تارا در برابر جک J4؛ کدام را بخریم؟

تارا در برابر جک J4؛ کدام را بخریم؟

امروزه با حضور خودروهای چینی در بازار ایران، رقابت بین خودروهای ایرانی و چینی بالا گرفته است.

کد خبر : ۲۴۱۱۰۹
بازدید : ۲۹

فرادید| جک J4 برای اولین بار در سال 2012 رونمایی شد. این خودرو که در چین یک سدان اقتصادی قلمداد می‌شود، از سال 97 توسط کرمان موتور وارد ایران شد و به بازار خودرو راه پیدا کرد.

به گزارش فرادید، در مقابل، تارا که بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شد و برای اولین بار در سال 1398 رونمایی و در سال 1400 عرضه شد، یکی از سدان‌های ملی ایران خودرو است که به عنوان یکی از رقبای اصلی جک J4 در بازار شناخته می شود.

scale_1200

مشخصات فنی تارا

محصول شرکت ایران‌خودرو، مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی TU5 پلاس است که حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در نسخه اتوماتیک حدود ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین، مصرف سوخت آن حدود ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

مشخصات ظاهری تارا

نمای جلویی تارا با جلوپنجره کرومی بزرگ و چراغ‌های LED کشیده، ظاهری امروزی دارد  و خطوط بدنه عضلانی، به این خودرو شمایلی اسپرت می‌دهد. در نسخه V4 که در اوایل ۱۴۰۴ عرضه شد، گرافیک چراغ‌های عقب به‌روزرسانی شده و دکمه‌های شیشه‌بالابر از کنسول به درها منتقل شده‌اند.

رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، آنتن کوسه‌ای، و چراغ‌های خوش‌آمدگویی زیر آینه‌ها از جمله تغییرات ظاهری اخیر هستند. داخل کابین، داشبورد با نمایشگر ۷ اینچی، روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، سانروف برقی، و امکاناتی مثل کروز کنترل و سیستم اندروید اتو نیز دیده می‌شود.

scale_1200 (1)

مشخصات فنی جک J4

جک J4، محصول شرکت JAC Motors و مونتاژ کرمان موتور، از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور هم مانند موتور تارا با استاندارد یورو ۵ سازگار است و به گیربکس CVT متصل شده که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن حدود ۱۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

jac-j4_11zon

مشخصات ظاهری جک J4

در نمای جلوی این خودرو جلوپنجره‌ای ساده و چراغ‌های کشیده، برعکس تارا ظاهری کلاسیک را نشان می‌دهد، همچنین خطوط بدنه ساده و بدون پیچیدگی است. از اوایل ۱۴۰۴، کرمان موتور نمایشگر لمسی ۸ اینچی را به مدل‌های جدید اضافه کرده که جذابیت کابین را کمی افزایش داده است. رینگ‌های ۱۵ اینچی آلیاژی، چراغ‌های عقب افقی، و روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها از ویژگی‌های ظاهری جک J4 هستند. امکانات دیگر این خودرو شامل تهویه دستی، سنسور پارک عقب، و سیستم صوتی با ۴ بلندگو است.

a841d5da1d0b05f981e2cba2266aa9a7

مقایسه تارا و جک J4

از نظر فنی، تارا با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، عملکرد بهتری در شتاب‌گیری جاده‌ای نسبت به جک J4 دارد، اما جک J4 با گیربکس CVT، سواری نرم‌تری در ترافیک شهری ارائه می‌دهد. همچنین، مصرف سوخت جک J4 بهینه‌تر از تارا است. از نظر ظاهری، تارا با طراحی امروزی و به‌روزرسانی‌های اخیر جذاب‌تر از جک J4 با طراحی کلاسیک و ساده است. در مورد جاداری هم باید تارا را جادارتر تلقی کرد. 

در حوزه ایمنی، تارا با سیستم‌های کنترل پایداری، ۶ ایربگ، و ترمزهای دیسکی عقب، برتری نسبی نسبت به جک J4 با ۵ ستاره ایمنی CNCAP دارد، اما جک J4 به دلیل وزن کمتر، چابکی بهتری از خود نشان می‌دهد. خدمات پس از فروش گسترده‌تر ایران‌خودرو برای تارا و دسترسی آسان‌تر به قطعات، مزیت رقابتی است، در حالی که جک J4 به دلیل وابستگی به واردات، چالش‌هایی در تأمین قطعات دارد. 

inside-1

قیمت تارا و جک J4

قیمت جک J4 و تارا چندان با هم تفاوت چشم‌گیری ندارند. به این شکل که آخرین مدل و به‌روزترین نوع خودرو تارا در بازار آزاد خودرو ایران با قیمت 1 میلیارد و 100 میلیون تومان و جک J4 با قیمت 1 میلیارد و 40 میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به اختلاف قیمت کم این دو خودرو با هم، چندان نمی‌توان در مورد بهینگی اقتصادی آن‌ها حرف زد. 

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید