(تصاویر) 5 ویژگی خودروهای مدرن که باید حذف شوند!

خودروهای امروزی از تجهیزات و ویژگیهای متنوعی بهره میبرند که اکثر آنها مفید هستند اما فناوری هایی نیز وجود دارند که رانندگان را عصبانی می کنند! در این مقاله به ۵ نمونه از این ویژگیها که بهتر است حذف شوند اشاره میکنیم.
سیستمهای ایمنی پیشرفتهای زیادی داشتهاند و سنسورها و دوربینهای زیادی برای کمک به تشخیص محیط اطراف و واکنشهای سریع در شرایط اضطراری بکار میرود. برخی از این تکنولوژیها تا چند سال قبل تنها در فیلمهای علمی تخیلی تصور میشدند اما حالا به واقعیت بدل شدهاند. با اینکه بسیاری از ویژگیهای خودروها باعث افزایش آسایش و رفاه رانندگان و سرنشینان شده اما برخی ویژگیهای عصبی کننده نیز وجود دارند که بهتر است از خودروها حذف شوند. ویژگیهایی از جمله استارت استاپ خودکار، حفظ خودرو بین خطوط و… میتوانند مشکلات ناخواستهای ایجاد کنند. در ادامه شما را با ۵ ویژگی عصبی کننده خودروها آشنا خواهیم کرد.
استارت استاپ خودکار
این سیستم در روی کاغذ ایدهای فوقالعاده به نظر میرسد. خودروی شما میتواند توقفهای کوتاه همچون پشت چراغ قرمز را تشخیص داده و با خاموش کردن پیشرانه باعث کاهش آلایندگی، مصرف سوخت و استهلاک خودرو شود. در کمترین زمان ممکن نیز با فشردن پدال ترمز خودرو روشن شده و به راه خود ادامه میدهد. انجمن مهندسان خودرو میگوید این سیستم توانایی کاهش ۷ تا ۲۶ درصدی مصرف سوخت را دارد؛ اما بسیاری از رانندگان سؤال میپرسند آیا سیستم استارت استاپ برای پیشرانه ضرری دارد یا خیر. کاهش آلایندگی و مصرف سوخت و به تبع آن کاهش هزینههای راننده بسیار خوب است اما پس مشکل چیست؟ اول اینکه بسیاری از خودروسازان بهصورت پیشفرض این سیستم را فعال کردهاند و اگر علاقهای به آن نداشته باشید با هر بار روشن کردن خودرو مجبور خواهید بود آن را بهصورت دستی غیرفعال نمایید. متأسفانه امکان خاموش کردن دائمی آن نیز وجود ندارد. مشکل بعدی سیستم استارت استاپ این است که با کمی تأخیر خودرو را روشن میکند. اگرچه این موضوع در شرایط عادی مشکلساز نیست اما در شرایطی که کمی توقف کردهاید تا از یک تقاطع بدون چراغ عبور کنید، قطعاً هرگونه تأخیر و تعلل خطرناک خواهد بود. در این شرایط حتی اندکی تأخیر نیز میتواند حادثهساز باشد.
رادار بین خطوط
دستیار حفظ بین خطوط که در کشورمان با نام رادار بین خطوط شناخته میشود تکنولوژی بسیار احساسبرانگیزی است. این سیستم از دوربینهایی که خطوط جاده را تشخیص داده و بهصورت خودکار خودرو را بین آنها نگه میدارد تشکیل میشود. NHTSA میگوید حدود ۷ هزار خودرو در چند دهه گذشته به خاطر نبود این تکنولوژی تصادف کرده و چندین نفر نیز جان خود را از دست دادهاند. در بسیاری از این سناریوها شاید رادار بین خطوط میتوانست جلوی حادثه را بگیرد؛ اما پس چرا رادار بین خطوط ویژگی عصبی کننده خودروست؟ متأسفانه این سیستم همیشه عملکرد بینقصی ندارد و بنابراین راننده و سیستمهای ایمنی با چالشهایی مواجه میشوند. برای مثال و به ویژه در جادههای تک بانده شاید شما بخواهید از یک تراکتور سبقت بگیرید. مشکل این است که بسیاری از رادارهای بین خطوط این حرکت را تشخیص نمیدهند و تلاش میکنند شما را به مرکز لاین رانندگی برگردانند. زمانی که خطوط جاده محو شده یا بارندگی وجود داشته باشد هم رادار بین خطوط عملکرد درستی نخواهد داشت.
هشدارهای توجه و حواسپرتی راننده
NHTSA میگوید رانندگی با حواس پرت باعث مرگ ۳۳۰۸ نفر در تصادفات سال ۲۰۲۲ آمریکا شده است. سرنشینان، گوشی تلفن و حتی چشم برداشتن کوتاه از جاده و نگاه کردن به نمایشگر میتوانند حواس راننده را پرت کنند. در حال حاضر سیستمهای هشدار توجه راننده متنوعی وجود دارند که برخی از آنها رفتارهایی همچون فرمان دادن ناگهانی خودرو را بررسی میکنند درحالیکه برخی از دوربین داخلی برای بررسی چهره راننده سود میبرند. درصورتیکه خوابآلودگی و یا رفتار نامناسب راننده تشخیص داده شود خودرو هشدارهایی را به او ارسال خواهد کرد؛ اما سؤال این است که اگر رانندگی با حواسپرت بسیار خطرناک است پس تکنولوژی هشدار توجه راننده نیز باید خوب باشد. اینطور نیست؟ پاسخ میتواند مثبت باشد اما شاید مشکلاتی را نیز ایجاد کند. برای مثال استفاده از عینک آفتابی میتواند در کار این سیستم اختلال ایجاد کند و برخی رانندگان نیز میگویند این سیستم بسیار حساس است.
نبود دکمهها و کلیدهای فیزیکی
نظر شما درباره ترکیب بصری دکمههای بزرگ فیزیکی و سوئیچهای چرخان خودروهای چند سال قبل چیست؟ حداقل کاری که این نوع طراحی انجام میداد عدم پرت شدن حواس راننده بود. شما میتوانستید فشرده شدن دکمهها و چرخش کلیدهای گوناگون را حس کنید اما حالا شاهد استفاده از نمایشگرهای مختلف در خودروها هستیم که اگرچه نمای مدرنی به خودروها بخشیدهاند اما درعینحال باعث حواسپرتی رانندهها میشوند. با اینکه نمایشگرهای بزرگ جذابیتهای خاص خود را دارند اما همیشه حس بهتری را منتقل نمیکنند. برای مثال اگر از مالکان خودروهای برقی مدرن سؤال پرسید اکثر آنها به شما خواهند گفت که در کابین این خودروها تقریباً هیچ اثری از دکمههای فیزیکی نیست. برخی نمایشگرها مشکل داغ کردن هم دارند که در این حالت با افت عملکرد مواجه میشوند. مشکل دیگر هم به قابلیت خوانایی آنها زیر نور آفتاب و برخی زوایا مربوط میشود که مجموع این عوامل باعث شده ما به فکر حذف آنها از خودروها بیفتیم.
دستورات صوتی
سیستمهای دستورات صوتی خودروهای مدرن ایدهای عالی به نظر میرسند و میتوانند باعث سادهتر شدن کنترلهای روی داشبورد شوند. اگرچه این تکنولوژی بسیار بهتر از قبل شده اما در واقعیت بسیاری از مشکلات را نشان میدهد. اول اینکه به دلیل وجود صداهای مزاحم مجبور هستید یک دستور را چندین بار تکرار کنید. با اینکه برخی از خودروها دارای مواد جاذب صدای متنوع و شیشههای آکوستیک هستند اما بسیاری از خودروها نیز چنین ویژگیهایی ندارند و به همین خاطر گفتوگو با خودرو بسیار چالشبرانگیز خواهد بود. برخی سیستمها نیز نیازمند استفاده از جملات بسیار مشخص و خاصی خواهند بود که به یاد آوردن آنها همیشه راحت نیست. برای مثال برخی محصولات هوندا برای کاهش دمای کابین از جمله air conditioner on استفاده میکنند. این تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده اما هنوز نیازمند تکامل است. شاید تواناییهای پردازش پیشرفتهتر باعث شوند دستورات صوتی در آینده بهصورت آنی و خوب عمل کنند.
منبع: خبرآنلاین