سرنوشتِ نهاییِ فرزندانِ کلئوپاترا؛ از قتل و اسارت تا پادشاهی

سرنوشتِ نهاییِ فرزندانِ کلئوپاترا؛ از قتل و اسارت تا پادشاهی

بزرگ‌ترین پسر کلئوپاترا در 23ژوئن سال 47قبل‌ازمیلاد متولد شد. او پسر گایوس ژولیوس سزار بود و نامِ سزاریون یعنی سزار کوچک را رویش گذاشته بودند. او آخرین پادشاه سلسله بطلیموسیِ مصر بود.

کد خبر : ۱۳۴۴۰۰
بازدید : ۲۰۶

کلئوپاترای هفتم چهار فرزند داشت. یکی از ژولیوس سزار و سه تا از مارک آنتونی. خانواده آخرین ملکه سلسه بطلیموسی تا سال 31قبل‌ازمیلاد در قصری طلایی، که یکی از مجلل‌ترین قصرهای جهان بود، در رفاه و تجمل غرق بودند.

اما وقتی کلئوپاترا و مارک آنتونی در نبرد دریاییِ آکتیوم توسط اوکتاویان در سال 31قبل‌ازمیلاد شکست خوردند، این زندگی آرمانی نیز خاتمه یافت.

امپراتوریِ بعدی روم، که به نام ِ آگوستوس سزار معروف بود، هیچ رحمی در قبال دشمنانش نداشت. او امیدوار بود که مارک آنتونی را شکست دهد و کلئوپاترا را به عنوان غنیمت پیروزی به روم ببرد، او را تحقیر کند و نهایتاً بکشد. برطبق منابع باستانی چنین چیزی رخ نداد زیرا کلئوپاترا و مارک آنتونی در سال 30قبل‌ازمیلاد خودکشی کردند. این عمل‌شان باعث شد که فرزندان‌شان بدونِ حامی بمانند.

کلئوپاترا

کلئوپاترا و سزاریون

امیدی برای امپراتوری بعدی

بزرگ‌ترین پسر کلئوپاترا در 23ژوئن سال 47قبل‌ازمیلاد متولد شد. او پسر گایوس ژولیوس سزار بود و نامِ سزاریون یعنی سزار کوچک را رویش گذاشته بودند. او آخرین پادشاه سلسله بطلیموسیِ مصر بود. او از دوم سپتامبر سال 44قبل‌ازمیلاد به همراه مادرش حکومت می‌کرد. کلئوپاترا آرزو داشت که او هم روزی مانند پدرش امپراتوری بزرگ شود. سزاریون از بهترین معلم‌های زمان خودش درس آموخت تا برای محقق کردنِ نقشِ آینده‌اش آماده شود.

احتمالاً سزاریون بعد از مرگِ مادرش در روز 12آگوست سال 30قبل‌ازمیلاد، بر تختِ حکومت نشسته است. اما، 11روز بعد به دستور اوکتاویان به قتل می‌رسد. با مرگِ او، اوکتاویان آخرین رقیب خود برای رسیدن به سلطنت را از بین می‌برد.

پسرانِ خدایان، فرزندانِ کلئوپاترا

سزاریون دو برادر داشت: الکساندر هلیوس (به یونانی یعنی خورشید) و فیلادلفوس بطلیموس. الکساندر دومین پسر از سه پسرِ کلئوپاترا بود. او در سال 34قبل‌ازمیلاد لقبِ «شاهِ شاهان» را به خود اختصاص داد. والدین او تصمیم گرفتند او را حاکمِ ارمنستان، پارت، ماد و تمام کشورهای نزدیکِ رودهای فرات و سند کنند. در سال 33قبل‌ازمیلاد، الکساندر با یوتاپا، شاهدخت آتروپاتکان (آذرآبادگان) و دخترِ پادشاه آردتاواسدسِ اول از آتروپاتکان نامزد کرد.

فیلادلفیوس بطلمیوس سومین پسرِ کلئوپاترا بود که در آگوست یا سپتامبر سال 36قبل‌ازمیلاد متولد شد. او در اواخر سال 34قبل‌ازمیلاد حاکمِ سوریه، فینیقیه و سیسیلیا شد. هیچ منبعی به خدمت این شاهزاده در ارتش یا کارهای سیاسی‌‌اش اشاره نکرده است. حتی اطلاعاتی درباره تصمیم برای ازدواج او وجود ندارد که نشان می‌دهد او به بزرگسالی نرسیده است.

وقتی اوکتاویان مصر را فتح کرد، به الکساندر امان داد اما همه فرزندانِ کلئوپاترا و مارک آنتونی را به روم برد. او برای جشن پیروزی یک رژه افتخار راه انداخت. یکی از بزرگ‌ترین غنایمی که او به رومی‌ها تقدیم کرد، فرزندانِ ملکه مصر در غول‌وزنجیرهای طلایی بودند. آن‌ها پشتِ تمثالی از مادرشان که یک افعی را در آغوش گرفته بود، در خیابان‌ها راه رفتند. اوکتاویان بچه‌ها را به خواهر بزرگ‌تر و همسرِ سابقِ مارک آنتونی تقدیم کرد. آن‌ها در مصر به همراه سایر فرزندانِ مارک آنتونی زندگی کردند.

در کتابِ تاریخ روم، نوشته گاسیوس دیو، اشاره شده که فقط دوقلوها وارد روم شدند. این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است فیلادلفیوس بطلمیوس نتوانسته به روم برسد؟ ممکن است که در سال 29قبل‌ازمیلاد در زمستان و بر اثر بیماری مرده باشد. احتمالاً الکساندر هلیوس مصر را به همراه خواهرِ دوقلویش، کلئوپاترا سلن (به یونانی یعنی ماه) ترک کرده است.

کلئوپاترا

سکه با شمایل جوبا و کلئوپاترا سلن

دخترِ ماه

شگفت‌آور است که تنها دخترِ کلئوپاترا به بزرگ‌ترین فرزندِ آخرین ملکه مصر تبدیل شد. زمانیکه آگوستوس سزار در بین سال‌های 26 تا 20قبل‌ازمیلاد، داشت برنامه ازدواجِ کلئوپاترا سلن با جوبا پادشاهِ نومیدیه (الجزیره امروزی)  را در روم می‌چید، هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد که این زوج روزی به دو تا از مهم‌ترین حاکمانِ موریتانی در تاریخ تبدیل شوند.

آگوستوس سزار به کلئوپاترا سلن یک جهیزیه عالی برای ازدواج هدیه داد، تا او به یکی از هم‌پیمانان روم تبدیل شود. وقتی پادشاهیِ نومیدیه در سال 46قبل‌ازمیلاد به یکی از استان‌های روم تبدیل شد، جوبا پادشاهی بدونِ قلمرو شد. به همین دلیل، این زوج به موریتانی، قلمرویی بی‌سروسامان که نیاز به نظارتِ روم داشت، رفتند.

کلئوپاترا سلن تنها بازمانده سلسه بطلیموسی بود. او در پایتختِ جدیدشان، یاد و خاطره مادرش را با ساختنِ بناها و معابد زنده نگه می‌داشت. آن‌ها پایتختِ جدید را سزاریا (چِرچل امروزی در الجزیره) نامیدند. در طول حکومت این زوج، قلمرو پادشاهی موریتانی با صادرات و تجارت در دریای مدیترانه رونق گرفت. معماریِ شهر تلفیقی از معماری یونانی، رومی و مصری بود.

کلئوپاترا

مقبر جوبا و کلئوپاترا سلن

کلئوپاترا سلن و جوبای دوم، دو فرزند داشتند. یکی از آن‌ها دختری بود که نامش جایی ثبت نشده است. اما اطلاعات زیادی درباره پسرِ آنها، بطلمیوس موریتانی، ثبت شده است. مرگ او در سال 40بعدازمیلاد، تاریخ سلسله بطلیموسی را برای همیشه بست.

تاریخ مرگِ کلئوپاترا سلن مشخص نیست. آخرین سکه با تصویر او در سال 17میلادی ضرب شده است. بنا بر برخی گزارش‌ها او در سال 8میلادی از دنیا رفته است. او در صومعه سلطنتی موریتانی در الجزیره امروزی دفن شد. باستان‌شناسان توانستند بخش‌هایی از یک کتیبه که به جوبا و کلئوپاترا، شاه و ملکه موریتانی، تقدیم شده بود را در اینجا پیدا کنند.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید