گرگرفتگی زنان را مبتلا به سندرم متابولیک می‌کند

گرگرفتگی زنان را مبتلا به سندرم متابولیک می‌کند

سندروم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط است که با هم اتفاق می‌افتند و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این شرایط شامل افزایش فشارخون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است.

کد خبر : ۱۳۴۰۲۶
بازدید : ۲۰

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، گرگرفتگی می‌تواند زنان را در معرض خطر بیماری‌های قلبی و دیابت قرار دهد و محققان هشدار دادند افرادی که در دوران یائسگی هستند ممکن است به «سندرم متابولیک» مبتلا شوند.

سندروم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط است که با هم اتفاق می‌افتند و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این شرایط شامل افزایش فشارخون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است.

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه اخیر، گرگرفتگی شدید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را در زنان افزایش و آن‌ها را بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دهد. این علامت شایع و ناراحت کننده حدود سه چهارم زنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است تا ۱۰ سال ادامه داشته باشد.

کارشناسان هشدار داده‌اند، اگر گرگرفتگی درمان نشود، می‌تواند منجر به آنچه «سندرم متابولیک» نامیده می‌شود، شود. این اصطلاح زمانی به کار برده می‌شود که یک گروه از سه یا چند بیماری، مانند فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول به طور همزمان رخ می‌دهد. افرادی که از سندرم متابولیک رنج می‌برند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ یا سکته هستند.

محققان دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن، ۸۲۵ زن سالم بین ۴۰ تا ۶۵ ساله را که اخیراً یائسه شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. تیم تحقیقاتی زنان حاضر در این پژوهش را در طول ۱۵ سال تحت نظر گرفتند و دریافتند کسانی که از گرگرفتگی متوسط تا شدید رنج می‌برند بیشتر در معرض ابتلا به سندرم متابولیک و همچنین فشار خون بالا بودند.

مطالعات قبلی همچنین نشان داده است، زنانی که گرگرفتگی را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به انواع مختلف شرایطی هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می‌گذارند، اما این نخستین بار است که مطالعه‌ای بر روی زنان با درجات مختلف علائم یائسگی انجام شده است.

تیم تحقیقاتی یادآوری کرد، یافته‌های آن‌ها اهمیت استفاده از درمان جایگزینی هورمونی (HRT) برای درمان علائم در زنان یائسه را برجسته می‌کند. النا آرمنی، محقق ارشد این مطالعه گفت: نتایج ما دوباره بر نقش استراتژی‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، مانند استفاده از درمان جایگزینی هورمون (HRT) که باید مدت کوتاهی پس از یائسگی اجرا شود، تأکید می‌کند".

درمان جایگزینی هورمون برای درمان نشانه‌های یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه استفاده می‌شود. به گفته کارشناسان، HRT در زنان یائسه جوان‌تر می‌تواند به حفظ استحکام استخوان و پیشگیری از استئوپوروز (استخوان‌های ضعیف) کمک کند.

زنان سالم در گروه تحت نظر پژوهشکه از قبل در نوبت HRT بوده‌اند تشویق شدند تا حتما این درمان را به منظور حفظ سلامتی خود انتخاب کنند.

محققان می‌گویند اگر مطالعات بیشتر تایید کند که علامت‌دارترین زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ یا سکته هستند، این گروه به آموزش بهداشتی مناسب برای اطمینان از تناسب اندام و سالم ماندن در سنین بالا نیاز دارند. اگرچه زنان در سنین نزدیک به یائسگی به مصرف دارو متوسل می‌شوند و ماه‌ها منتظر می‌مانند تا نسخه‌هایشان فراهم شود.

آژانس تنظیم مقررات دارو‌ها و محصولات مراقبت‌های بهداشتی (MHRA) دولت انگلیس پس از یک کمپین که به دلیل بحران روش درمانی HRT ایجاد شده بود، تصمیم گرفت ابتدا شکل خاصی از درمان جایگزینی هورمون را بدون نسخه در یکی از برجسته‌ترین مراکز درمانی در دسترس قرار دهد و طرحی برای کمک هزینه درمان علائم یائسگی برای زنان اجرا کند.

یافته‌های این مطالعه جدید در بیست و پنجمین کنگره اروپایی غدد درون ریز در استانبول ارائه شد.

منبع: آنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید