طرز تهیه حلیم خانگی کشدار به چند روش مختلف

طرز تهیه حلیم خانگی کشدار به چند روش مختلف

همراه‌مان باشید که قرار است در این مطلب از طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفندی، بوقلمون و مرغ حرف بزنیم و فوت‌وفن‌های مهم آن را به شما بگوییم.

کد خبر : ۱۹۶۴۹۱
بازدید : ۷۳۸۲

دقت کرده‌اید که عطر و طعم بعضی حلیم‌ها زمین تا آسمان با حلیم‌های دیگر فرق دارد؟ همان حلیم‌هایی که معمولاً کشدار هستند و هرچه از آن می‌خورید، سیر نمی‌شوید؟ درست کردن چنین حلیم‌هایی قلق دارد؛ اگر فوت کوزه‌گری را بدانید، شما هم می‌توانید این حلیم‌‌ها را در خانه درست کنید و حتی به‌عنوان نذری در حجم زیاد بپزید و پخش کنید. این قلق‌‌ها به شما کمک می‌کند تا یک حلیم کشدار بپزید؛ حلیمی که حسابی جا افتاده‌است و عطر و طعمش دل آدم را می‌برد.

همراه‌مان باشید که قرار است در این مطلب از طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفندی، بوقلمون و مرغ حرف بزنیم و فوت‌وفن‌های مهم آن را به شما بگوییم.

طرز تهیه حلیم با گندم

123

وقتی صبحانه حلیم باشد، آدم انگار کل روز را انرژی دارد و احساس سیری می‌کند. از بس‌که این غذا مقوی و سالم است و خوردن آن، به‌ویژه در صبح روزهای تعطیل می‌چسبد. در ماه‌های محرم و رمضان این غذای خوشمزه، طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و بعضی‌ها آن را به‌صورت نذری بین مردم پخش می‌کنند.

برای درست کردن حلیم بهتر است از گوشت قرمز گوسفندی یا گوشت بوقلمون استفاده کنید؛ البته اگر به طعم گوشت علاقه ندارید یا به هر دلیلی نمی‌توانید گوشت مصرف کنید، می‌توانید مرغ را جایگزین نمایید. برای درست کردن حلیم با گوشت ابتدا مواد را برطبق جدول زیر آماده کنید؛ در ادامه طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند را می‌بینید؛ بهتر است با حوصله قدم به قدم طبق این دستور پیش بروید:

70000

مرحله اول: قبل از هر کاری باید گندم‌ها را خیس کنید. برای این‌کار گندم‌ها را داخل یک ظرف بریزید و روی آن را با آب بپوشانید و اجازه دهید به مدت حداقل ۱۲ ساعت خیس بخورد.

فوت کوزه‌گری: هرچه گندم بیشتر در آب خیس بخورد، زودتر پخته می‌شود.

نکته: اگر در فصل تابستان به سر می‌برید یا محل زندگی‌تان گرم است، بهتر است گندم را در یخچال خیس کنید تا فاسد نشود.

مرحله دوم: بعد از گذشت ۱۲ ساعت، آب گندم را خالی کنید و آن را در یک قابلمه بزرگ و مناسب بریزید. حالا ۱۸ لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا گندم‌ها شروع به پختن کنند. در حین جوشیدن، کف‌هایی روی آن ایجاد می‌‌شود که بهتر است با کمک یک قاشق آن‌ها را بگیرید. در غیر این صورت ممکن است رنگ حلیم را در آخر تغییر دهد.

مرحله سوم: بعد از جوش آمدن آب، شعله گاز را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا حلیم با حرارت بسیار ملایم بپزد.

فوت کوزه‌گری: هر چه مدت زمان پخت حلیم بیشتر باشد، در آخر بهتر جا می‌افتد، مزه بهتری پیدا می‌کند و ظاهر آن زیباتر می‌شود.

مرحله چهارم:حالا یک عدد پیاز را به صورت درشت خرد کنید؛ سپس پیازها را در قابلمه‌ای دیگر به همراه گوشت و ۳ لیوان آب بریزید و اجازه دهید ابتدا با حرارت بالا به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و بگذارید تا گوشت کاملا بپزد. می‌توانید در مراحل آخر پخت گوشت، مقدار کمی نمک اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

مرحله پنجم: از گندم‌ها غافل نشوید. اگر به آن مدام سر نزنید، ممکن است ته بگیرد و کارتان خراب شود. پس گندم‌ها را هم بزنید و اجازه دهید حداقل به مدت ۴ ساعت روی حرارت بماند.

نکته: اگر از گندم با پوست استفاده می‌نمایید، باید بعد از پخت آن را از صافی رد کنید تا پوست گندم جدا شود.

مرحله ششم: گندم‌های پخته‌شده را کنار بگذارید تا کمی از حرارت بیفتد. حالا با کمک یک گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن، آن‌ها را خوب له کنید تا کاملا به شکل پوره دربیاید. در غیر این صورت، وقت بیشتری بگذارید و گندم‌ها را آنقدر هم بزنید تا به شکل پوره و کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله هفتم:حالا گوشت پخته‌شده را به کمک یک چنگال و چاقو ریش‌ریش کنید و کنار بگذارید.

فوت کوزه‌گری: اگر از گوشت دنده گوسفندی تازه با استخوان به همراه گوشت سر دست استفاده کنید، حلیم شما در آخر بیشتر کش می‌آید.

نکته: با چاقو گوشت را خرد و تکه‌تکه نکنید؛ چون در این صورت حلیم شما کشدار نمی‌شود.

مرحله هشتم:آب گوشت را از هم صافی عبور دهید و به همراه گوشت ریش‌ریش شده، به گندم اضافه کنید.

مرحله نهم: حالا مواد حلیم را به مدت حداقل یک ربع با گوشت‌کوب برقی بزنید تا کاملاً ترکیب و کشدار شود.

مرحله دهم:مقدار کمی نمک به حلیم اضافه کنید و دوباره آن را روی حرارت بگذارید. حالا باید صبر کنید تا حلیم شما کاملا جا بیفتد و قوام بیاید. وقتی کاملا کشدار شد و حسابی جا افتاد، حرارت را خاموش کنید.

مرحله یازدهم: حالا وقت آن است که حلیم را در ظرف مناسب بکشید و روی آن روغن حیوانی یا کره آب‌شده بریزید. مقدار روغن دست خودتان است.

مرحله دوازهم: روی حلیم را با دارچین و کنجد تزیین کنید و بسته به ذائقه‌تان، آن را با شکر یا نمک میل نمایید.

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم با گوشت دقیقا عین مراحلی است که در بالا از آن حرف زدیم. بلغور گندم زودتر می‌پزد و نرم می‌شود ولی معمولا حلیمی که با گندم پوست‌کنده آماده می‌شود، کشدارتر و خوشمزه‌تر است. بلغور گندم را باید مانند گندم به مدت چندین ساعت در آب خیس کنید و سپس با حرارت ملایم بپزید، در نهایت هم با کمک گوشت‌کوب برقی، آن را له و یکنواخت کنید. مقادیر و دستور پخت بالا، طرز تهیه حلیم با بلغور گندم برای ۴ نفر است. پس مقادیر جدول را تغییر ندهید.

طرز تهیه حلیم با گندم پرک با گوشت گوسفندی

124

حلیم را می توانید با گندم پرک هم درست کنید؛ کافی‌ست ۲ لیوان گندم پرک را با آب به مدت حداقل نیم‌ساعت خیس کنید و با چند لیوان آب روی حرارت ملایم بجوشانید. در قابلمه را به‌حالت نیمه‌باز بگذارید تا گندم پرک‌ها بپزند. باید در حین پخت چندین بار گندم را هم بزنید تا ته نگیرد. هم‌زدن بیشتر، بافت نهایی حلیم را بهتر می‌کند.

مرغ یا گوشت را با پیاز بپزید و اجازه دهید به‌طور کامل نرم شود. آب مرغ یا گوشت را صاف و بعد از حدود یک‌ ساعت‌و‌نیم به گندم پرک‌ها اضافه نمایید. حالا بعد از گذشت حدود نیم ساعت زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا از حرارت بیفتد. سپس با یک گوشت‌کوب برقی، گندم‌ها را به‌طور کامل له کنید تا بافت آن یکنواخت شود. مرغ یا گوشت ریش‌ریش شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید حلیم به‌طور کامل روی حرارت ملایم جا بیفتد. در آخر کره ذوب شده را اضافه کنید و در ظرف سرو نمایید. می‌توانید برای تزیین هم از دارچین استفاده کنید.

طرز تهیه حلیم مرغ

بعضی افراد به هر دلیلی نمی‌توانند از گوشت برای پخت حلیم استفاده کنند؛ در ادامه می‌خواهیم از طرز تهیه حلیم گندم با مرغ حرف بزنیم. در این صورت می‌توان گوشت را به‌طور کامل حذف و به‌جای آن مرغ اضافه کرد. برای پخت آن به مواد زیر نیاز داریم:

700001

 

طرز تهیه حلیم مرغ به این صورت است که باید گندم پوست‌کنده را به مدت حداقل ۱۲ ساعت خیس کنید. سپس مرغ را با آب، نمک و زردچوبه بپزید تا کاملا نرم شود. حالا همانطور که در بالا توضیح دادیم، گندم را با آب درون قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید تا گندم آرام‌آرام بپزد و له شود.

 

می‌توانید از یک گوشت‌‌کوب برقی کمک بگیرید تا گندم‌ها به‌طور یکنواخت له شوند و به شکل پوره دربیایند. مرغ پخته شده را ریش‌ریش کنید. حالا با گندم مخلوط و دوباره با گوشت‌کوب برقی آن را له و یکنواخت نمایید. حالا حلیم را مجددا روی حرارت ملایم بگذارید تا حسابی جا بیفتد. سپس داخل ظرف بریزید و روی آن را با کره ذوب‌شده و دارچین تزیین کنید.

طرز تهیه حلیم بوقلمون

120

برای درست کردن حلیم بوقلمون باید تمام مراحل را طبق دستورالعمل بالا پیش بروید. فقط کافی‌ست به‌جای گوشت گوسفند یا مرغ، از گوشت بوقلمون استفاده کنید. به این صورت که ابتدا ۵۰۰ گرم سینه یا ران بدون استخوان گوشت بوقلمون را با آب، نمک و زردچوبه روی حرارت بگذارید تا کاملاً بپزد. گندم را مطابق مراحل بالا بپزید و آن را با گوشت بوقلمون ریش‌ریش شده مخلوط کنید و برای یکنواخت شدن بافت حلیم از گوشت‌کوب برقی کمک بگیرید. در آخر آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا حسابی جا بیفتد.

طرز تهیه حلیم شیر

حلیم شیر یک ترکیب خوش‌عطر و طعم است که اگر تا به‌حال امتحان نکرده‌اید، می‌توانید دست به کار شوید و آن را در خانه درست کنید. برای پختش نیاز به مواد زیر دارید:

7000002

 

مرحله اول: قبل از هرکاری شیر را از یخچال بیرون بگذارید تا هم‌دمای محیط شود. سپس گندم را طبق روشی که در بالا توضیح دادیم، ابتدا خیس کنید و سپس روی حرارت بپزید.

 

مرحله دوم: گوشت را مطابق دستورات بالا با پیاز بپزید و وقتی نیم‌پز شد، مقداری نمک به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: حالا گندم را میکس کنید تا کاملا بافت آن یکنواخت شود. آب گوشت را از صافی عبور دهید و به حلیم اضافه نمایید. سپس حلیم را روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. حالا شیر را کم‌کم به آن اضافه کنید و حلیم را به صورت هفت و هشتی هم بزنید تا بافت آن به‌طور کامل نرم و یکدست شود.

مرحله چهارم: وقتی حلیم جا افتاد، گوشت‌های ریش‌ریش شده را به آن اضافه کنید و دوباره با کمک گوشت‌کوب دستی یا برقی حلیم را بکوبید تا کاملاً یکنواخت شود.

مرحله پنجم: کره یا روغن حیوانی را به حلیم اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر آن را در ظرف مورد نظرتان سرو و با دارچین و کنجد روی آن را تزیین کنید. این حلیم را می‌توانید با توجه به ذائقه خود با شکر یا نمک سرو کنید.

طرز تهیه حلیم شیر با بلغور گندم هم مطابق مراحل بالاست. با این تفاوت که بلغور گندم زودتر از گندم پوست‌کنده می‌پزد و نرم می‌شود.

طرز تهیه حلیم با قلم

121

این حلیم بسیار خوشمزه و مقوی است؛ طرز تهیه حلیم گندم با قلم به صورت زیر است:

700004

 

گندم را باید عین مراحل قبل بپزید و میکس کنید؛ قلم و گوشت گوسفندی را با پیاز و آب روی حرارت بپزید. کفی را که روی آن ایجاد می‌شود، با یک قاشق بردارید و وقتی گوشت نیم‌پز شد، مقداری نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا گوشت و قلم به‌طور کامل بپزد. آب قلم و گوشت را صاف و به همراه گوشت ریش‌ریش شده به گندم اضافه کنید و ادامه مراحل را دقیقا مطابق دستورالعمل‌هایی که بالاتر گفتیم، پیش ببرید.

 

سوالات متداول

    برای درست کردن حلیم شیر، بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنیم یا کم‌چرب؟

برای خوشمزه‌تر شدن حلیم شیر بهتر است از شیر محلی یا پرچرب استفاده کنید.

    چرا برخی اوقات حلیم کشدار نمی‌شود؟

راز کشدار شدن حلیم استفاده از گوشت زیاد و پخت آن روی حرارت ملایم است. اگر به این دو نکته توجه شود، حتما حلیم جا می‌افتد و کشدار می‌شود.

    چرا برخی اوقات حلیم سفت می‌شود؟

اگر مقدار گندم خیلی زیاد باشد یا به مدت بیش‌از حد طولانی بپزد، ممکن است حلیم زیادی سفت شود؛ پس مقدار گندم نباید تغییر کند.

    چرا حلیم شل می‌شود؟

اگر مقدار گندم کم باشد یا حلیم به اندازه کافی روی حرارت گاز نپزد، ممکن است بافت آن شل شود.

در آخر…

در این مقاله طرز تهیه حلیم با بلغور گندم و گوشت را توضیح دادیم و گفتیم که می‌توانید به‌جای گوشت، از مرغ هم استفاده کنید. پخت حلیم کار آسانی نیست و باید برای تهیه یک حلیم جاافتاده، ساعت‌ها زمان بگذارید تا نتیجه همانی شود که انتظارش را دارید. اما این غذا، آنقدر خوشمزه و مقوی است که ارزشش را دارد.

حلیم مخصوصا برای کودکان بسیار مفید است و می‌تواند به‌عنوان یک وعده کامل در غذاهایشان قرار بگیرد. بنابراین با یکی از روش‌هایی که برای طرز تهیه حلیم در این مطلب ارائه داده‌ایم، برای اعضای خانواده خود این غذای خوشمزه را بپزید و از خوردن آن در کنار هم نهایت لذت را ببرید.

منبع: خبرآنلاین

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید