(تصاویر) برترین «خودروهای عضلانی» در تاریخ خودروسازی

از پونتیاک کاتالینا ۱۹۶۳ تا داج وایپر ۱۹۹۲؛ این خودروها نماد قدرت و جسارت دوران گذشتهاند. بنا به تعریف مریام-وبستر در سال ۱۹۶۶، ماسلکارها یا خودروهای عضلانی، کوپههای دودر آمریکایی با موتورهای قدرتمند و عملکرد بالا هستند.
فرادید| رقابت شدید بین خودروسازان آمریکایی سبب شد خودروهایی افسانهای از فورد، پونتیاک، داج، شورولت، اولدزموبیل و پلیموث ساخته شوند که بسیاری از آنها امروزه نیز مورد قبول و مطلوب هستند. جذابیت این خودروها نهتنها در قدرت و سرعت، بلکه در طراحی و حس رانندگی آنها نهفته است.
به گزارش فرادید، این فهرست نمونههایی از برترین ماسل کارها را معرفی میکند، خودروهایی که اگر فضای کافی داشتیم حتماً در گاراژ خود نگه میداشتیم.
1. داج دارت GTS ۴۴۰ مدل ۱۹۶۹
چه اتفاقی میافتد وقتی یک موتور عظیم ۷.۲ لیتری V۸ با حجم ۴۴۰ اینچ مکعب در یک کوپهی سایز متوسط جای گیرد؟ پاسخ ساده است: دیگر جایی برای قطعات ضروری مانند بوستر ترمز یا فرمان هیدرولیک باقی نمیماند!
با توجه به اینکه دارت GTS ۴۴۰ میتوانست مسیر یکچهارم مایلی را در ۱۴ ثانیه طی کند، توقف با ترمزهای کاسهای کابوس واقعی بود. گزارشها نشان میدهند این خودرو هنگام کاهش سرعت بهشدت میلرزید، از پهلو منحرف میشد و کنترل آن به دلیل فرمان سنگین بسیار دشوار بود.
2. پونتیاک ترنس Am سوپر دیوتی مدل ۲۰۱۷
این خودرو یک شوی کامارو SS است که توسط گروه ترنس Am وُرلدواید به طور کامل بازسازی شده است. این خودرو پنلهای سفارشی، سقف شیشهای و هواکش کاپوت دارد. زیر کاپوت، یک موتورLSX، سوپرشارژر ویپل، سیستم اگزوز سفارشی و گیربکس ششسرعته هورست قرار دارد که مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ پوند-فوت گشتاور تولید میکند. هزینه آن بیش از ۱۵۰.۰۰۰ دلار است، به جز قیمت خودروی پایه.
3. مرکوری سایکلون GT مدل ۱۹۶۸
تغییرات ظاهری سایکلون در مدل ۱۹۶۸ بسیار قابل توجه بود. بدنه مربعی فورد فیرلین که قبلاً روی آن نصب شده بود، کنار گذاشته شد و با خطوط زیبا و روانی که از تورینو گرفته شده بود، جایگزین شد. در حالی که موتور استاندارد سایکلون GT از یک موتور V۸ با حجم ۳۹۰ به یک موتور V۸ با حجم ۳۰۲ کاهش یافت، شما این گزینه را داشتید که یک موتور V۸ با حجم ۴۲۷ نصب کنید که ۳۹۰ اسب بخار تولید میکرد. نادرترین مدلهای سایکلونGT، مدلهای کانورتیبل با گیربکس چهارسرعته اختیاری هستند.
4. شوی بیسکین مدل ۱۹۶۶
این خودروی ارزانقیمت با حذف ویژگیهای لوکس مانند صندلیهای برقی و پنجرههای برقی، وزن کمتری داشت، گزینههایی مانند موتور V۸ مدل L۷۲ با حجم ۴۲۷ و سیستم تعلیق تقویتشده با فنرها، شوکها و میلههای ضد rollover داشت. گزینه تعلیق F۴۱ هم سیستم ضد rollover جلو و عقب را بهبود میبخشید. بدون هیچ نشانه ظاهری از این بهبودها، قدرت آن تا زمانی که از خط شروع به حرکت میافتاد، پنهان میماند.
5. داج پولارا ۵۰۰ مدل ۱۹۶۴
نام پولارا از ستاره پولاریس الهام گرفته شده و برای ایجاد هیجان در دوران رقابت فضایی انتخاب شده است. این خودرو که جانشین داج کرونت بود، در مسابقات دراگ ریسینگ عملکردی بینظیر داشت، بهویژه مدلهای ۱۹۶۴ که با دو گزینه پیشرانه قابل سفارش بودند:
• موتور Ramcharger ۴۲۶ Wedge با ۴۱۵ اسب بخار قدرت
• موتور ۴۲۶ Hemi با ۴۲۵ اسب بخار قدرت که در واقع به حدود ۵۵۰ اسب بخار میرسید
با تنظیمات کامل مسابقهای، پولارا ۵۰۰ میتوانست مسیر یکچهارم مایلی را در ۱۲ ثانیه با سرعتی نزدیک به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت طی کند.
6. مرکوری کوگِر GT مدل ۱۹۶۷
با موفقترین محصول مرکوری آشنا شوید: کوگِر که سال ۱۹۶.۱۵۰، ۰۰۰ دستگاه از آن تولید شد. از این تعداد، ۱۲.۰۰۰ دستگاه با تیپ GT عرضه شدند.
پشت چراغهای جلوی مخفیشونده، یک پیشرانه ۳۹۰ اینچ مکعبی Marauder GT V۸ با توان ۳۲۰ اسب بخار قرار دارد. سیستم تعلیق بهبودیافته، ترمزهای بزرگتر، چرخها و تایرهای ارتقایافته و سیستم اگزوز کممحدودیتتر، همگی به انتقال بهتر این قدرت به جاده کمک میکردند.
7. داج کرونِت سوپر بیA۱۲ مدل ۱۹۶۹.۵
این ماسل کار سایز متوسط از داج اواسط سال ۱۹۶۵ طراحی و عرضه شد و با هدف جذب خریدارانی معرفی شد که به دنبال گزینهای مقرونبهصرفه بین محصولات موپار بودند.
پیشرانه V۸ با قدرت ۳۹۰ اسب بخار آن دارای پیکربندی جدیدی در زمان خود بود که شامل سه کاربراتور دو دهانه میشد.
مهندسان تغییراتی در موتور و سیستم تعلیق ایجاد کردند تا قدرت و سرعت خودرو را افزایش دهند. نامBee در عنوان این مدل احتمالاً به پلتفرم بدنه B آن اشاره دارد، در حالی که واژه Super بهوضوح نشاندهنده قدرت بالای پیشرانه آن است.
8. فورد موستانگ باس ۴۲۹ مدل ۱۹۷۰
در سال ۱۹۷۰، خرید یک موستانگ باس ۴۲۹ برای شما حدود ۴.۰۸۷ دلار هزینه داشت (که معادل حدود ۳۳.۰۰۰ دلار به ارزش امروز است). با ۳۷۵ اسب بخار قدرت، بوس ۴۲۹ میتوانست مسیر یکچهارم مایل را در زمانی محترم معادل ۱۴ ثانیه طی کند و به سرعت نهایی ۱۲۰ مایل بر ساعت برسد. این مدل تنها در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ تولید شد و کمتر از ۱.۴۰۰ دستگاه از آن از خط تولید خارج شد.
9. اولدزموبیل ۴۴۲ W-30 کانورتیبل مدل ۱۹۷۰
برای رقابت با پونتیاک GTO، مدیران اولدزموبیل گزینه ۴۴۲ را طراحی کردند. این زیبای قدرتمند دارای کاربراتور چهاردهانه، گیربکس دستی چهارسرعته، کلاچ دوصفحهای و یک پیشرانه V۸ با حجم ۴۵۵ اینچ مکعب است که ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
پکیج W۳۰ سرعت و کارایی بیشتری را به این خودرو اضافه میکرد، از جمله هواکش عملکردی روی کاپوت، منبع هوای آلومینیومی و میلسوپاپ ارتقا یافته. در مجموع، ۳.۱۰۰ دستگاه از مدل ۴۴۲ تولید شد، اما تنها ۲۶۴ دستگاه از آنها به صورت کانورتیبل عرضه شدند.
10. پونتیاک فایربرد ترنس Am SD-455 مدل ۱۹۷۳
موتور Super Duty (SD) ۴۵۵ قلب تپنده پونتیاک فایربرد ۱۹۷۳ بود و اگرچه این موتور به خودی خود جدید نبود، اما تغییرات زیادی داشت که به بهبود عملکرد آن کمک میکرد. این تغییرات شامل تقویت بلوک سیلندر با بلبرینگهای اصلی چهار پیچ برای افزایش استحکام میشد.
این مدل خیلی زود به عنوان سریعترین پونتیاک تاریخ شناخته شد. به صورت استاندارد، این موتور بیش از ۴۰۰ اسب بخار تولید میکرد، اما با تنظیمات ویژه مسابقهای شامل منبع هوای اصلاحشده، میل بادامک تهاجمیتر و هدرهای بهتر، موتور SD-455 قادر بود بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ فوت پوند گشتاور تولید کند.
12. بیوک GNX مدل ۱۹۸۷
بیوک GNX مدل ۱۹۸۷ تنها یک سال تولید شد و آن زمان سریعترین خودروی تولیدی جهان بود. با پیشرانه ۳.۸ لیتری V۶ که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ فوت پوند گشتاور داشت، میتوانست در ۴.۷ ثانیه به ۶۰ مایل بر ساعت برسد. با کمک مکلارن در طراحی موتور و سیستم تعلیق، این خودرو توانست به ۳۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ فوت پوند گشتاور برسد.
13. پلیموث GTX مدل ۱۹۷۱
پلیموث نتوانست نام GTO را برای خودروی خود انتخاب کند، بنابراین به GTX (Grand Touring Extra) اکتفا کرد. کمتر از ۳.۰۰۰ دستگاه از مدل GTX تولید شد و نسخههای بازسازیشده آن در حال حاضر تا ۱۵۰.۰۰۰ دلار به فروش میرسند. از مجموع تولیدات، تنها ۳۰ دستگاه به پیشرانه همی با ۴۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ فوت پوند گشتاور مجهز بودند.
14. فورد تورینو کینگ کوبرا ۱۹۷۰
فورد تورینو کینگ کوبرا ۱۹۷۰ با هدف رقابت با داج و پلیموت طراحی شد. مهندسان فورد یک کیت آئرودینامیکی و جلوپنجره بزرگتر به آن اضافه کردند، اماعدم توجه به اسپویلر عقب سبب شد خودرو در سرعتهای بالا بهویژه ۲۰۰ مایل در ساعت در پیچها دچار بیثباتی شود. در نهایت، فورد پروژه را متوقف کرد و تنها سه عدد از کینگ کوبرا تولید شد.
15. بیوک GSX ۱۹۷۰
بوئیک GSX ۱۹۷۰ با رنگ زرد و موتور V-8 با ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ فوت پوند گشتاور، از قویترین خودروهای عضلانی زمان خود بود. مدلهای تقویتشده GSX Stage ۱ که تنها ۴۷۹ عدد تولید شدند، اکنون بیش از ۱۲۰.۰۰۰ دلار قیمت دارند.
مترجم: زهرا ذوالقدر