(تصاویر) تویوتا لندکروزر یا نیسان پاترول ؛ جنگ سامورایی ها بر سر کشورهای حاشیه خلیج فارس

(تصاویر) تویوتا لندکروزر یا نیسان پاترول ؛ جنگ سامورایی ها بر سر کشورهای حاشیه خلیج فارس

تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول از جمله شاسی بلند های آفرودی بازار بوده که در بسیاری از کشور ها خصوصا ایران بسیار محبوب هستند. در این مقاله به مقایسه جدیدترین نسل های این دو خودروی ژاپنی پرداخته در صورتی که متاسفانه همچنان نمی توانیم آنها را با پلاک ملی ببینیم!

کد خبر : ۲۰۴۷۵۷
بازدید : ۵۶

شاسی بلند های واقعی (نه کراس اوورها!) از جمله خودروهایی هستند که در سراسر دنیا طرفداران بیشماری داشته و جزو بهترین گزینه ها برای بیراهه نوردی هستند.

در این میان جدا از SUV های غول پیکر آمریکایی، ژاپنی ها در تولید این دست از خودروها که جانی سخت داشته و به این راحتی خسته بیراهه نوردی ها نشود استاد و کاربلد هستند. 

89_11zon

90_11zon

تویوتا و نیسان از بزرگترین تولید کنندگان خودروهای شاسی بلند ژاپنی هستند که با دو محصول سرشناس خود یعنی لندکروزر و پاترول (آرمادا یا سافاری) بازار کشورهای زیادی را به لرزه در آورده‌اند. در ایران هم این دو خودروی جان سخت شانس حضور را داشته، البته که بنا به دلایل نامشخص لندکروز سابقه حضور بیشتری در ایران دارد. 

متاسفانه در سال های اخیر ژاپنی دوستان و طرفداران خودروهای SUV در ایران دستشان از خرید جدیدترین نسل های این دو محصول کوتاه مانده، آن هم بخاطر قوانین عجیب و غریب ممنوعیت واردات خودروهای لوکس و بالای ۲۵۰۰CC!

حالا که هم لندکروز در دو سال قبل و هم پاترول، دیشب بالاخره نسل های جدید خود را معرفی کردند واجب شد تا مقایسه‌ای میان این دو شاسی بلند خوش ساخت و محبوب را ترتیب داده و این پسر عموهای ژاپنی را روبروی هم قرار دهیم. 

نیسان پاترول 

پاترول پارس خودرو

نیسان آرمادا پاترول ۲۰۲۵

پاترول، که در برخی بازارها با نام آرمادا و یا سافاری هم شناخته می شود مهم‌ترین و البته رده بالاترین شاسی بلند نیسان (سوای برند لوکسش یعنی اینفینیتی) است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ معرفی و تا چندی پیش در شش نسل تولید و روانه بازار می شد. سرانجام در شب گذشته جدیدترین نسل (نسل هفتم) پاترول در کشور امارات به صورت رسمی معرفی شد. 

پاترول در ایران هم خودروی محبوب و پرطرفداری بوده که البته بر خلاف رقیب مستقیمش یعنی لندکروز تنها به صورت رسمی با نسل سوم خود در دهه ۶۰ وارد ایران شد و خدمات بسیاری خصوصا در زمان جنگ انجام داد. نسل ششم این شاسی بلند ژاپنی مشابه لندکروز بیش از سیزده سال با فیس لیفت های مختلف روی خط تولید نیسان حضور داشت تا سرانجام در اواسط ۲۰۲۴ نوبت به نسل هفتم رسید. 

تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر سری ۶۰

تویوتا لندکروزر سری 300

لندکروزر را شاید بتوان محبوب ترین و البته یکی از پرفروش ترین محصولات تویوتا دانست که دهه ها از تولید آن گذشته و همچنان با قدرت تولید می شود. اولین نسل این خودرو به صورت رسمی در سال ۱۹۶۰ روانه بازار شد و پس از کسب موفقیت های زیاد در دنیا تا کنون در هفت نسل دقیقا مشابه نیسان پاترول تولید شده است. 

لندکروز برخلاف پاترول در ایران بسیار خوش یمن تر و خوش شانس تر بود چرا که نسل های مختلفی از آن به صورت رسمی وارد ایران شده و تبدیل به یکی از محبوب ترین خودروهای ایران شد. نسل هفتم اما دقیقا بخاطر قوانین عجیبی که قبل‌تر ذکر شد اجازه ورود رسمی به کشور را نداشته اما خوشبختانه تعداد زیادی از نوع گذر موقت یا منطقه آزاد در جاده های کشور تردد می کند. 

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری هم پاترول و هم لندکروزر خودروهایی بسیار مدرن بوده و دیگر خبری از آن خودروهای هوی دیوتی ساده نیست. اما در مقایسه بین این دو نیسان پاترول به مراتب خودرویی جذاب‌تر و امروزی محسوب شده اما تویوتا لندکروزر استایلی ساده‌تر و کلاسیکی دارد. البته که فرم کلی هر دو خودرو مکعبی و جعبه‌ای شکل بوده که حالا در بسیاری از شاسی بلند ها رواج پیدا کرده است.

تویوتا لندکروزر سری 300

تویوتا لندکروزر کاملا نسبت به قبل متحول شده و در نمای جلو چراغ هایی مستطیلی شکل و ساده البته با بروزترین تکنولوژی ها را دارد که متصل به جلوپنجره عریض آن طراحی شده‌اند. سپر جلو لندکروز هم که تنها میزبان چراغ های مه‌شکن بوده و خطوط کرومی هم در قسمت های مختلف آن وجود دارد. طراحان تویوتا در تلاش بوده تا ماندگاری اسن خودرو را مشابه نسل های قبل بالا ببرند. 

نیسان پاترول اما در نمای جلو DNA خود را همچنان حفظ کرده اما بهبود هایی نسبت به قبل پیدا کرده است. چراغ هایی دو تکه که به صورت عمودی طراحی شده و قسمت بالایی آن به جلوپنجره بزرگ خودرو متصل شده‌اند. سپر جلو نیز در نسخه های معمولی ظاهر نسبتا ساده‌ای داشته و قسمت هایی همچون ورودی ثانویه، چراغ های مه‌شکن و کروم کاری های متعدد را درون خود جای داده است. 

تویوتا لندکروزر سری 300

نیسان آرمادا پاترول ۲۰۲۵

قسمت عقب هم که تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ در اوج هماهنگی با دیگر بخش ها طراحی شده و چراغ های اصلی کمی کشیده به صورت افقی با گرافیکی ساده اما جذاب طراحی شده‌اند. سپر عقب هم ساده طراحی شده و محل نصب پلاک همچنان روی درب صندوق به کار رفته اما مکانیزم باز شدن صندوق به صورت سرتاسری بوده و دیگر دو تکه باز نمی شود. 

نیسان پاترول جدید اما در نمای عقب خود چهره مدرن‌تری داشته که در آن چراغ های اصلی به صورت عمودی در دو طرف طراحی شده و از طریق یک نوار LED از بالا به یکدیگر وصل شده‌اند. سپر عقب هم در این خودرو طراحی پویاتری داشته و حجم پردازی های مختلفی روی آن اجرا شده است. ضمن اینکه گرافیک چراغ ها نیز از لندکروز جذاب‌تر و زیباتر است. 

کابین

کابین نیسان آرمادا پاترول ۲۰۲۵

نیسان آرمادا پاترول ۲۰۲۵

نیسان پاترول در بخش داخلی کابین درست مشابه وضعیتی که در بیرون آن حکم فرما بود بسیار مدرن و بروز طراحی شده است. کلاستر با مانیتور سیستم مالتی مدیا به صورت یکپارچه طراحی شده که هر کدام ۱۴ اینچ بوده و تمام آپشن های خودرو از طریق آنها قابل دسترسی و کنترل خواهند بود.

پنل سیستم تهویه مطبوع پاترول و همچنین کلید های کنترل تقسیم قدرت و حالات رانندگی پس از دریچه های تهویه در انتهای داشبورد میانی طراحی شده که بیشترشان به صورت لمسی هستند، اتفاقی که ممکن است مورد پسند بسیاری از افراد نباشد. 

نیسان پاترول با تریم های مختلفی به بازار عرضه خواهد شد که نکته مثبتی که در تمامی آنها دیده می شود متریال با کیفیت و مونتاژ دقیق آنهاست. اتاق نیسان پاترول جدید دقیقا مشابه نسل قبلی بسیار جادار و بزرگ بوده و سه ردیف صندلی در آن به صورت ۳+۳+۲ وجود دارد. البته که از این نظر کاملا مشابه تویوتا لندکروز بوده و نمی توان براری میانشان قائل بود. 

101_11zon

102_11zon

تویوتا لندکروزر اما این سوی میدان همچنان همان طراحی کلاسیک و ساده خود را به داخل کابین هم آورده تا نشان دهد کفه ترازو بیشتر به سمت هوی دیوتی بودن است نه یک خودروی لاکچری! داشبورد میانی لندکروزر ابتدا میزبان یک مانیتور بزرگ و عریض بوده و وس از آن پنل سیستم تهویه مطبوع و بسیاری از کلیدهای کنترلی به صورت فیزیکی تعبیه شده تا به مذاق برخی خوش آید. کلاستر نیز به صورت جداگانه و تمام دیجیتالی بوده که البته  در برخی نسخه ها هم می توان به صورت آنالوگ – دیجیتال سفارش گذاری کرد. 

متریال به کار رفته در جای جای کابین تویوتا لندکروز بسیار با کیفیت و خوش ساخت بوده که در بلند مدت قطعا دچار افت کیفیت چندانی نخواهند شد. ضمن اینکه فضای کابین هم همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم مشابه نیسان پاترول جادار و بزرگ بوده و سه ردیف صندلی در آن قرار گرفته است. تریم داخلی هم که در این خودرو ثابت نبوده و ترکیب های مختلفی در کابین لندکروزها به کار رفته است. 

مشخصات فنی 

103_11zon

تویوتا لندکروزر LC300 یا همان اتاق ۳۰۰ خودمان در بخش فنی بالاخره با موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی خود خداحافظی کرده و بالاخره شاهد استفاده سیستم توربوشارژ در قلب تپنده آن هستیم.

زیر کاپوت قدرتمند ترین نسخه این شاسی بلند ژاپنی یک موتور ۳.۵ لیتر ۶ سیلندر توربو شارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم قرار گرفته که ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو و عقب منتقل می شود. 

لندکروزر تویوتا البته نسخه‌ای ساده‌تر هم دارد که به پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی تویوتا مجهز شده است. این موتور هم توانایی تولید حداکثر ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به هر دو محور خودرو منتقل می کند. شتاب اعلام شده برای نسخه توربو لندکروز حدود ۷ ثانیه بوده و همچنین سیستم تعلیق آن هم در چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است. 

104_11zon

نیسان پاترول جدید هم در بخش فنی با اسپک های مختلفی تولید و عرضه خواهد شد. پاترول هم مانند رقیب در این نسل مجبور به تن دادن به سیستم توربوشارژ شده است.

قوی ترین نسخه نیسان پاترول به یک موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتر توربوشارژ مجهز شده که می تواند ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. وظیفه انتقال این قدرت و گشتاور بالا به هر چهار چرخ خودرو بر عهده یک جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک AT است. 

پاترول هم مشابه لندکروز نسخه ضعیف تری هم دارد که به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است.

این موتور توانایی تولید ۳۱۶ اسب بخار قدرت و تنها ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که توسط یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به هر دو محور خودرو منتقل می شود. سیستم تعلیق این خودروی شاسی بلند در محور جلو از نوع دابل ویشبون یا جناغی دوبل بوده و در چرخ های عقب نیز از نوع مولتی لینک است. 

امکانات رفاهی و ایمنی

سری جدید تویوتا لندکروزر با مدل در نسخه فول آپشن به امکاناتی نظیر ۹ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، استارت دکمه ای، سیستم تعلیق هوشمند، فناوری LED چراغ ها، چراغ های تطبیقی با زاویه فرمان و شرایط جاده، ترمز پیشگیری از تصادف، شبیه‌ساز آفرود، خروجی USB C، درِ صندوق برقی، تنظیم ارتفاع، تهویه اتوماتیک چهار کاناله، سردکن و گرم‌کن صندلی های جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی های عقب، ۷ صندلی، سانروف، تریم داخلی چرم، کروز کنترل هوشمند، قابلیت تنظیم وضعیت انتقال قدرت، تنظیم حالت رانندگی و… مجهز خواهد بود.

نیسان پاترول هم به مواردی نظیر سیستم هدآپ دیسپلی، ماساژور صندلی های جلو، سیستم ترمز اضطراری خودکار، نور بالا اتومات، رادار نقاط کور، هشدار خروج از خط، سیستم خودران پرو پایلوت نیسان، کلاستر دیجیتالی، اپل کارپلی و اندروید اتو وایرلس، شارژر فست وایرلس، گوگل فانکشنز، سیستم کنترل پایداری و کشش، مود های رانندگی، دنده کمکی و… مجهز شده است.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید