علی اکبرپور؛ بتهوون ایران درگذشت

علی اکبرپور؛ بتهوون ایران درگذشت

علی اکبر اسطلخی موسیقیدان پیشکسوت که اهالی موسیقی او را با نام بتهوون ایران می‌شناختند درگذشت.

کد خبر : ۱۱۸۷۷۵
بازدید : ۴۸۵۰

علی اکبرپور اسطلخی از موسیقیدان و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در ۸۸ سالگی پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.

مراسم خاکسپاری و وداع با این هنرمند پیشکسوت نیز متعاقبا اعلام می‌شود.

سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت - در پیامی ضایعه درگذشت این عضو گرانمایه موسسه که اهالی موسیقی او را با نام «بتهوون ایران» می‌شناسند را به خانواده وی، اهالی هنر به خصوص هنرمندان پیشکسوت تسلیت گفت.

علی اکبرپور اسطلخی معروف به علی اکبرپور مدرک درجه یک هنری داشت و سال ۱۳۱۳ در روستای سیاه اسطلخ (از توابع خشک بیجار رشت) متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد. اولین استاد او در فراگیری ساز ویولن موسیو یِرواند بود. از سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی در «رادیو بی‌سیم» رشت به اجرای ویولن می‌پرداخت.

از دیگر استادان او می‌توان به کیهان دیوان بیگی و رکن‌الدین نژند اشاره کرد. در سال‌های جوانی یک ارکستر تشکیل داد که در رادیو رشت به اجرای موسیقی می‌پرداخت و «غلامحسین بنان» در سال ۱۳۳۴ با آن ارکستر برنامه داشته است.

در آن ایام با خوانندگانی همچون: ناصر مسعودی، فانی، نادر گلچین و فریدون پوررضا به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری می‌کرد.

از اساتید وی در موسیقی می‌توان «ابراهیم روحی‌فر»، «والودیا تارخانیان»، «اقدس پورتراب»، «محمود کریمی»، «حسن رادمرد»، «رحمت‌الله بدیعی»، «توماس کریستین داوید»، «مصطفی کمال پورتراب»، «حسین دهلوی»، «فرهاد فخرالدینی» و «احمد پژمان» را نام برد.

مجموعه «نغمه‌های زندگی»، «سوئیت‌ها» و «سمفونی‌ها» قطعه‌های گوناگون برای «ویولن»، «فلوت»، «نی»، «پیانو» و... از جمله آثار بی‌کلام اوست که برای ارکستر‌های بزرگ و کوچک نوشته شده‌اند. او با ارکستر‌هایی نظیر «باربد»، «نکیسا» و ارکستر‌های بزرگ رادیو و تلویزیون همکاری داشت.

گیشه دمرده (براساس حکایت مشهور گیلکی)، قطعه میرزا کوچک‌خان (با صدای ناصر مسعودی)، سوئیت «دوره‌گرد قصه‌گو»، ترانه ساقی (با صدای مازیار)، تصنیف‌های «شهید وطن» و «بلند آسمان» از آثار او محسوب می‌شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید