می‌دهد که ضمن داشتن تعاملات خانوادگی، از حریم خصوصی و شخصی هر فرد نیز محافظت شود.

Saaeds-House-_-Razan-Architects-7

در خانه ساعد، طبقات مختلف از طریق راه‌پله‌های مدرن و باز با هم ارتباط دارند و فضاهای نشیمن بزرگ و نورگیر، با نور طبیعی فراوان از طریق بازشوهای سقفی و دیواری روشن شده‌اند. فضای باز میانی و تقسیم‌بندی‌های شفاف، باعث ایجاد حس وسعت و جریان آزادانه هوا و نور در داخل ساختمان شده است. طراحی سقف‌های بلند و استفاده از سطوح شیشه‌ای در کنار راه‌پله‌ها، به گسترش حس دلبازی و ارتباط بین طبقات مختلف کمک می‌کند.

7-4

Saaeds-House-_-Razan-Architects-4

5-4

03-Saaeds-House-_-Razan-Architects-_-Photo

Saaeds-House-_-Razan-Architects-5

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید