تصاویر؛ 10 عکس برتر سال ۲۰۲۵ که برندۀ جایزۀ «عکاس مستقل» شدند

تصاویر؛ 10 عکس برتر سال ۲۰۲۵ که برندۀ جایزۀ «عکاس مستقل» شدند

هر سال، عکاسانی از سراسر جهان تصاویر خود را به جوایز «عکاس مستقل» ارسال می‌کنند. سال ۲۰۲۵ متفاوت بود. حجم آثار بسیار بالا، کیفیت در سطحی بالاتر از انتظار و خلاقیت، بی‌پروا و جسورانه بود.

کد خبر : ۲۷۶۶۱۱
بازدید : ۳۲

فرادید| از میان هزاران اثر ارسالی، تنها ده تصویر توانستند از بقیه پیشی بگیرند و هر یک، شایسته‌ی جایگاه خود بودند.  این عکس‌های برنده‌ی جایزه فقط زیبا نیستند؛ بلکه حرفی برای گفتن دارند. آن‌ها احساسات ناب، ایده‌های نو و لحظاتی را ثبت می‌کنند که هم شخصی و هم جهانی هستند. برخی قاب‌ها شما را به صحنه‌هایی آرام و صمیمی می‌کشانند. برخی دیگر مفاهیم جسورانه و اثر بصری قدرتمند دارند. در کنار هم، این تصاویر نشان می‌دهند عکاسی در سال ۲۰۲۵ تا چه اندازه گسترده، پویا و هیجان‌انگیز شده است. 

به گزارش فرادید، آنچه این تصاویر را ویژه کرده، اصالت‌شان است. خبری از کپی‌برداری از ترندها یا انتخاب‌های امن نیست. هر عکاس ریسک کرده و این ریسک جواب داده است. نیت پشت هر شات، صبر در زمان‌بندی و اعتمادبه‌نفس در نگاه، کاملاً احساس می‌شود. چه در عکاسی مستند، خیابانی، پرتره یا مفهومی، این آثار در عین انسانی‌بودن، مرزهای رسانه را جلو می‌برند. 

جوایز IPA سال ۲۰۲۵ ثابت می‌کنند عکاسی قدرتمند نه به تجهیزات وابسته است و نه به هیاهو؛ بلکه به دیدن جهان از زاویه‌ای متفاوت و شجاعتِ به‌اشتراک‌گذاشتن آن دیدگاه مربوط می‌شود. این ده تصویر درست همین کار را انجام می‌دهند. برای دیدنشان وقت بگذارید. این عکاسی در قوی‌ترین، تیزترین و الهام‌بخش‌ترین حالت خود است. 

۱. «جهش ایمان»، سوبهران کارماکار، هند

1

برنده‌ی جایزه‌ی اول نخستین رقابت سال، این عکس چشمگیر از سوبهران کارماکار، پسری را نشان می‌دهد که در میانه‌ی یک جهش بالای حوضی موج‌دار در کلکته معلق مانده؛ سایه‌اش همچون بدنی دوم زیر پایش شناور است و زنی سالخورده (شاید مادرش) از پله‌ها نظاره‌گر اوست. 

۲. «رودخانه‌ی مارپیچ»، مایکل چلبک

2

جویباری مارپیچ با وقاری سیال از میان دولومیت‌ها می‌گذرد و نگاه بیننده را از تالاب‌های سرسبز پیش‌زمینه تا قله‌های دراماتیک دوردست هدایت می‌کند. رودخانه که با کرانه‌های سبز ناهموار، سنگ‌ها و دسته‌های علف قاب شده، از چشم‌اندازی عبور می‌کند که از دامنه‌های جنگلی به صخره‌های خاکستری دندانه‌دار و قله‌های پوشیده از برف می‌رسد. با آن‌که دولومیت‌ها بارها عکاسی شده‌اند، مایکل چلبک رودخانه را همچون نخ راهنما به‌کار می‌گیرد تا بیننده را طبیعی و روان به سوی شکوه کوهستانِ فراتر بکشاند. 

۳. «تمرین سواری»، کوپر اینوین

3

در حاشیه‌های داکار، جایی که فرهنگ سوارکاری هنوز رشته‌ای افتخارآمیز در زندگی سنگالی است، این عکس با ترکیبی‌بندی خلاقانه، یک صحنه روزمره را ارتقا می‌دهد. تصویر از درون حفره‌ی یک لاستیک کهنه ثبت شده و با رویکرد «قاب در قاب»، نگاه بیننده را به سوی سوارکاری جوان می‌کشاند که در پس‌زمینه می‌گذرد؛ اسبش با حرکت بر شن‌ها گردوخاک بلند می‌کند. 

۴. «سبکیِ تحمل‌ناپذیر»، مارک گلادمانس

4

پرتره‌ی مارک گلادمانس نمونه‌ای درخشان از مینیمالیسم ظریف است. مدل، آراسته به پارچه‌ای سبک چون نجوایی که به نرمی بر شانه‌هایش می‌نشیند، به ظرفی برای بیان احساسات لطیف بدل شده؛ در حالی که رشته‌های ظریفِ آراسته به شیشه، ردِ درخشانی شبیه اشک را تداعی می‌کنند. 

۵. «دیوار پرنده، راهبان شائولین»، لورین استرله

5

تصویر استادانه‌ای از راهبان جوان شائولین در حال تمرین فن افسانه‌ای «فی‌بی» (دیوار پرنده) که انضباط، چابکی و سال‌ها تمرین وقف‌شده را در یک قاب می‌آمیزد. ترکیب‌بندی زاویه‌دار، نگاه را از راهب نخست در حال کشش به دومی که انگار بالای هم‌قطارانش گام برمی‌دارد و سپس به سومی که نزدیک لبه‌ی کادر تقریباً پنهان است، هدایت می‌کند. 

۶. «ماها کومب»، ساوادمون آوالاچامویتیل

6

این تصویر خیره‌کننده که از زاویه هوایی و مایل ثبت شده، مقیاس عظیم و آیینیِ مها کومب ملا  را نشان می‌دهد. صدها ناگا سادهو که بدن‌هایشان به خاکستر آغشته شده، در سپیده‌دم به گنگ می‌روند و کاروانی زنده می‌سازند.

۷. «کوه فانجینگ»، فابیو نوداری

7

کوه فانجینگ که چون تک‌سنگی از دریایی از ابرها سر برآورده و اغلب پادشاهی بودایی بر فراز ابرها نامیده می‌شود، این‌جا با جزئیاتی نفس‌گیر از زاویه‌ی هوایی ثبت شده است. زاویه دید پهپاد، مقیاس و شکوه چشم‌انداز را آشکار می‌کند: معابد و صومعه‌های سنگی به قله چنگ زده‌اند و قله‌های سبز پیرامون، زیبایی فرازمینی کوه را بازتاب می‌دهند. 

۸. «مسابقه‌ی گاومیش‌های کامبالا»، ینس بنینگهوفن

8

کامبالا، مسابقه‌ی چندصدساله‌ی گاومیش‌ها در سواحل کارناتاکا، به آمیزه‌ی برق‌آسای مهارت، قدرت و غرور آیینی‌اش شناخته می‌شود، اما کمتر تصویری چنین سرعت محضی را ثبت کرده است. سوارکار با تمرکزی آتشین به جلو خم شده و از میان دیواری از گلِ پرتاب‌شده می‌گذرد؛ سربند فیروزه‌ای‌اش در آشوب می‌درخشد، در حالی که دو گاومیشِ آراسته به تزئینات پرمانندِ درخشان، با هر گام می‌غُرّند. 

۹. «سواری شکوفه‌ها»، فاتساکورن بونداساک

9

این تصویر که از داخل یک سه‌چرخه پوشیده از گل ثبت شده، سواری‌ای معمولی را به انفجاری کوچک از رنگ و شخصیت بدل کرده است. راننده در نیم‌سایه نشسته و چهره‌اش سایه فرو می‌رود؛ تضادی چشمگیر با گل‌های مصنوعیِ زنده‌ای که قاب را انباشته‌اند. 

۱۰. «مرد و گاومیش»، دانیله بلوچی

10

در این تصویر سیاه‌وسفید چشمگیر، کشاورزی تنها گاومیش آبی خود را بر پل سنگی هوی‌شیان هدایت می‌کند؛ در پس‌زمینه‌ی تپه‌های آهکیِ کارستیِ دراماتیکی که استان گوانگشی به آن‌ها شهره است. رودخانه‌ی زیر پل، صحنه را به‌کمال بازمی‌تاباند و تقارنی آرام پدید می‌آورد. 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید