شعر عاشقانه روز؛ یک اثر عاشقانه و زیبا از غاده‌السمان، شاعر سوری

شعر عاشقانه روز؛ یک اثر عاشقانه و زیبا از غاده‌السمان، شاعر سوری

غاده‌السمان یکی از شاعران و نویسندگان زن تاثیرگذار در جهان عرب است که اشعار زیبا و عاشقانه‌ای سروده است.

کد خبر : ۱۳۴۱۸۵
بازدید : ۱۰۴

فرادید| غاده السمان بانوی شاعر، نویسنده و متفکر سوری است که در سال 1942 در شهر دمشق به دنیا آمد. او تحصیلاتش را در همان سوریه به پایان رساند و با مدرک لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه فارغ التحصیل شد. بعد از آن به بیروت رفت و در دانشگاه آمریکایی بیروت در مقطع فوق لیسانس تحصیل کرد؛ سپس برای گرفتن مدرک دکترا به لندن مهاجرت کرد.

به گزارش فرادید، او با دکتر بشیر الدعوق، صاحب انتشارات دارالطلیعه ازدواج کرد و بعد از آن در پاریس ساکن شد. نخستین داستان‌های کوتاه غاده السمان در روزنامه‌های عربی و مجلات لبنان به چاپ رسید. اگرچه او یکی از پرکارترین نویسندگان جهان عرب است؛ اما در شعر و شاعری هم دستی توانا داشت و شعرهایش عمدتا دارای مضامین عشقی و مسائل اجتماعی است.

او یکی از شاعران بنیان‌گزار نهضت نو عربی است و به دلیل مبارزه با تبعیض‌های اجتماعی علیه زنان یکی از شاعران صاحب سبک زمان خود محسوب می‌شود. کتاب شعر «معشوق مجازی» و «عشق از سویدای دل» دو مجموعه شعر دل انگیز و زیبا از غاده السمان است که به زبان فارسی ترجمه و در ایران چاپ شده است. «بیروت 57» و «کابوس‌های بیروت» نیز از مشهورترین رمان‌های غاده السمان به شمار می‌روند. آثار غاده السمان تاکنون به 17 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. در ادامه این مطلب یکی از اشعار زیبا و عاشقانه غاده السمان تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.    

 

من زخم‌های بی‌نظیری به تن دارم

اما تو مهربان‌ترینشان بودی

عمیق‌ترینشان

عزیزترینشان

بعد از تو آدم‌ها

تنها خراش‌های کوچکی بودند بر پوستم

که هیچ کدامشان

به پای تو نرسیدند

به قلبم نرسیدند

بعد از تو آدم‌ها

تنها خراش‌های کوچکی بودند

که تو را از یادم ببرند؛ اما نبردند

تو بعد از هر زخم تازه‌ای دوباره باز می‌گردی

و هر بار

عزیزتر از پیش

هر بار عمیق‌تر...

 

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید