تصاویر| معرفی بوگاتی بولاید؛ ابرخودروی 462 میلیارد تومانی!

تصاویر| معرفی بوگاتی بولاید؛ ابرخودروی 462 میلیارد تومانی!

بوگاتی بولاید عملکردی فراتر از حد تصور دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین خودروهای track-only جهان شناخته می‌شود. سرعت نهایی ۳۸۰ کیلومتر در ساعت (در پیست) است، اما شبیه‌سازی‌ها بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت را پیش‌بینی می‌کنند.

کد خبر : ۲۶۰۹۶۶
بازدید : ۳۳
فرادید| بوگاتی بولاید 2024، یک هایپرکاراختصاصی برای پیست مسابقه است که توسط شرکت بوگاتی اتومبیلز در کارخانه مولسهایم فرانسه تولید می‌شود. این مدل به عنوان نمادی از مهندسی افراطی و عملکرد مسابقه‌ای طراحی شده و بر اساس فلسفه Form Follows Performance (شکل از عملکرد پیروی می‌کند) ساخته شده است.
 
به گزارش فرادید، بولاید، که به معنای «ماشین مسابقه‌ای» یا «شهاب‌سنگ» در فرانسه است؛ با تمرکز بر وزن کم، آیرودینامیک پیشرفته و قدرت خام، به عنوان یکی از سریع‌ترین و سبک‌ترین خودروهای بوگاتی شناخته می‌شود.
 

24

 
این خودرو در اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان یک مفهوم (concept) رونمایی شد و نسخه تولیدی آن در آوریل ۲۰۲۳ معرفی گردید. تحویل اولین خودروها از اوایل ۲۰۲۴ آغاز شده و تنها ۴۰ دستگاه از آن تولید می‌شود که همه آن‌ها پیش‌فروش شده‌اند. قیمت پایه هر دستگاه ۴ میلیون یورو (بدون مالیات) است، اما با گزینه‌های سفارشی می‌تواند به بیش از ۵ میلیون یورو برسد. Bolide نه تنها برای رکوردشکنی در پیست طراحی شده، بلکه به عنوان آخرین مدل بوگاتی با موتور افسانه‌ای W16 عمل می‌کند و مالکان آن به رویدادهای انحصاری پیست دسترسی خواهند داشت.

20_11zon (1)

تاریخچه

بوگاتی، با بیش از یک قرن سابقه، توسط اتوره بوگاتی در سال ۱۹۰۹ تأسیس شد و همیشه بر ترکیب زیبایی، لوکس و عملکرد تمرکز داشته است. ریشه‌های مسابقه‌ای بوگاتی به مدل Type 35 در سال ۱۹۲۴ بازمی‌گردد که در گرند پری لیون فرانسه debuted کرد و بیش از ۲۳۰۰ پیروزی مسابقه‌ای به دست آورد – میراثی که Bolide در سال ۲۰۲۴ جشن گرفت. در دوران مدرن، بوگاتی با مدل Veyron (۲۰۰۵) و موتور W16 رکوردهای سرعت را شکست، و این موتور در Chiron (۲۰۱۶) به اوج رسید.Bolide از مفهوم Vision Gran Turismo (۲۰۱۵) الهام گرفته شده و به عنوان یک مطالعه تجربی (experimental study) برای کاوش مرزهای مهندسی بوگاتی در اوت ۲۰۲۰ رونمایی شد. در آگوست ۲۰۲۱، بوگاتی تولید آن را اعلام کرد و در آوریل ۲۰۲۳ نسخه نهایی را با رعایت استانداردهای ایمنی FIA (مانند LMH و LMDh برای لمانز) معرفی نمود. این مدل در دوران انتقال مالکیت بوگاتی از فولکس‌واگن به Bugatti Rimac (با همکاری ماته ریماک) توسعه یافت و به عنوان خداحافظی با W16 (از ۲۰۰۵) عمل می‌کند. تست‌های گسترده از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ شامل شبیه‌سازی‌های مجازی، تست‌های پیست و بهینه‌سازی موتور بود. در ۲۰۲۴، اولین تحویل‌ها انجام شد و در رویدادهایی مانند Dörr Group Day و Miller Motorcars Legends شرکت کرد. تا سپتامبر ۲۰۲۵، Bolide در رویدادهای پیست ۲۰۲۵ مانند Hockenheimring حضور داشته و مالکان به تجربیات انحصاری دسترسی پیدا کرده‌اند. این مدل چهارمین پروژه track-only بوگاتی پس از Divo، Centodieci و La Voiture Noire است و نشان‌دهنده تعهد برند به میراث مسابقه‌ای است.

سیستم (سیستم فنی و مهندسی)

Bolide از نظر مهندسی، یک شاهکار track-only است که بر پایه شاسی کربن مونوکوک پیشرفته ساخته شده و وزن خشک آن تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم است – با نسبت وزن به قدرت ۰.۹۱ kg/hp. این خودرو با مواد سبک مانند تیتانیوم (برای اجزای monocoque) و فیبر کربن (برای تقریباً تمام پنل‌های بدنه) ساخته شده تا استحکام FIA را تضمین کند. طراحی آن از ماشین‌های LMP1 (مانند Peugeot 908) و هواپیمای Bell X-1 الهام گرفته شده، با امضای "X" در چراغ‌ها و عناصر آیرودینامیک.موتور و پیشرانه: قلب تپنده، موتور ۸ لیتری (۷.۹۹۳ cm³) W16 با چهار توربوشارژر (quad-turbo) است که ۱۶۰۰ اسب بخار (PS) در ۷۰۵۰ دور در دقیقه و ۱۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند – بهینه‌شده برای سوخت ۹۸ اکتان (برخلاف مفهوم با ۱۱۰ اکتان و ۱۸۵۰ اسب بخار).
 

21_11zon (1)

 
این موتور برای شرایط مسابقه بهینه‌سازی شده، با سیستم‌های توربو و روانکاری مقاوم به حرارت بالا، intake و exhaust de-throttled برای پاسخ سریع‌تر، و صدای جدید W16. قدرت از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه (DSG) و سیستم چهارچرخ محرک (AWD) با دیفرانسیل الکترونیکی کنترل‌شده و قفل دیفرانسیل طولی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. سیستم خنک‌کاری پیشرفته شامل اسکوپ سقفی برای موتور، گیربکس و دیفرانسیل است.طراحی و آیرودینامیک: بدنه با آیرودینامیک فعال، بیش از ۲۶۳۰ کیلوگرم downforce در ۳۲۰ کیلومتر در ساعت تولید می‌کند (۱۸۱۰ کیلوگرم عقب، ۸۲۰ کیلوگرم جلو)، با دیفیوزر جلو، air curtains، underfloor صاف و بال عقب عظیم. ضریب drag (cW * A) ۱.۳۰ در حالت downforce بالا و ۱.۲۲ در حالت سرعت بالا است.
 
تعلیق push-rod (جلو) و مستقیم (عقب) با فنر/دمپر، مشابه فرمول ۱، برای هندلینگ LMP1. ترمزها کربن دیسک (۳۹۰x۳۴ mm جلو، ۳۹۰x۳۸ mm عقب) با پدهای کربن و کالیپرهای monobloc سبک، همراه با کانال‌های خنک‌کننده. چرخ‌ها ۱۸ اینچی BBS forged aluminum با لاستیک‌های Michelin Pilot Sport slicks. کابین مینیمالیستی با الهام از LMP1، سیستم کنترل آب و هوا برای شرایط گرم، و فرمان هیدرولیک با ۶۰ لیتر سیال در دقیقه. ایمنی شامل monocoque FIA-compliant و سیستم‌های traction/grip است. مصرف سوخت و انتشار CO2 برای track-only تعریف نشده، اما تمرکز بر عملکرد مداوم است.

22

عملکرد

بولاید عملکردی فراتر از حد تصور دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین خودروهای track-only جهان شناخته می‌شود. سرعت نهایی ۳۸۰ کیلومتر در ساعت (در پیست) است، اما شبیه‌سازی‌ها بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت را پیش‌بینی می‌کنند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۲ ثانیه (۴۴ متر)، ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر ۵.۴ ثانیه (۱۸۰ متر)، و ۰ تا ۳۰۰ کیلومتر ۱۱.۵ ثانیه (۶۰۴ متر).
23
 
الاستیسیته شامل ۶۰-۱۰۰ کیلومتر ۳.۲ ثانیه و ۱۵۰-۲۵۰ کیلومتر ۴.۱ ثانیه است. ترمزگیری: ۱۰۰-۰ کیلومتر ۲.۵ ثانیه (۳۰ متر)، ۲۰۰-۰ ۴.۲ ثانیه (۱۰۵ متر)، و ۳۰۰-۰ ۶.۰ ثانیه (۲۲۸ متر). شتاب/ترمز ترکیبی: ۰-۱۰۰-۰ در ۴.۷ ثانیه (۷۴ متر) و ۰-۳۰۰-۰ در ۱۷.۵ ثانیه (۸۳۲ متر).نیروهای G: جانبی ۲.۵ G، طولی از -۲.۵ تا +۱.۵ G. با downforce عظیم، AWD و لاستیک‌های slick، Bolide در پیچ‌ها پایدار و در سرعت‌های بالا چسبنده است – راننده حرفه‌ای اندی والاس آن را "سطحی کاملاً متفاوت" توصیف کرده و حتی برای رانندگان آماتور ایمن و قابل کنترل است. تست‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ در پیست‌های مختلف مانند آلمان، عملکرد مداوم را در شرایط سخت تأیید کرد.
 
بولاید نه تنها برای سرعت خام، بلکه برای هندلینگ برتر (مشابه LMP1) طراحی شده و در رویدادهای ۲۰۲۵، مالکان را به تجربیات انحصاری پیست دعوت می‌کند. این خودرو ترکیبی از قدرت W16 و مهندسی مسابقه‌ای ارائه می‌دهد و رکوردهای جدیدی در track-only hypercars ثبت کرده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید