زنان مجرد و بدون بچه؛ شادترین گروه جمعیتی

زنان مجرد و بدون بچه؛ شادترین گروه جمعیتی

«شما یک زن ۴۰ ساله مجرد و بدون بچه را می‌بینید، مایه خجالت است، نه؟ شاید، یک روزی بالاخره مرد رویاهایش را پیدا کند و اوضاعش تغییر کند. اما شاید اینطور نباشد. شاید او مرد اشتباهی را ملاقات کند و اوضاع بدتر شود. شاید او مردی را ملاقات کند که باعث شود او احساس بدبختی بیشتری کند و سلامتی اش به خطر بیفتد و زودتر بمیرد.» علی رغم منفعت‌هایی که مجرد ماندن برای زنان دارد، روایت‌های غالب زنان متاهل و بچه دار را موفق‌تر از زنان مجرد و بدون بچه می‌دانند.

کد خبر : ۷۰۲۳۴
بازدید : ۲۱۴۵۹
شادترین زیرگروه جمعیتی: زنان مجرد و بدون بچه
فرادید | شاید خیلی‌ها تاکنون به این نتیجه رسیده باشند؛ اما ظاهرا علم هم مشاهدات آن‌ها را که می‌گویند: «زنان مجرد و بدون بچه شادترین گروه‌های جمعیتی هستند»، تایید می‌کند.
برطبق نظر یکی از کارشناسان معتبر در زمینه مطالعه شادی، زنان مجرد و بدون بچه طول عمر بیشتری نسبت به زنان متاهل و بچه‌دار دارند.

پل دولان، استاد علوم رفتاری در مدرسه اقتصاد لندن، می‌گوید: «شواهد نشان دادند که شاخص‌هایی که سابقاً برای اندازه‌گیری موفقیت استفاده می‌شدند-- به ویژه ازدواج و بزرگ کردن بچه-- با شادی همبستگی ندارند.»

«افراد متاهل فقط زمانی از افراد غیرمتاهل شادترند که شما این سوال را در حضور همسرانشان در یک اتاق بپرسید. اما اگر همسر حضور نداشته باشد، آن‌ها «احساس بدبختی شدید» خود را ابراز خواهند کرد.»

«ما تحقیقات طولی بسیاری خوبی انجام داده‌ایم و داده‌هایمان را با ردگیری آدم‌های یکسان در طول سالیان گرد‌آوری کرده‌ایم. اکنون می‌خواهم یک خدمت بد به علم بکنم و بگویم: اگر شما یک مرد هستید، باید ازدواج کنید؛ اما اگر یک زن هستید؛ بهتر است ازدواج نکنید.»

او می‌گوید: «مردان از ازدواج کردن منفعت بسیاری می‌برند، چون «آرام و خونسرد» می‌شوند. بعد از ازدواج خطرپذیری‌شان کمتر می‌شود، درآمدشان بیشتر می‌شود و کمی بیشتر عمر می‌کنند. اما زنان، باید آن را تحمل کنند و از زنان هرگز ازدواج نکرده عمر کوتاه‌تری خواهند داشت. شادترین و سالم‌ترین زیرگروه‌های جمعیتی زنانی هستند که هرگز ازدواج نکرده و بچه ندارند.»

کتاب اخیر دولان به نام «تا ابد شاد» سطح رضایت و بدبدختی را در افراد متاهل، مجرد، طلاق گرفته، و بیوه مقایسه کرده است. بر‌طبق این مطالعه سطح شادی در ازدواج کرده‌ها زمانی از افراد مجرد بالاتر بود که سوالات در مورد رضایت از ازدواج در حضور همسران پرسیده می‌شد. اما وقتی همسران اتاق را ترک می‌کردند، پاسخ‌ها فرق می‌کرد.

افراد مجرد احساس بدبختی کمتری نسبت به افراد متاهل گزارش دادند.

مطالعات دیگر رابطه بین وضعیت مالی و سلامتی افراد متاهل و مجرد را بررسی کرده‌اند. دولان می‌گوید، زنان ازدواج کردن هم برای زنان و هم برای مردان منفعت‌هایی از قبیل: افزایش سطح درآمد و حمایت عاطفی بیشتر را به همراه دارد و باعث می‌شود که افراد بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و گاهی خطرپذیری بیشتری به خرج دهند.

اما، به گفته دولان، مردان نسبت به زنان منفعت‌های چندبرابری از ازدواج کردن به دست می‌آورند. چون مردان با ازدواج کردن خطرپذیرشان نسبت به دوران تجرد کمتر می‌شود. سلامت زنان هم با ازدواج کردن بیشتر از دوران تجرد به خطر می‌افتد. زنان متاهل که در دوران میانسالی به سر می‌برند بیش از زنان مجرد هم سن و سالشان، در معرض مشکلات جسمانی و روانی هستند.

دولان می‌گوید، علی رغم منفعت‌هایی که مجرد ماندن برای زنان دارد، روایت‌های غالب زنان متاهل و بچه دار را موفق‌تر از زنان مجرد و بدون بچه می‌دانند. دولان می‌گوید، برچسب‌های اجتماعی باعث می‌شود زنان مجرد احساس بدی نسبت به وضعیت خود داشته باشند و شادی کمتری احساس کنند.

«شما یک زن ۴۰ ساله مجرد و بدون بچه را می‌بینید، مایه خجالت است، نه؟ شما به او می‌گویید، یک روزی بالاخره مرد رویاهایش را پیدا می‌کند و اوضاعش تغییر می‌کند. اما شاید اینطور نباشد. شاید او مرد اشتباهی را ملاقات کند و اوضاع بدتر شود. شاید او مردی را ملاقات کند که باعث شود او احساس بدبختی بیشتری کند و سلامتی اش به خطر بیفتد و زودتر بمیرد.»

منبع: گاردین
ترجمه:سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید