دنیایی متفاوت در عمق سه کیلومتری اقیانوس؛ خوک‌‌های دریایی و تراوش «متان»

در عمق ۲۸۳۶ متری زیر دریا، در عمیق‌ترین تراوشات شیلی، یک خوک دریایی عجیب و غریب مشاهده شده است!

فرادید| طی یک سفر اکتشافی در آتاکاما، در سازندی به عمق ۸۰۰۰ متر که در طول سواحل پرو و شیلی امتداد دارد، کشف بزرگی انجام شده است. اینجا، دانشمندان در یک اکتشاف تحقیقاتی که توسط مؤسسه اقیانوسی اشمیت انجام شده، عمیق‌ترین و شمالی‌ترین تراوشات سرد شیلی را در عمق ۲۸۳۶ متری پیدا کردند.

به گزارش فرادید، «تراوشات سرد» مناطقی هستند که در آن‌ها، هیدروکربن‌هایی مانند متان در امتداد کف اقیانوس حباب ایجاد می‌کنند. هر قدر بیشتر به اعماق بروید، یافتن آن‌ها سخت‌تر می‌شود و مکان‌یابی این تراوشات رکوردشکن با استفاده از داده‌های نقشه‌برداری بستر دریا بیش از ۱۲ ساعت طول کشیده است.

همه شواهد حاکی از آنست که آن‌ها تراوش متان هستند، پدیده‌ای که در امتداد مناطق فرورانش رخ می‌دهد، جایی که دو صفحه تکتونیکی در حال برخورد هستند و یکی به زیر دیگری فشار می‌آورد، درست مانند منطقه فرورانش کاسکادیا. «متان» می‌تواند منبع خوبی برای حیوانات اعماق دریا مانند صدف‌ها، خرچنگ‌های چمباتمه‌زن و کرم‌های لوله‌ای باشد، زیرا باکتری‌هایی را تعذیه می‌کند که بخشی از رژیم غذایی آن‌ها هستند.

یکی از محل‌های نشت متان در کف دریا در طول غواصی ۶۸۱ ثبت شده است

دکتر لورن سِیلِر از دانشگاه اِستاکتون، نیوجرسی گفته: «میکروب‌هایی که روی این تراوشات زندگی می‌کنند، استراتژی‌های شگفت‌انگیزی برای تولید غذا بدون نور خورشید دارند.»

«اینجا روی زمین، زندگی در تاریکی به خودی خود عجیب است، بنابراین این کشف اطلاعات مهمی ارائه می‌کند که به ما در درک چگونگی ماندگاری موجودات در شدیدترین شرایط کمک می‌کند. ما هنوز در حال تلاش برای کشف چگونگی آغاز حیات روی زمین هستیم و محیط‌هایی که انرژی شیمیایی برای حیات فراهم می‌کنند، مانند این محیط، ممکن است سرنخ‌های جرقه‌ای را داشته باشند که تمام تنوع زیستی را در سیاره زیبای ما شعله‌ور کرده است.»

این باکتری‌ها بسیار مهم هستند چون نور خورشید نمی‌تواند به این اعماق برسد، بنابراین این موجودات برای اخترزیست‌شناس‌ها بسیار جالب هستند، چون دغدغه آن‌ها این است که بفهمند حیات چگونه در زیست‌گاه‌های فرازمینی تکامل یافته، جایی که معیارهای تعیین‌شده ما برای رشد نیازهای حیاتی را ندارد.

یک سوسمارماهی در اعماق دریا که در طول غواصی ۶۹۱ در کف دریا ثبت شده است

آرماندو آزوآ-بوستوس از مرکز اختربیولوژی گفته است: «ما امیدواریم اطلاعاتی که از آتاکاما با کمک مؤسسه اقیانوس اشمیت جمع‌آوری کرده‌ایم، به ما در جستجوی نشانه‌های زیستی کمک کند، اگر در نهایت بخواهیم اقیانوس‌های انسلادوس و اروپا را در زحل و مشتری مطالعه کنیم، جهان‌های آبی که ممکن است به طور بالقوه حیات را پشتیبانی کنند.»

در مجموع، ۷۰ نمونه در طول این مأموریت اکتشافی جمع‌آوری شد، که تصور می‌شود برخی از آن‌ها گونه‌های جدیدی برای علم باشند. حتی ممکن است برخی فسیل‌های زنده در این ترکیب به شکل براکیوپودها، لِپتوشیتون‌ها و کرینوئیدها وجود داشته باشند که گمان می‌رود فرزندان نزدیک فسیل‌های یافت‌شده در صحرای آتاکاما باشند.

در نهایت، سفر به بستر دریا بدون دیدن یک خوک دریایی، یکی از عجیب‌ترین موجودات اعماق دریا، کامل نمیشد. آن‌ها در امتداد کف دریا می‌چرخند، تکه‌های ارگانیک را الک می‌کنند تا از آن‌ها تغذیه کنند و در انواع رنگ‌ها از جمله صورتی وجود دارند.

مترجم: زهرا ذوالقدر