بهترین سیستم آموزشی جهان متعلق به کدام کشور است؟

بهترین سیستم آموزشی جهان متعلق به کدام کشور است؟

ایالات متحده در صدر فهرست کشور‌هایی با بهترین سیستم آموزشی قرار دارد. در این کشور، ۱۴۲ دانشگاه در میان هزار دانشگاه برتر در رتبه‌بندی جهانی QS قرار دارند.

کد خبر : ۱۹۳۰۵۱
بازدید : ۱۹

طبق گزارش جهانی آموزش عالی یونسکو که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، بیش از ۲۳۵ میلیون دانشجو در مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۰ ثبت نام کرده‌اند.

این رقم بیش از دو برابر ۱۰۰ میلیون دانشجویی است که در سال ۲۰۰۰ در این مؤسسات ثبت نام کرده بودند.

با اینکه نرخ ثبت‌نام ناخالص جهانی در سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد رسید، اما این نرخ در آفریقای جنوبی همچنان ۹ درصد باقی مانده است.

47

در سال ۲۰۰۰، تعداد دانشجویان در آمریکای شمالی و اروپا حدود ۴۰ درصد از کل نرخ ثبت نام جهانی را تشکیل می‌داد، اما این نرخ تا سال ۲۰۲۰ به ۲۱ درصد کاهش یافت.

با این حال، تعداد دانشجویان در این دو منطقه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، ۲۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین تعداد دانشجویان در آسیای مرکزی و جنوبی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ به میزان ۲۸۶ درصد افزایش یافته و از ۱۳ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

48

حدود دو سوم از دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی دولتی تحصیل می‌کنند و یک سوم باقی‌مانده در مؤسسات خصوصی مشغول به تحصیل هستند.

تا سال ۲۰۲۱، بالاترین نرخ ثبت نام در مؤسسات آموزش عالی خصوصی در آمریکای لاتین و کارائیب با نرخ ۵۴ درصد بوده است.

از طرف دیگر، پایین‌ترین آمار ثبت نام در منطقه اقیانوسیه با نرخ ۱۵ درصد ثبت شده است.

50

تعداد مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان در حال افزایش است و بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ در ۵۵ کشور، رشد ۵۲ درصدی داشته است.

طبق گزارش مرکز سیاست و داده‌های آموزشی درباره روند‌های جهانی آموزش، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، دستیابی به آموزش متوسطه برای جوانان در اکثر کشور‌های جهان فراهم شود، البته به استثنای کشور‌های جنوب آفریقا.

پیش‌بینی می‌شود که درصد دستیابی به آموزش عالی تا سال ۲۰۲۵ در کشور‌های اروپای شرقی و کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، بالاترین نرخ آموزش عالی در جهان باقی بماند.

51

تفاوت سیستم‌ آموزشی کشور‌های مختلف

بر اساس شاخص جهانی آموزش Insider Monkey، ایالات متحده، بریتانیا و چین از جمله کشور‌های برتر با بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان هستند.

ایالات متحده ۵.۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف آموزش می‌کند، در حالی که بریتانیا و چین به ترتیب ۵.۳۳ درصد و ۳.۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به آموزش اختصاص می‌دهند.

آلمان، استرالیا، ایتالیا و ژاپن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مقابل، سومالی در پایین‌ترین رتبه این شاخص بوده و هیچ دانشگاهی در رتبه‌بندی QS ندارد.

این کشور ۰.۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف آموزش می‌کند. سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و بوروندی نیز در رتبه‌های پایین این شاخص قرار دارند.

52

سازمان‌هایی که میزان دسترسی به آموزش جهانی را افزایش می‌دهند

سیاست‌های ملی FLP (راهکارهای آموزش انعطاف‌پذیر) کیفیت آموزش را در سراسر جهان بهبود بخشیده، نرخ ترک تحصیل را کاهش داده و به نیاز‌های متنوع دانشجویان پاسخ داده اند.

طبق گزارش جهانی داده‌های آموزش عالی یونسکو، تا سال ۲۰۲۲، ۵۵ کشور از میان ۷۵ کشور سیاست ملی FLP را تصویب کرده‌اند و ۴۵ کشور قوانین و مقررات مربوطه را به اجرا گذاشته‌اند.

علاوه بر این، سازمان‌های آموزش از راه دور با ارائه پلتفرم‌های آموزشی قابل دسترس، دستیابی به آموزش را متحول کرده‌اند. یودمی و کورسرا از جمله این پلتفرم ها هستند.

یودمی در تاریخ ۶ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد با آمازون وب سرویس همکاری کند تا برنامه ارتقای مهارت هوش مصنوعی را راه‌اندازی کند. این برنامه با عنوان Unlocking GenAI Opportunities with AWS، از طریق آکادمی رهبری کسب و کار Udemy (UBLA) ارائه خواهد شد.

53

این برنامه شش هفته‌ای به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا کار با ابزار‌های هوش مصنوعی مولد را فرا گیرند و از آن‌ها برای تحولات دیجیتال در سازمان‌های خود استفاده کنند. گرگ براون، مدیرعامل یودمی درباره این همکاری گفته است:

هوش مصنوعی مولد، در حال انقلاب در صنایع و تغییر چشم‌انداز کسب و کار‌ها با سرعتی بی‌سابقه است.

این برنامه تیم‌های رهبری را با مهارت‌های لازم برای موفقیت در این حوزه مجهز خواهد کرد؛ در حالی که نوآوری را ترویج و بهره‌وری و درآمد را افزایش می‌دهد.

54

بهترین سیستم آموزشی جهان متعلق به کدام کشور است؟

ایالات متحده آمریکا:

تعداد کل دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی کیو اس: ۱۴۲

میانگین رتبه دانشگاه‌های برتر: ۴۳۳

هزینه‌ سرانه دولتی برای آموزش (برآورد ۲۰۲۴): ۴,۳۷۱ دلار

ایالات متحده در صدر فهرست کشور‌هایی با بهترین سیستم آموزشی قرار دارد. در این کشور، ۱۴۲ دانشگاه در میان هزار دانشگاه برتر در رتبه‌بندی جهانی QS قرار دارند.

این امر نشان‌دهنده تمرکز بالای مؤسسات آموزش عالی باکیفیت در ایالات متحده است. میانگین رتبه ۱۴۲ مؤسسه‌ای که در میان هزار دانشگاه برتر در رتبه‌بندی جهانی QS 2024 قرار دارند، ۴۳۳ است.

ایالات متحده تا سال ۲۰۲۴، ۵.۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های آموزشی اختصاص داده و هزینه‌های سرانه دولتی برای آموزش به ۴,۳۷۱ دلار می‌رسد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید