(تصاویر) مردان بدون پا؛ مقبرۀ دو «مجرم» باستانی در چین کشف شد

(تصاویر) مردان بدون پا؛ مقبرۀ دو «مجرم» باستانی در چین کشف شد

دو گور باستانی به تازگی در چین حفر شدند که درون هر دوی آن‌ها، بقایای اسکلتی دو مرد با پاهای قطع شده پیدا شده است

کد خبر : ۱۸۹۸۸۸
بازدید : ۵۳۸

فرادید| بر اساس مطالعه‌ای که روز ۱۶ مارس در مجله «علوم باستان‌شناسی و انسان شناسی» منتشر شد، این کشف روشنگر نوع مجازات‌هایی است که هزاران سال پیش اعمال می‌شد. 

به گزارش فرادید، این گورها که در سانمنشیا، حدود ۵۰۰ مایلی جنوب غربی پکن یافت شدند، به ۲۳۰۰ و ۲۵۰۰ سال پیش تعلق دارند. 

قطع عضو مردان درون گورها «شباهت قابل توجهی» داشت؛ یکی از آن‌ها یک پنجم پای راستش را از دست داده بود و دیگری هم همان مقدار را از پای چپش از دست داده بود. 

2

گور و اسکلت مردی که پای چپش قطع شده بود

آنطور که پیداست، این مردان قربانیان یک مجازات جنایی به نام یو (Yue) بودند که در دودمان ژو شرقی رایج بود. 

کیان وانگ، دیرین انسانشناس دانشگاه A&M تگزاس و نویسنده این مطالعه گفته است: «بر مبنای قانون مجازات دودمان ژو، مجازات «یو» یا قطع عضو تنبیهی در موارد جنایی از جمله فریب پادشاه، فرار از انجام وظایف، دزدی و نظایر آن، اجرا می‌شد.» 

وانگ میگوید که روشن نیست این مردان به کدام جرم مجازات شدند، اما جدیت مجازات آن‌ها با هم فرق داشته، چون از دید تاریخی، پای راست برای جرم‌های جدیتر قطع میشد. افزون بر این، هر دو در محل قطع عضو، نشانه‌های بهبود داشتند، به این معنا که این مردان پس از اجرای مجازات، چند سال نامعلوم به زندگیشان ادامه دادند. 

«از آنجا که قطع عضو به عنوان مجازات، آن زمان یک پدیده عادی بوده، احتمالاً این افراد به زندگی عادیشان برگشته و پس از مرگ، به شکل مرسوم و درست دفن شدند.» 

1

مقبره و اسکلت مردی که پای راستش قطع شده است

این مردان شباهت دیگری هم داشتند: ظاهراً هر دوی آن‌ها اشراف زادگان سطح پایین بودند. محققان به این دلیل توانستند طبقه اجتماعی این دو مرد را روشن کنند که آن‌ها در تابوت‌های دولایه دفن شده بودند و این نشانه با افراد سطح بالا ارتباط دارد، در حالی که اگر تابوت هفت لایه باشد به شاه و اگر پنج لایه باشد به رهبران محلی تعلق دارد. 

وجود گورنهاده‌هایی از جمله لوح‌ها و دیگ‌های سنگی نشانه‌های دیگری است که ثابت میکند آن‌ها به طبقه نخبه تعلق داشتند. 

وانگ میگوید: «این موارد درک ما را از قوانین مجازات و اجرای آن‌ها، قابلیت‌های درمان پزشکی و نگرش‌های نیکخواهانه کلی به کسانی که به حکم قانون مجازات میشدند، از زمینه‌های اجتماعی و باستانشناسی چین باستان غنی میکند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید