ناپدید شدن مرموز تابلوی پیکاسو در مسیر مادرید به گرانادا

در بیانیه بنیاد آمده است: «پس از باز شدن بستهها، آثار به بخشهای مختلف سالن منتقل شدند. اندکی بعد مشخص شد که یکی از آثار، یعنی تابلوی «طبیعت بیجان با گیتار» از پیکاسو، در میان آثار نیست.»
این اثر با عنوان «طبیعت بیجان با گیتار» (Naturaleza muerta con guitarra / Still Life with Guitar) که با گواش و مداد خلق شده، در سال ۱۹۱۹ توسط پیکاسو نقاشی شده است. ابعاد آن تنها ۱۲.۷ در ۹.۸ سانتیمتر است، اما ارزش هنری و مالی بالایی دارد.
به نقل از گاردین، تابلو قرار بود در نمایشگاه تازهای با عنوان «طبیعت بیجان: جاودانگی بیجانها» در بنیاد کاخاگرانادا (CajaGranada Foundation) به نمایش گذاشته شود.
این اثر متعلق به یک کلکسیونر خصوصی در مادرید است و بهعنوان بخشی از مجموعهای شامل ۵۷ اثر امانی، روز جمعه ۳ اکتبر ۲۰۲۵ با یک ون به گرانادا ارسال شد.
توقف مشکوک در مسیر انتقال
بنیاد کاخاگرانادا در بیانیهای اعلام کرده است که ون حامل آثار در ساعت ۱۰ صبح همان روز به مقصد رسید و محتویات آن تخلیه و بررسی شد.
با این حال، به دلیل آنکه برخی از بستهها بهدرستی شمارهگذاری نشده بودند، امکان بررسی کامل محموله وجود نداشت. با وجود این، تحویل آثار تأیید شد و خودرو محل را ترک کرد.
روز دوشنبه، کارکنان بنیاد بستهها را که در تمام تعطیلات آخر هفته تحت نظارت ویدئویی بودند، باز کردند.
در میانه صبح همان روز، کیوریتور نمایشگاه و مدیر بخش نمایشها متوجه شدند که یکی از آثار وجود ندارد ـ تابلوی کوچک پیکاسو.
در بیانیه بنیاد آمده است: «پس از باز شدن بستهها، آثار به بخشهای مختلف سالن منتقل شدند. اندکی بعد مشخص شد که یکی از آثار، یعنی تابلوی «طبیعت بیجان با گیتار» از پیکاسو، در میان آثار نیست.»
بنیاد همچنین اعلام کرد: «ما موضوع را فوراً به پلیس ملی اسپانیا گزارش دادهایم و اطمینان داریم که این پرونده بهدرستی پیگیری و حل خواهد شد.»
گزارش رسانههای اسپانیایی حاکی از آن است که ون حامل آثار ممکن است شب در نزدیکی گرانادا متوقف شده باشد و دو سرنشین آن به نوبت از بار گرانقیمت خود مراقبت کرده باشند ـ توقفی که اکنون بهعنوان نقطهی مشکوک پرونده مورد بررسی پلیس است.
پلیس ملی وارد عمل شد
پروندهی ناپدید شدن این تابلو اکنون در دست پلیس ملی اسپانیا است. کارشناسان در حال بررسی تصاویر دوربینهای امنیتی، مسیر حرکت خودرو و زمان دقیق تحویل بار هستند تا مشخص شود تابلو در چه مرحلهای از مسیر ناپدید شده است ـ در زمان حمل، در توقف میانراه یا پس از رسیدن به محل نمایشگاه.
پیکاسو، یکی از مشهورترین و گرانترین هنرمندان تاریخ هنر مدرن، بارها هدف سارقان آثار هنری بوده است. در فوریه ۲۰۰۷، دو تابلوی او به ارزش ۵۰ میلیون یورو از خانهی نوهاش در پاریس ربوده شد. در ۲۰۰۹، دفتر طراحی او به ارزش بیش از ۸ میلیون یورو از موزهای در پاریس به سرقت رفت.
در ۱۹۸۹، دوازده تابلوی دیگرش به ارزش حدود ۹ میلیون پوند از ویلای نوهاش مارینا پیکاسو در ریویرای فرانسه دزدیده شد. در ۱۹۷۶، ۱۱۸ اثر از پیکاسو در یکی از بزرگترین سرقتهای هنری تاریخ فرانسه از موزهای در آوینیون ربوده شد. و در ۱۹۹۷، مردی مسلح در لندن تابلوی «سر زن» (Tête de Femme) را به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار پوند دزدید، که بعداً بازیابی شد.
پروندهای با اهمیت فرهنگی
ناپدید شدن این تابلو کوچک، اگرچه از نظر ابعاد کماهمیت به نظر میرسد، اما بهدلیل ارزش مالی، هنری و تاریخی آن، ضربهای قابل توجه به دنیای هنر اسپانیا و جهان است.
کارشناسان میگویند چنین رویدادهایی بار دیگر لزوم ایمنی، شفافیت و کنترل زنجیرهی انتقال آثار هنری را یادآور میشود.
بنیاد کاخاگرانادا تأکید کرده است که نمایشگاه طبق برنامه ادامه دارد، اما جای خالی پیکاسو سایهای بر فضای رویداد انداخته است.
منبع: خبرآنلاین