تلاش محققان برای ساخت «ماوس‌» به شکل‌های متفاوت

تلاش محققان برای ساخت «ماوس‌» به شکل‌های متفاوت

محققان دو نمونه متفاوت از ماوس کامپیوتر ساخته‌اند: یکی با بدنه‌ای قابل فشردن و دیگری با طراحی لولا‌دار. این طراحی‌ها در راستای بهبود ارگونومی ماوس‌ها انجام شده است تا آسیب به دست را کمتر کند.

کد خبر : ۲۶۱۵۳۸
بازدید : ۶

فرادید| ماوس کامپیوتر یکی از نمادین‌ترین ابزارهاست که حدود ۶۰ سال است جزو لوازم اصلی کامپیوترهای رومیزی محسوب می‌شود. در طول این سال‌ها طراحی آن تغییرات متعددی داشته، از توپ کنترل (Trackball) تا لیزری و از سیمی تا بی‌سیم؛ همچنین برخی اصلاحات ارگونومیک نیز برای راحتی بیشتر و کاهش فشار به مچ دست انجام شده است. با این حال، شکل کلی ماوس تا امروز عمدتاً ثابت باقی مانده است.

به گزارش فرادید؛ در مطالعه‌ای جدید، دو نمونه اولیه از ماوس ارائه شده که تغییرات اساسی نسبت به طراحی معمول دارند: یکی با بدنه مشبک قابل فشردن و دیگری با طراحی A-شکل که به صورت عمودی قرار می‌گیرد.

هر دو طراحی برای کاهش حرکت‌های مکرر مچ دست که باعث آسیب‌های ناشی از فشار تکراری می‌شوند، ایجاد شده‌اند؛ حرکاتی که طراحی‌های ارگونومیک فعلی، مانند دسته‌های مورب یا توپ‌های زیر انگشت، نتوانسته‌اند به‌طور کامل حل کنند.

1

محققان توضیح داده‌اند که دلیل اصلی انتقال فشار از دست به سایر بخش‌های بدن این است که کاربران غالباً مجبورند ماوس را چند صد بار در ساعت جابه‌جا کنند، مثلاً برای رسیدن به گوشه‌های صفحه نمایش. جابه‌جایی ماوس باعث حرکت مچ و گاهی ساعد می‌شود، که همه کاربران با آن آشنا هستند.

یکی از دلایل اصلی درد و ناراحتی هنگام استفاده از ماوس، پوسته سخت و غیرقابل انعطاف اکثر طراحی‌های موجود است. حتی در دهه ۱۹۷۰ که مواد نرم مانند لاستیک و سیلیکون در ابزارهایی مثل چکش و پیچ‌گوشتی استفاده شدند، ماوس‌ها همچنان با بدنه‌های سخت ساخته می‌شدند، عمدتاً به دلیل ارزان‌تر و ساده‌تر بودن تولید.

محققان می‌گویند: «اگر طراحی ماوس به این موضوع توجه می‌کرد که دست انسان یک جسم سخت و غیرقابل انعطاف نیست، اثربخشی ابزارهای ارگونومیک به طور قابل توجهی افزایش می‌یافت. بیشتر ابزارهای دستی که انسان‌ها استفاده می‌کنند — کیبورد، قلم، چکش، پیچ‌گوشتی، ماوس — سخت هستند، عمدتاً به دلایل اقتصادی و ضرورت».

2

با پیشرفت چاپ سه‌بعدی، رباتیک نرم و الکترونیک انعطاف‌پذیر، اکنون امکان ساخت ابزارهای الکترونیکی مصرفی که با بدن انسان سازگار باشند فراهم شده است.

نمونه اولیه اول، که Fleximouse نام دارد، بدنه مشبک انعطاف‌پذیری دارد که با فشار دادن تغییر شکل می‌دهد. این موضوع این امکان را می‌دهد که کاربر نشانگر را با تغییر حالت گرفتن ماوس حرکت دهد، بدون اینکه لازم باشد ماوس روی سطح جابه‌جا شود.

ماوس دوم با طراحی A-شکل، در همکاری با مدرسه طراحی ملبورن ساخته شده است. این طراحی حالت گرفتن طبیعی‌تری ارائه می‌دهد و قطعات متحرک کمتری دارد، بنابراین کمتر دچار سایش می‌شود. همچنین دو استخوان ساعد (رادیوس و اولنا) را از حالت همیشه روی هم قرار گرفتن حفظ می‌کند، وضعیتی که در حالت خوابیده دست باعث فشار به مچ می‌شود.

این دو نمونه توسط ۲۸ دانشجو در موسسه فناوری KTH آزمایش شدند؛ بسیاری از آن‌ها گیمر یا کاربران پرمصرف ماوس بودند. از این میان، ۱۱ نفر قبلاً ناراحتی مزمن گزارش کرده بودند و ۴ نفر نیز دارای تشخیص بالینی RSI بودند.

بازخوردها متفاوت بود. برخی Fleximouse را سرگرم‌کننده و راحت توصیف کردند زیرا مجبور نبودند مچ خود را زیاد جابه‌جا کنند، اما برخی ویژگی‌های آشنا مانند چرخ اسکرول را از دست رفته می‌دانستند. ماوس A-شکل نیز به دلیل تفاوت‌های جزئی در اندازه دست، کمی چالش ایجاد کرد. با این حال، هر دو طراحی «به طور قابل توجهی جابه‌جایی مچ را کاهش دادند»، عاملی که به‌طور عمده باعث ناراحتی می‌شد.

محققان اعلام کرده‌اند که در آینده نحوه بهبود طراحی‌های انعطاف‌پذیر، شامل تنظیم و سفارشی‌سازی برای دست کاربران بررسی خواهد شد، به‌طوری که بتواند «همان دقت اندازه‌گیری مانند سایز دستکش یا کفش» را ارائه دهد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید