انواع روغن مو و خواص و روش مصرف آن‌ها

انواع روغن مو و خواص و روش مصرف آن‌ها

نوع روغن مویی که هر شخص استفاده می‌کند به عوامل مختلفی از جمله نوع مو، وضعیت پوست سر و ترجیحات شخصی بستگی دارد. در نهایت، یافتن تعادل و تعداد دفعات مناسب استفاده از روغن انتخابی شخصی است و برای هر کسی متفاوت از دیگری است. بنابراین برنامه‌ها و محصولات مختلفی را باید آزمایش کرد تا فهمید چه چیزی برای موهای شما بهتر است.

کد خبر : ۱۹۴۰۸۴
بازدید : ۳۰

حتما شما هم از سال‌های گذشته با انواع روغن مو آشنا شده‌اید اما در سال‌های اخیر انواع مختلفی از آن وارد بازار شده که برای موهای متفاوت، مزایای بی‌شماری دارد. روغن‌های مو بهترین تغذیه‌کننده‌ی مو و پوست سر هستند. در حالی که این روغن‌ها اغلب برای کسانی که موهای بسیار آسیب‌دیده یا خشک دارند، استفاده می‌شود، کارشناسان می‌گویند که تقریباً همه‌ی موها می‌توانند از روغن مو در صورت استفاده‌ی مناسب بهره ببرند. چرا که وزن مولکولی کم روغن مو، یکی از معدود فرمول‌هایی است که این اجازه را به روغن می‌دهد که به ساقه‌ی مو نفوذ کند.

نوع روغن مویی که هر شخص استفاده می‌کند به عوامل مختلفی از جمله نوع مو، وضعیت پوست سر و ترجیحات شخصی بستگی دارد. در نهایت، یافتن تعادل و تعداد دفعات مناسب استفاده از روغن انتخابی شخصی است و برای هر کسی متفاوت از دیگری است. بنابراین برنامه‌ها و محصولات مختلفی را باید آزمایش کرد تا فهمید چه چیزی برای موهای شما بهتر است. همیشه به یاد داشته باشید که از روغن‌های طبیعی و باکیفیت استفاده کنید و برای حفظ سلامت خود، از افراط در آن‌ها خودداری کنید. در این مطلب انواع روغن‌ مو، فواید دقیق آن‌ها و نحوه‌ی استفاده از هر کدام را به طور کامل تشریح کرده‌ایم.

روغن مو چیست؟

روغن مو محلولی مغذی و مبتنی بر روغن است که به صورت موضعی و برای تقویت رشد موی سالم، افزایش درخشندگی و مبارزه با آسیب‌های رایج مو استفاده می‌شود. اگرچه انواع روغن مو از نظر ترکیبات متفاوت هستند اما همه‌‌ی آن‌ها به طور کلی برای رساندن مواد مغذی به مو و ارتقای سلامت پوست سر ساخته شده‌اند. روغن مو را می‌توان به‌عنوان ترکیبی از روغن‌های طبیعی که با دقت فرموله شده‌اند در نظر گرفت که برای نفوذ به ساقه‌ی مو و تامین آب‌رسانی عمیق از ریشه تا نوک مو به کار می‌روند. در حقیقت روغن مو، روغنی طبیعی است که برای تغذیه، حالت دادن و بهبود سلامت کلی مو و پوست سر استفاده می‌شود.

فواید روغن‌ها برای مو

روغن‌های مو می‌توانند فواید زیادی از جمله آب‌رسانی، تغذیه و درخشندگی موهای شخص داشته باشند. به علاوه، آن‌ها را می توان برای مقاصدی مانند استایل کردن و البته درمان استفاده کرد. روغن‌های مو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که فولیکول‌های مو را تغذیه کرده و رشد موی سالم را تقویت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به تقویت مو و کاهش شکستگی آن کمک کنند، درخشندگی سالم به موها اضافه کنند، با صاف کردن کوتیکول مو به کاهش وز شدن مو کمک و رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنند. به علاوه، محیط سالم پوست سر را برای رشد مو تقویت کنند. برای خرید روغن مو حتما با متخصصین و پزشکان معتبر مشورت کنید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و بهترین نتیجه را بگیرید.

انواع روغن‌های مو

طیف گسترده‌ای از انواع روغن مو وجود دارد که فواید مختلفی برای سلامت مو و پوست سر ایجاد می‌کنند.

67

روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک است که دارای خواص ضدالتهابی بوده و پوست سر را تغذیه می‌کند.

روغن آرگان

روغن آرگان مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است که پوست سر را تغذیه کرده و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. همچنین به بهبود خاصیت ارتجاعی مو کمک کرده و درخشندگی آن را افزایش می‌دهد. روغن آرگان به از بین بردن موخوره و افزایش درخشندگی مو نیز کمک شایانی می‌کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به ساقه‌ی مو نفوذ می‌کند، ریزش پروتئین را کاهش می‌دهد و مو را از داخل تقویت می‌کند. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند. برای موهای بسیار آسیب دیده، روغن نارگیل روغنی کلیدی و مهم به شمار می‌رود. روغن نارگیل به‌ خاطر خاصیت حالت‌دهنده‌ی عمیقی که دارد برای استایل کردن موها نیز به کار می‌رود.

روغن نعنا

روغن نعنا اثر خنک‌کنندگی روی پوست سر دارد و گردش خون را در آن بهبود می‌بخشد که می‌تواند رشد مو را تحریک کند و باعث افزایش آن شود. همچنین دارای خواص ضدمیکروبی است که به حفظ سلامت پوست سر نیز کمک می‌کند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا شباهت زیادی به روغن‌های طبیعی تولید شده در پوست سر دارد و همین موضوع، آن را به انتخابی عالی برای متعادل کردن چربی سر و مرطوب کردن موها بدون ایجاد چربی اضافه تبدیل می‌کند.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تغذیه و تقویت مو کمک می‌کند. این ویژگی می‌تواند خاصیت ارتجاعی مو را بهبود بخشد، شکستگی را کاهش و درخشندگی موها را افزایش دهد.

روغن بادام

روغن بادام روغن سبکی است و به راحتی توسط مو جذب می‌شود. به همین دلیل گزینه‌ای عالی برای مرطوب کردن و نرم کردن موهای خشک و آسیب‌دیده می‌تواند باشد.

روغن دانه‌ی انگور

روغن هسته‌ی انگور نیز جزو روغن‌های سبک بوده و به راحتی جذب موها می‌شود. همین خاصیت، آن را به مرطوب‌کننده و نرم‌کننده‌ای عالی برای موهای افراد تبدیل کرده‌است.

روغن رزماری

روغن رزماری به دلیل خواص محرک آن شناخته شده‌ است که گردش خون و رساندن مواد مغذی به پوست سر را تقویت می‌کند.

نحوه‌ی استفاده از روغن‌ها برای مو

استفاده‌ی صحیح از روغن‌های مو می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در سلامت مو ایجاد کند. هنگام استفاده از آن روی موهای خیس، توصیه می‌کنیم از مقدار کمی استفاده کنید و آن را به طور یکنواخت به طول و انتهای آن بمالید. از مالیدن آن روی ریشه‌ی موهایتان خودداری کنید. با این حال، برای موهای خشک، آن را به کف دست خود مالیده، سپس آن را فقط به انتهای موها بمالید و در صورت نیاز مقدار بیشتری اضافه کنید.

روغن‌های مو وقتی به‌عنوان درمان شبانه برای موهای خشک، بیش از حد فرآوری‌شده یا آسیب‌دیده استفاده می‌شوند، بسیار مفید هستند، زیرا زمان کافی را برای نفوذ روغن به ساقه‌ی مو فراهم می‌کنند. استفاده‌ی منظم از روغن‌های مو می‌تواند بافت و جنس مو را بهبود بخشد. تصمیم به استفاده از روغن مو برای موهای مرطوب یا خشک بستگی به ترجیحات شخصی و نتیجه‌ی نهایی دارد. به‌عنوان مثال، استفاده از روغن مو روی موهای مرطوب می‌تواند به حفظ رطوبت آن کمک کند، درحالی‌که استفاده از روغن مو روی موهای خشک می‌تواند پوشش صاف‌تری را ارائه دهد.

برای تاثیر بیشتر روغن روی موها بهتر است موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید که به شما این امکان را می‌دهد که هم پوست سر و هم طول موهای خود را هدف قرار دهید و از توزیع یکنواخت روغن اطمینان حاصل کنید. اگر از روغن به عنوان درمان استفاده نمی‌کنید، نیازی به شست‌وشوی آن ندارید و در ادامه می‌توانید موهای خود را به راحتی استایل کنید. اما اگر از آن به عنوان درمان و قبل از شامپو استفاده می‌کنید، یک تا دو بار موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید تا روغن آن پاک شود. برخی از انواع مو (به خصوص آن‌هایی که ضخیم، خشک، درشت، نامنظم یا بیش از حد آسیب‌دیده هستند) می‌توانند از روغن مو در حد یک تا دو بار در هفته سود ببرند.

68

چه زمانی نباید از روغن مو استفاده کرد؟

موقعیت‌های خاصی وجود دارد که بهتر است از روغن مو اجتناب کرد. استفاده از روغن‌های سنگین می‌تواند موهای نرم و نازک را چرب و صاف نشان دهد. با این حال، به جای حذف کامل روغن‌ها، روغن سبک‌تر یا محصولات مبتنی بر روغنی را انتخاب کنید که به‌طور خاص برای موهای ظریف فرموله شده‌اند. اگر از قبل، پوست سرتان چرب است، استفاده از روغن اضافی می‌تواند مشکل را تشدید و موهای شما را چرب‌تر کند. در این مورد، سعی کنید از محصولات بدون چربی یا سبک وزن استفاده کنید تا موهای شما را سنگین و پوست سرتان را چرب نکند.

از آن‌جایی که ضروری است روغن‌ مو به ساقه‌ی مو نفوذ کند تا مفید باشد، متخصصان توصیه می‌کنند روغن مو را روی موهای تمیز بمالید. درمان روغن مو روی موهای تمیز و پوست سر بدون اینکه سایر محصولات مزاحم مزایای آن شوند، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

اگر بیماری پوست سر دارید، مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس پوست سر یا آکنه‌ی پوست سر، ممکن است بهتر باشد از مصرف روغن‌های مو خودداری کنید. با متخصص پوست یا پزشک خود مشورت کنید تا بهترین رژیم را برای پوست سر شما انتخاب کند. انواع خاصی از قارچ‌ها وجود دارند که از وجود روغن‌ها تغذیه می‌کنند که می‌تواند منجر به افزایش پوسته پوسته شدن و التهاب پوست سر شود. همچنین، اگر به مواد یا روغن‌های خاصی حساسیت دارید، از مصرف آن‌ها نیز اجتناب کنید و حتما دستورالعمل و عوارض آن‌ها را بررسی کنید، زیرا روغن‌های مو اغلب ترکیبی از چندین ماده هستند.

بهترین روغن برای موهای شما چیست؟

وقتی صحبت از مراقبت از مو می‌شود، وزن مولکولی روغن به اندازه‌ی مولکول‌های روغن اشاره دارد. انواع روغن‌ مو با وزن مولکولی پایین می‌توانند عمیق‌تر به ساقه‌ی مو نفوذ کنند و آن‌ها را از داخل تغذیه و مرطوب کنند؛ مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن بادام شیرین و روغن هسته‌ی انگور. این‌ها نمونه‌هایی از روغن‌های با وزن مولکولی کم هستند که می‌توانند سلامت مو را بهبود بخشند.

هر چند وقت یک بار باید موها را روغن‌مالی کرد؟

دفعات استفاده از روغن‌های مو به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موضوع بستگی به نوع مو، وضعیت پوست سر و ترجیحات شخصی دارد. برای اکثر افراد، استفاده از روغن روی موها یک تا سه بار در هفته برای بهره‌مندی از فواید آن و بدون ایجاد تجمع یا چربی کافی است. با این حال، موهای خشک یا آسیب‌دیده ممکن است از استفاده‌ی مکرر سود ببرند، درحالی‌که موهای چرب ممکن است کمتر به آن نیاز داشته باشند.

69

از مالیدن چه روغن‌هایی روی موهای خود باید اجنتاب کرد؟

توصیه می‌کنیم هرگز روغن‌های آشپزخانه را به موهایتان نزنید. این نوع روغن‌ها معمولاً به‌طور معمول استخراج می‌شوند، در حالی که روغن‌های موجود در محصولات مو در آزمایشگاه‌ها توسط شیمیدان‌ها و با استفاده از حرارت کنترل‌شده و فرمول دقیق برای عملکرد عالی ساخته می‌شوند و به دلیل ساختار مولکولی تخصصی‌شان به طور موثر در کوتیکول مو نفوذ می‌کنند.

آیا روغن‌های مو می‌توانند به رشد مو کمک کنند؟

به طور کلی، انواع روغن‌ مو دارای خواص مرطوب‌کننده، تغذیه‌کننده و محرک هستند و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب را فراهم می‌کنند که می‌توانند به ایجاد محیطی بهینه برای رشد مو کمک کنند. اما برخی از روغن‌های مو هستند که عملکرد بهتری دارند؛ روغن کرچک و روغن نارگیل از آن دسته بوده و دارای خواصی هستند که گردش خون را در پوست سر تحریک می‌کنند تا جریان خون بهتر و تحویل مواد مغذی به فولیکول‌های مو را افزایش دهند. روغن رزماری و نعنا با تحریک فولیکول های مو، آن‌ها را تشویق می‌کنند تا سریع‌تر وارد فاز رشد چرخه‌ی مو شوند.

کلام پایانی

روغن‌های مو یکی از محصولاتی هستند که در چند سال اخیر حسابی جای خود را در روتین‌های سلامتی افراد باز کرده‌اند. از آن‌جایی که این محصولات در آزمایشگاه‌ها و توسط شیمیدانان و متخصصین ساخته می‌شوند پس حتما برای استفاده از آن‌ها با پزشک متخصص و مورداعتماد خود مشورت کنید تا بتوایند بهترین گزینه را انتخاب کرده و سلامتی و زیبایی موهای خود را تضمین کنید.

منبع:  خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید