(تصاویر) کشف یک جانور «شفاف» با تخمدان نارنجی در خلیج فارس

(تصاویر) کشف یک جانور «شفاف» با تخمدان نارنجی در خلیج فارس

در سال ۲۰۱۹ محققان در حال بررسی بستر دریا در اطراف چندین جزیره‌ی خلیج فارس بودند که دو میگو با رنگ غیرمعمول پیدا کردند که در شن‌ها پنهان شده بودند.

کد خبر : ۱۵۲۸۲۴
بازدید : ۳۶۶

فرادید| در سال 2019 خلیج فارس یکی از شگفتی‌های پنهانش را برای دانشمندان آشکار کرد. یک موجود دریایی شفاف که میان «قلوه سنگ‌های مرجانی» در خلیج فارس پنهان می‌شود، توسط دانشمندان مشاهده شد و معلوم شد که این گونۀ جدید و قبلا ناشناخته است.

به گزارش فرادید، بر اساس مطالعه‌ای که ۹ سپتامبر امسال در مجله‌ی تحقیقات سخت‌پوستان (Crustacean Research) منتشر شده، سال ۲۰۱۹ محققان در حال بررسی بستر دریا در اطراف چندین جزیره‌ی خلیج فارس بودند که دو میگو با رنگ غیرمعمول پیدا کردند که در شن‌ها پنهان شده بودند.

DSC_4988

یک آرتوری اتوماتیک در ظرف پتری، عکس از حسین اشرفی

محققان با نگاه دقیق‌تر، گونه‌ی جدیدی را کشف کردند: آرتوری اتوماتیک (Automate arturi). به گفته محققان، میگوی آرتوری، متوسط در نظر گرفته می‌شود و اندازه بدنش به حدود یک‌پنجم اینچ می‌رسد. بدنی صاف و شفاف با سلول‌های صورتی پراکنده و تخمدان‌های نارنجی روشن دارد. 

عکس‌ها گونه‌ی جدید را در ظرف کشت میکرب (پتری) نشان می‌دهد. بدن میگو به رنگ سفید شبح‌مانند در پس‌زمینه‌ی سیاه است. درون نارنجی رنگ آن شبیه یک تکه آدامس جویده‌شده است. لکه‌های کوچک صورتی نیز در سمت دم و نوک ضمائم آن قابل‌مشاهده است.

میگوی آرتور نزدیک مرجان‌های زنده زیر عمق ۱۶ فوتی آب پیدا شد. یک میگو داخل یک پوسته‌ی دوکفه‌ای مرده سیمانی‌شده پیدا شد. 

محققان می‌گویند نام گونه جدید را به افتخار آرتور آنکِر، «پادشاه بلامنازع طبقه‌بندی آلفاید (میگو)» نامگذاری کردند. 

گونه‌ی جدید تنها در دو جزیره در خلیج فارس، یعنی جزایر هنگام و ابوموسی یافت شده است، اما احتمالاً در منطقه گسترده‌تر است.

DSC_4996

یک آرتوری اتوماتیک در ظرف پتری. عکس از حسین اشرفی

گونه‌ی جدید به واسطه‌ی رنگ‌آمیزی، شکل بدن و سایر ویژگی‌های ظریف آن شناسایی شد. تجزیه و تحلیل DNA تایید کرد که نمونه‌ها از یک گونه هستند. محققان تجزیه و تحلیل DNA مقایسه‌ای میان گونه‌های جدید و سایر میگوهای شکارچی ارائه نکرده‌اند. 

تیم تحقیقاتی شامل حسین اشرفی و سامی دی گرِیو میشد.

 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید