کشف نانوایی ۳ هزار ساله که هنوز پوشیده از آرد است

کشف نانوایی ۳ هزار ساله که هنوز پوشیده از آرد است

باستان‌شناسان با حفاری ویرانه‌های یک بنای بزرگ باستانی در ارمنستان متوجه یک چیز غیرعادی شدند. لایه‌ای از یک ماده‌ی خاکستری روی خاک قهوه‌ای فشرده شده بود.

کد خبر : ۱۳۲۸۵۲
بازدید : ۵۴۶۳۰۴

فرادید| باستان‌شناسان بعد از مواجهه با لایه‌ای از یک غبار خاکستری در بقایای حفاری‌شدۀ سایت باستانی مِتسامور، ابتدا تصور کردند این ماده فقط خاکستر است. این لایه در سرتاسر ویرانه‌های ساختمان بزرگی با کوره‌های متعدد به صورت پراکنده یافت شد.

به گزارش فرادید، محققان پس از آزمایش به این نتیجه رسیدند این ماده در واقع آرد باستانی است. آرد ماده‌ای است که در سایت‌های باستان‌شناسی به ندرت یافت می‌شود، اما در این سایت به اندازۀ چند گونی آرد پیدا شده است!

این یافتۀ عجیب به باستان‌شناسان کمک کرد قدمت این سازه‌ی ویران‌شده و کارکرد آن را تخمین بزنند. این ویرانه در واقع بقایای یک نانوایی بسیار بزرگ است که ۳۰۰۰ سال قبل فعال بوده است. از این سازه بزرگ از اواخر قرن یازدهم قبل از میلاد تا آغاز قرن نهم قبل از میلاد استفاده شده است.

کاربرد آن در آغاز ظاهرا یک ساختمان عمومی بوده اما بعدها کوره‌هایی به آن اضافه شده و به عنوان مکانی که در آن، مردم برای پختن نان از آرد سفید استفاده می‌کردند، نقش اقتصادی ایفا کرده است. در نهایت، این سازه در اثر آتش‌سوزی از بین رفته است.

metsamor bakery above

(نمایی از بقایای نانوایی؛ مقداری از آرد در قسمت پایین سمت راست سازه دیده می‌شود).

هنوز کل این ساختمان حفاری نشده است و احتمالاً هنوز رازهای بیشتری دارد که باستان‌شناسان باید آن‌ها را کشف کنند. این سازه در بخشی از یک سایت باستان‌شناسی مِتسامور معروف به «شهر پایین» قرار دارد. شهر پایین، بیرون از شبکه‌ی اصلی استحکامات سایت قرار دارد. 

مِتسامور در ۲۰ مایلی جنوب‌غربی ایروان، پایتخت ارمنستان و نزدیک مرز ترکیه است. این شهر به طور مستمر از هزاره چهارم قبل از میلاد تا قرن هفدهم دارای سکنه بوده است. ساکنان باستانی سایت، همچنان برای باستان‌شناسان اسرارآمیز هستند چون اطلاعات زیادی از آن‌ها موجود نیست جز اینکه آن‌ها هیچ زبان نوشتاری نداشتند. حفاری‌های قدیمی‌ترین بخش متسامور منجر به کشف حدود ۱۰۰ گور شده است.

metsamor bakery flour 2

(در نمای نزدیک، مقداری آرد سفید غبارآلود به صورت پراکنده در خرابه‌ دیده می‌شود)

بسیاری از این گورها خالی بودند و در مقطعی از زمان در معرض غارت قرار گرفته بودند، اما گور دست‌نخورده‌ی یک زوج نیز پیدا شد که حاوی چندین آویزه‌ی طلایی و حدود ۱۰۰ مهره جواهرات بود. 

متسامور بین قرن یازدهم و نهم ق. م به یک دژ بزرگتر گسترش یافت که هفت پرستشگاه آن را احاطه می‌کرد؛ در حدود همان دوره‌ای که از نانوایی استفاده می‌شد. این شهر به مرکز اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منطقه تبدیل شد و در نهایت، در قرن هشتم ق. م فتح شد و به بخشی از پادشاهی اورارتو تبدیل شد. 

حفاری‌های متسامور سال ۱۹۶۵ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. حفاری‌های مشترک لهستان-ارمنستان سال ۲۰۱۳ آغاز شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۴۳۱
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    الانم فعاله بریم ی چندتا نون گرم بگیریم

  • بهادر بهاری راد ۰۹۳۰۲۱۲۹۹۱۲ منتظر جوابهستم ارسالی در

    افرین به کاوش گران هرموقع به افراد کاوش گر نیاز داشتید کتبا دعوت کنید متشکرم

  • محمدعلی اسماعیلی ارسالی در

    مطلب بسیار مفیدی است تشکر از نویسنده

  • نسترن ارسالی در

    خیلی خیلی جالب بود آرد

  • نبی آله حمزه ای پور ارسالی در

    آرد خود به خود بعداز چندوقت از بین می‌رود یه دروغی بگین که بگنجد

  • احسان ارسالی در

    سه هزار سال پیش ارمنستان جزو ایران بوده،کل خاورمیانه به همراه کشورهاش و قسمت هایی از آفریقا و مصر و کل عربستان متعلق به ایران بوده و هست

  • زهرا ارسالی در

    خوب چقدر خوبه توی هر شهر و روستایی این نانوایی های سنتی احیا بشه و مردم حتی بتونن به میل خودشون در این نانوایی ها نان بپزن و انواع نان سنتی احیا بشه میشه بصورت علمی و اقتصادی و تولیدی و توریستی از گذشته مدرن استفاده کرد

  • ابراهیم شریفی ا ارسالی در

    اگر انسانها بجای طراحی وجنگ افروزی بروند دنبال صنعت مردم زحمت کش حتمآ جهان آباد می شود هم وغم دولتمردان دنیا فقط راهی پیداکنند برای بدبختی انسانها

  • Rezaneystany ارسالی در

    دمش گرم معرفت حشرات و موجودات زیرخاکی نخوردندش

    • ناشناس ارسالی در

      احتمالا سمی بوده

  • شیرین ارسالی در

    کره زمین خیلی قدیمی است خیلی راز و رمز دارد

    • ناشناس ارسالی در

      بله.قدیمی هست حدود ۸۰۰ میلیون سال یه خورده کم و زیاد

  • ناشناس ارسالی در

    نانوایی سنگگ بود یا لواش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید