(تصاویر) قدرتمندترین موتور خودرو تویوتا؛ معرفی پنج موتور با عملکرد فوق‌العاده

(تصاویر) قدرتمندترین موتور خودرو تویوتا؛ معرفی پنج موتور با عملکرد فوق‌العاده

پنج تا از قدرتمندترین موتور خودرو تویوتا شامل قدرتمندترین موتور سه سیلندر تویوتا، قدرتمندترین موتور ۶ سیلندر خطی تویوتا ، قدرتمندترین موتور V6 تویوتا ، قدرتمندترین موتور V8 تویوتا و قدرتمندترین موتور تولیدی تویوتا تا کنون را بشناسید و با ویژگی‌های فنی آنها آشنا شوید.

کد خبر : ۲۰۸۱۰۶
بازدید : ۲۲

قدرتمندترین موتور خودروهای تویوتا ، خودروهای این برند ژاپنی را به یکی از قابل اعتمادترین و قدرتمندترین‌ها در جهان تبدیل کرده‌است. تویوتا که در سال ۱۹۳۷ تأسیس شد، از یک خودروساز کوچک و بلندپرواز ژاپنی به موفق‌ترین شرکت در صنعت خودروسازی تبدیل شده‌است. در سه دهه‌ی گذشته، تویوتا موتورهای بسیار قوی و با عملکرد بالایی تولید کرده‌است که به‌خاطر قدرت و کارایی‌شان شناخته شده‌اند.

دستورالعمل موفقیت تویوتا شامل قیمت مناسب و تولید محصولات قابل اطمینان بوده‌است. به‌همین‌دلیل تویوتا اکنون، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودرو در جهان از نظر تیراژ تولید است. در حالی‌که همیشه قابلیت اطمینان در اولویت قرار داشته‌است، در برخی مدل‌ها به‌ویژه آن‌هایی که با برند لکسوس عرضه می‌شوند، تمرکز بر عملکرد و لوکس بودن، جایگزینِ قیمت مناسب شده‌است.

هنگامی‌که صحبت از عملکرد می‌شود، تویوتا در سه دهه‌ی واپسین موتورهای شگفت‌انگیزی ساخته‌است. در این مقاله، به معرفی پنج موتور قدرتمند تولیدی این سازنده‌ی ژاپنی می‌پردازیم.

معرفی قدرتمندترین موتور خودرو تویوتا 

G16E: قدرتمندترین موتور سه سیلندر تویوتا

18

قدرتمندترین موتور خودرو تویوتا را بشناسید؛ معرفی پنج موتور با عملکرد فوق‌العاده

مدت‌هاست که ثابت شده، جمله‌ی قدیمی “هیچ چیز جایگزین حجم موتور نمی‌شود” نادرست است. تویوتا یکی از خودروسازانی است که نشان داد یک موتور پرقدرت می‌تواند در اندازه‌ای بسیار کوچک قرار گیرد.

موتور G16E  که به‌‌شیوه‌ای ویژه، برای خودروی  GR یاریس  از سوی بخش موتوراسپرت تویوتا ساخته‌شده‌است، در بسیاری زمینه‌ها یک  شاهکار مهندسی  محسوب می‌شود.

این موتور سه سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر و با داشتنِ  سیستم توربوشارژر DOHC  پیشرفته، توانایی تولید تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. همین موضوع آن‌را به  یکی از قدرتمندترین موتورهای سه سیلندر در جهان  تبدیل کرده‌است. همچنین، موتور G16E  قدرتمندترین موتور تولیدی تویوتا از نظر قدرت تولیدی به‌ازای هر لیتر حجم موتور  نیز محسوب می‌شود.

افزون‌بر GR یاریس، موتور G16E در مدل‌های  GR کرولا  و  لکسوس LBX موریزو RR  نیز به‌کار گرفته‌شده‌است.

۲JZ-GTE: قدرتمندترین موتور شش سیلندر خطی تویوتا

19

بی‌شک  معروف‌ترین موتور تویوتا، موتور ۲JZ  است که برای نخستین‌بار در نسخه‌ی تنفس طبیعی  GE  در خودروی  آریستو ۱۹۹۱  با آن طراحی لوکس محصول، عرضه شد.

این موتور در چندین مدل تویوتا به‌کار گرفته شد، اما بیشترین شهرت خود را از حضور در مدل  سوپرا A80  کسب کرد، جایی‌که در نسخه‌ی  GTE  با دو توربوشارژر عرضه شد.

این موتور ۳.۰ لیتری توانِ تولید ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت را دارد و از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ به‌عنوانِ  موتور پرچمدار عملکردی تویوتا  باقی ماند. با اینکه بیش از دو دهه از توقف تولید این موتور گذشته است،  ۲JZ-GTE  همچنان،  قدرتمندترین موتور شش سیلندر خطی تولید انبوهِ تویوتا  محسوب می‌شود.

همچنین، به‌لطف بلوک چدنی مقاوم و معماری مهندسی شده‌ی دقیق این موتور، ۲JZ پتانسیل افزایش قدرت بسیار بالاتری دارد؛ این چیزی است که  جامعه تیونینگ خودرو از سال‌ها پیش از آن بهره‌برداری کرده‌ است. امروز، نسخه‌های تغییر یافته‌ی ۲JZ وجود دارند که با قطعات داخلی کارخانه‌ای می‌تواند قدرتی بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار تولید کند.

V35A-FTS: قدرتمندترین موتور V6 تویوتا

20

یکی از دلایلی که موتور  ۲JZ-GTE  همچنان به‌عنوان  قدرتمندترین موتور ۶ سیلندر خطی تویوتا  باقی مانده، تغییر تمرکز این شرکت به استفاده‌از موتورهای  V6  به‌ویژه، در زمینه‌ی عملکرد بوده‌است.

موتور  V35A  که بخشی از خانواده‌ی موتورهای  Dynamic Force  تویوتا است، نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ در خودروی لکسوس  LS 500  به‌کار گرفته‌شد که هنوز هم در حال تولید است.

با وجود اینکه کد این موتور ۳۵ است و به‌عنوان موتور ۳.۵ لیتری معرفی شده، حجم واقعی آن ۳.۴ لیتر است.  V35A-FTS  یک موتور ۶ سیلندر  V شکل ۶۰ درجه  با دو توربوشارژر است. این  اولین موتور ۶ سیلندر است که در مدل LS به کار رفته‌است.  چرا که، نسخه‌های پیشین تنها با موتورهای V8 عرضه شده‌بودند.

این موتور در بسیاری از مدل‌های تویوتا و لکسوس با تنظیمات خروجی مختلف عرضه‌می‌شود؛ برخی از این تنظیمات بر بهره‌وری سوخت و گشتاور متمرکزند، در حالی‌که برخی دیگر بر تولید قدرت تمرکز دارند. با این‌حال،  قدرتمندترین نسخه V35A-FTS  و در واقع قدرتمندترین موتور  V6  تولیدی تویوتا، نسخه‌ای است که در خودروی  LS 500  استفاده‌شده‌است و توانایی تولید ۴۱۶ اسب‌بخار را دارد.

۲UR-GSE: قدرتمندترین موتور V8 تویوتا

21

اولین موتور تولیدی V8 تویوتا  در سال ۱۹۶۳ معرفی شد. این موتور که با همکاری یاماها ساخته شده‌بود، یک موتور  هامی V8  بود، اما برخلاف نسخه‌ی آمریکایی آن، در قوی‌ترین نسخه‌ی خود تنها ۱۸۸ اسب بخار تولید می‌کرد.

حال با گذشت سال‌ها، تویوتا یک موتور V8 فوق‌العاده‌قدرتمند دارد که، از نظر عملکرد با قدرتمندترین موتورهای هشت سیلندر تنفس طبیعی آمریکایی قابل مقایسه‌است.

موتور  ۲UR-GSE  که بخشی از خانواده‌ی موتورهای  UR  تویوتا است، نخستین‌بار در سال ۲۰۰۷ در خودروی  لکسوس IS F  با قدرت ۴۱۷ اسب‌بخار معرفی شد.

همانند موتور  هامی  تویوتا، موتور مدرنِ ۵ لیتری  V8  نیز دارای سرسیلندرهای ویژه‌ای است که توسط یاماها گسترش داده‌شده‌است. این موتور همچنان در حال تولید است و  قوی‌ترین موتور V8 تولیدی تویوتا  محسوب می‌شود. در قدرتمندترین نسخه‌ی این موتور که از سال ۲۰۱۹ در خودروی  لکسوس IS F  استفاده‌می‌شود، این موتور می‌تواند ۴۷۲ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

۱LR-GUE: قدرتمندترین موتور خودرو تویوتا

22

در اوایل دهه ۲۰۰۰، تویوتا تصمیم گرفت تا دیدگاهِ مردم نسبت به برند لکسوس را تغییر دهد و به‌ترکیب لوکس بودن، عملکردی خیره‌کننده‌را نیز اضافه‌کند.

این ایده، به ساخت خودروی  لکسوس LFA  منجر شد. این‌خودرو به‌یکی از چشمگیرترین سوپراسپرت‌های دورانِ خود تبدیل شد.

برای این پروژه‌ی بسیار ویژه،  تویوتا یک موتور کاملا جدید از ابتدا توسعه داد . این‌موتور که با همکاری یاماها ساخته‌شد و کد آن  ۱LR-GUE  است،  اولین و تاکنون تنها موتور V10 تولیدی تویوتا  محسوب می‌شود.

این‌موتور ۴.۸ لیتری تمام آلومینیومی  DOHC  به یک سیستم روغن‌کاری  سومپ خشک ، سوپاپ‌های تیتانیومی، میله‌های اتصال تیتانیومی، پیستون‌های فورج (Forged) شده‌ی سبک و سیستم اگزوزی مجهز شده‌بود که،  با همکاری بخش سازهای موسیقی یاماها توسعه داده‌شده‌بود تا صدایی منحصربه‌فرد تولید کند.

این موتور با توانِ تولید ۵۶۳ اسب بخار، قدرتمندترین موتور جهان نبود، اما  یکی از پیشرفته‌ترین و بی‌نقص‌ترین موتورها  به‌شمار می‌رفت.

بیش از یک دهه پس از تولید آخرین نسخه‌ی آن،  ۱LR-GUE  همچنان،  قدرتمندترین موتور تولیدی تویوتا  محسوب می‌شود.

منبع: بیت ران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید