تصاویر؛ قوی ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز را بشناسید!

تصاویر؛ قوی ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز را بشناسید!

مرور لیست قوی ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز نشان می‌دهد که همه آن‌ها در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند و دست‌پرورده بازوی پرفورمنس AMG هستند.

کد خبر : ۲۵۳۵۶۷
بازدید : ۴۱

مدت‌هاست که جنگی در دنیای خودروسازی در جریان است که موضوع آن نه رقابت میان خودروهای الکتریکی و درون‌سوز، بلکه نبرد توان خروجی است. این حالت گذار اجتناب‌ناپذیر نیست، بلکه رقابتی برای ثبت اعداد بالاتر قدرت خروجی است؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۵، خودروی سوپر اسپرت مرسدس بنز یعنی SLR مک‌لارن، با موتور سوپرشارژر ۵.۴ لیتری V8، توانی معادل ۶۱۷ اسب بخار تولید می‌کرد.

38_11zon
بیست سال بعد، سدان سوپر اسپرت جمع‌وجور C63 AMG با سیستم هیبریدی پلاگین پیچیده خود، توانی معادل ۶۷۱ اسب بخار ارائه می‌دهد که حتی برای قرار گرفتن در میان پنج خودروی مرسدس با بالاترین توان کافی نیست. امروزه مدل‌های مرسدس AMG با توانی چهاررقمی و حتی هایپرکار تمام‌الکتریکی مرسدس AMG GT XX با ۱۳۴۱ اسب بخار، فراتر از آن گام نهاده‌اند.
39_11zon
 

آیا واقعاً به خودروهایی با این میزان توان نیاز داریم؟ تنها برخی افراد این سؤال را مطرح می‌کنند و حتی تعداد کمتری به دنبال خودرویی با توان کمتر، به‌ویژه مشتریان مرسدس AMG هستند. توان بالا فروش خودرو را تضمین می‌کند و این شرکت آلمانی لوکس‌ساز که در کسب‌وکار فروش خودرو فعالیت دارد، به‌ناچار به دنبال اعداد بالاتر خواهد بود. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به خودروهایی که در نوک قله توان مرسدس قرار دارند خواهیم داشت و نشان خواهیم داد که این اعداد تا چه حد شگفت‌انگیز شده‌اند. پیشاپیش هشدار می‌دهیم: هر مدل ذکرشده در زیر پوست خود به نوعی از الکتریسیته بهره می‌برد.

قوی ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز

مرسدس-ای‌ام‌جی وان (۱,۰۶۳ اسب بخار)

39_11zon
 

بر روی کاغذ، مرسدس-ای‌ام‌جی وان به‌راحتی در میان تحسین‌برانگیزترین خودروهای چهارچرخ تاریخ قرار دارد. این خودرو مجهز به موتور ۱.۶ لیتری V6 توربوشارژی است که از خودروی فرمول یک مرسدس قرض گرفته شده و با کمی کاهش توان، ۵۷۴ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. یک موتور الکتریکی نیز به توربوشارژر کمک می‌کند تا تأخیر توربو کاهش یابد که طرفداران فرمول یک آن را به‌عنوان MGU-H (واحد تولیدکننده گرما) می‌شناسند. همچنین، MGU-K (واحد تولیدکننده جنبشی) با ۱۶۳ اسب بخار به موتور متصل است و دو موتور الکتریکی دیگر در محور جلو هر یک ۱۶۳ اسب بخار اضافه می‌کنند که گشتاور برداری و پشتیبانی تا سرعت حداکثر را فراهم می‌سازند. در مجموع، مرسدس-ای‌ام‌جی وان توانی معادل ۱,۰۶۳ اسب بخار تولید می‌کند.

40_11zon
 

آیا تحت تأثیر قرار گرفته‌اید؟ جادوی فرمول یک در مرسدس-ای‌ام‌جی وان به شدت پیچیده است که شاید برای لوئیس همیلتون مناسب باشد، اما برای افراد عادی‌ نه. این خودرو توسط برنامه تاپ گیر آزمایش شد و آن‌ها آن را ناتمام خواندند؛ بیش از حد پر سر و صدا و ناراحت‌کننده. روزنامه‌نگار برجسته کریس هریس نیز از بزرگ‌ترین پروژه تاریخ ای‌ام‌جی چندان راضی نبود. شاید موتورهای فرمول یک برای جاده طراحی نشده باشند. با این حال، عملکرد آن با آیرودینامیک فعال پیچیده‌اش، قابلیت‌های بی‌نظیری در پیست دارد. با این وجود، اعدادش در مقایسه با استاندارهای امروزی متوسط است؛ فراری F80 با ۱,۱۸۳ اسب بخار و شتابی سریع‌تر از وان، تحسین همگان را برانگیخته است. البته شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۲.۹ ثانیه و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ۷ ثانیه همچنان قابل‌توجه است، اما F80 این مقادیر را به ترتیب در ۲.۱۵ و ۵.۷۵ ثانیه ثبت می‌کند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT63 S E پرفورمنس ۴ درب کوپه (۸۳۱ اسب بخار)

به دنبال فناوری فرمول یک ای‌ام‌جی وان، اما در خودرویی چهار درب و کاربردی‌تر هستید؟ مرسدس-ای‌ام‌جی GT63 S E پرفورمنس ۴ درب کوپه یکی از هیجان‌انگیزترین گزینه‌هاست. این خودرو با توان ۸۳۱ اسب بخار در عرض ۲.۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد که مشابه ای‌ام‌جی وان است.

41_11zon
 

با این حال، سیستم پلاگین هیبریدی این غول تقریباً به پیچیدگی نامش است. البته، به پای ای‌ام‌جی وان نمی‌رسد؛ مثلاً موتور فرمول یک در آن وجود ندارد؛ اما موتور ۴.۰ لیتری V8 بای توربو با صدای رسا، خود هیولایی است که ۶۳۰ اسب بخار تولید می‌کند. مرسدس-ای‌ام‌جی آن را با یک موتور-ژنراتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری در محور عقب جفت کرده است. تا اینجا همه‌چیز خوب است، اما نکته اینجاست: V8 از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند، درحالی‌که موتور الکتریکی عقب گیربکس ۲ سرعته جداگانه‌ای دارد. علاوه بر این، یک شفت چهار چرخ محرک قدرت را به همه چرخ‌ها منتقل می‌کند.

42_11zon
 

البته باتری کوچک ۶.۱ کیلووات ساعتی (۴.۸ کیلووات ساعتی قابل استفاده) به موتور عقب انرژی می‌دهد. حتی با شارژ کامل، تنها حدود 2 کیلومتر برد الکتریکی دارد. شاید باید آن را ای‌ام‌جی وان می‌نامیدند؟ جدای از شوخی، حداقل می‌توانید به‌آرامی از حیاط خانه خارج شوید. جالب است که مرسدس-ای‌ام‌جی باتری کوچک‌تری انتخاب کرده تا وزن را کاهش دهد، اما GT63 S E با ۲۳۸۲ کیلوگرم همچنان سنگین است. با این حال، این وزن در برابر رقیب ۲۴۴۵ کیلوگرمی بی‌ام‌و M5 PHEV سال ۲۰۲۵ کمتر به نظر می‌رسد و هر دو رانندگی لذت‌بخشی دارند.

مرسدس-ای‌ام‌جی SL63 S E پرفورمنس رودستر (۸۰۵ اسب بخار)

آخرین نسل کلاس SL، میراث گرندتوررهای جذاب و قدرتمند را ادامه می‌دهد. بله این مدل ریشه در SL300 گالوینگ معروف دارد، اما همچنین به مدل‌هایی مانند W113 پاگودا و نسل جاودانه R129 وابسته است. آیا SL جدید جای پای پیشینیان خود را پر می‌کند؟ وقتی کریس دیویس در سال ۲۰۲۲ مرسدس-ای‌ام‌جی SL را آزمایش کرد، ترکیبی از عملکرد و لوکس بودن را تحسین کرد، اما به آینده‌ای با سیستم هیبریدی فوق‌العاده قدرتمند امیدوار بود. اکنون این سیستم آمده و بیشتر قطعاتش با کوپه چهار درب همنام به اشتراک گذاشته شده است.

44_11zon
البته، SL63 S E پرفورمنس رودستر تنها ۸۰۵ اسب بخار تولید می‌کند، اما گشتاورش به طرز عجیبی بالاست. با این حال، برای یک رودستر ۲+۲ همچنان به قدر کافی خشن است. حتی SL55 با موتور ۴.۰ لیتری بای توربو V8 و ۴۶۹ اسب بخار نیز کند نیست. در نسخه هیبریدی، همان موتور ۶۰۴ اسب بخار تولید می‌کند و با موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری محور عقب جفت شده است. باتری ۴.۸ کیلووات ساعتی اکنون برد الکتریکی ۱۱ کیلومتری ارائه می‌دهد.
45_11zon
آشنا به نظر می‌رسد؟ بله با چند تنظیم متفاوت، شاهد همان سیستم کوپه چهار درب هستیم؛ اما اینجا، این سامانه قدرتمند تنها باید ۲۲۰۰ کیلوگرم را جابه‌جا کند، بنابراین شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۲.۸ ثانیه، با وجود توان کمتر، حفظ شده است. نکته جالب اینجاست که سرعت حداکثر ۳۱۵ کیلومتر در ساعت برای یک خودروی روباز احمقانه به نظر می‌رسد، اما آخرین بار که بررسی کردیم، خودروهای اسپرت قرار بود همین‌طور باشند!

مرسدس-ای‌ام‌جی S63 E پرفورمنس (۷۹۱ اسب بخار)

46_11zon
مرسدس-ای‌ام‌جی S63 E پرفورمنس هیولای الکتریکی شده دیگری است که ارقامی ارائه می‌دهد که یک دهه پیش عجیب به نظر می‌رسیدند. با این حال، جنگ توان هیچ اسیری نمی‌گیرد و اکنون کلاس S لوکس را به موشکی تبدیل کرده که سوپراسپرت‌ها را برای صبحانه می‌بلعد؛ مانند رودستر SL، خودروی S63 E پرفورمنس به موتور ۴.۰ لیتری بای توربو V8 با ۶۰۳ اسب بخار و گیربکس ۹ سرعته دوکلاچه مجهز است. موتور الکتریکی ۱۸۸ اسب بخاری با گیربکس ۲ سرعته در محور عقب قرار دارد. این ترکیب عجیب از قدرت درون‌سوز و الکتریکی، توان کل را به ۷۹۱ اسب بخار می‌رساند. با فشار کامل پدال گاز، S63 با ۲۶۶۵ کیلوگرم وزن در ۳.۳ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سرعت حداکثرش ۲۹۰ کیلومتر در ساعت است.
47_11zon
خوشبختانه، مرسدس-ای‌ام‌جی لوکس بودن را فدای سرعت نکرده است. داخل کابین به اندازه انتظار از یک S کلاس لوکس است و تریم چوب گردو، نورپردازی محیطی چندرنگ و تریم آلومینیومی یکی از شیک‌ترین کابین‌ها را خلق کرده است. برخلاف برخی مرسدس‌های جدید، فناوری آن مزاحم نیست. صفحه‌نمایش ۱۲.۸ اینچی در کنسول مرکزی و پشت آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی ارائه شده است. البته، صندلی‌های عقب بسیار جادارند و سر و صدای جاده به حداقل رسیده است. به‌عنوان یک خودروی پلاگین هیبرید، S63 E پرفورمنس می‌تواند کاملاً بی‌صدا رانندگی کند. با این حال، باتری ۱۰.۴ کیلووات ساعتی تنها برد ۲۶ کیلومتری الکتریکی ارائه می‌دهد که بیشتر برای پارکینگ‌ها و محله‌های آرام مفید است.

مرسدس-ای‌ام‌جی EQS53 4Matic+ دینامیک پلاس (۷۵۱ اسب بخار)

اگر برد الکتریکی S63 را محدودکننده می‌دانید، نسخه تمام‌الکتریکی آن می‌تواند راه‌حل باشد. مرسدس برای مدل ۲۰۲۵ باتری را به ۱۱۸ کیلووات ساعت (از ۱۰۸.۴) ارتقا داده که برد ۵۰۷ کیلومتری را برای این خودروی لوکس الکتریکی فراهم می‌کند. این برد از نزدیک‌ترین رقیب، بی‌ام‌و i7 M70 (۴۵۸ کیلومتر)، بهتر است، هرچند از لوسید ایر گرند تورینگ (۸۲۳ کیلومتر) کمتر خواهد بود.

48_11zon
علاوه بر برد، مانند S63، خودروی EQS53 4Matic+ نیز حس پرچم‌داری را منتقل می‌کند؛ اما به جای V8 پرطنین، کاملاً الکتریکی است. بله این خودرو فاقد صدای جذاب S63 است، اما، با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۳.۴ ثانیه تقریباً مشابه برادر بنزینی عمل می‌کند. آنچه آن را متمایز می‌کند، پاسخ‌گویی فوری است: با فشار پدال گاز، مانند جادو جلو می‌رود. سیستم دو موتوره توانی معادل ۶۴۹ اسب بخار تولید می‌کند که با فعال‌سازی بوست به ۷۵۱ اسب بخار می‌رسد و پس از شتاب اولیه نیز قدرت خود را حفظ می‌کند.
49_11zon
با این حال، داخل کابین این خودرو به اندازه S63 شیک نیست. داشبورد تحت سلطه هایپر اسکرین است که شامل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای راننده و سرنشین و صفحه لمسی ۱۷.۷ اینچی در مرکز است. در مجموع، هایپر اسکرین ۱۴۲ سانتیمتر طول دارد. تصاویر این نمایشگر خیره‌کننده‌اند، اما این شیشه زیاد، بخش زیادی از مواد نرم و باکیفیت را حذف کرده است. با این حال، چرم و چوب در بخش‌های دیگر یافت می‌شود، ولی S63 تعادلی بهتر میان فناوری و لوکس بودن دارد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید