تصاویر؛ هنر خیابانی؛ شاهکارهایی که «کودکان نامرئی» را به تصویر کشیدهاند

فقط به این دلیل که نمیتوانی چیزی را ببینی، آیا به این معناست که وجود ندارد؟ این پرسش، قلب کمپین یونیسف چین در سال ۲۰۰۸ بود؛ کمپینی که به مشکل نادیده گرفتهشدهی فقر کودکان میپردازد.
فرادید| در این کمپین، با استفاده از مجموعه عکسهای اثرگذار «کِوین لی»، «هائوهوئی ژو» و «بین لیو»، کودکان بیخانمان پکن طوری نقاشی شدهاند که با محیط پیرامون خود یکی شده و حضورشان در چشمانداز شهری کم و بیش نامرئی میشود.
به گزارش فرادید، یکی از بهیادماندنیترین تصاویر، پسری است که روی پلههای سنگی نشسته و بدنش چنان با ظرافت رنگآمیزی شده که تقریباً در پسزمینه محو شده است. کنار او، تابلویی دیده میشود با این جمله: (مرا نادیده نگیر) و متن کوچکتری زیر آن، واقعیت دلخراشی را آشکار میکند: بیش از ۱.۵ میلیون کودک محروم در چین به کمک نیاز دارند! این پیام، دعوت برای آگاهی و عمل است و از مخاطبان میخواهد رنجهای نادیدهگرفتهشدهی این کودکان را ببینند و نسبت به آن بیتفاوت نباشند.
نامرئی بودن فقر
کمپین «نامرئی بودن فقر» به رهبری کوین لی در پکن در سال ۲۰۰۸، اثر چشمگیری بر جای گذاشت؛ طوریکه تنها در مدت پنج روز توانست ۳۰٬۰۰۰ دلار گردآوری کند و کمکهایی حیاتی به کودکان نیازمند برساند. اکنون، با گذشت بیش از یک دهه، تصاویر این کمپین همچنان پرقدرت و معنادار باقی ماندهاند و همچنان الهامبخش همدلی و اقدام در مسیر مبارزه با فقر کودکان هستند.
در دنیای پرشتاب امروز، این کمپین یادآور اینست که گاهی باید مکث کنیم و کسانی را ببینیم که بیشتر اوقات نادیده گرفته میشوند. این پروژه، قدرت ماندگار هنر در ایجاد آگاهی و آغاز تغییر را به نمایش میگذارد و ثابت میکند بیان خلاقانه میتواند مسائل مهم را به چشم آورده و امیدی نو برای آیندهای بهتر بیافریند.
مترجم: زهرا ذوالقدر