۱۰ فیلم ترسناک جذابی که منتقدان بسیار بیشتر از سینماروها از آن ها استقبال کردند

۱۰ فیلم ترسناک جذابی که منتقدان بسیار بیشتر از سینماروها از آن ها استقبال کردند

هر از چندگاهی یک بار، وارد دنیای عجیب و غریبی می شویم. گاهی اوقات یک فیلم ترسناک موفق می شود منتقدان را بیشتر از مخاطبانی که فیلم آن ها را هدف قرار گرفته، راضی می کند. این اتفاق در مورد فیلم های ترسناک خاصی رخ می دهد که تلاش دارند خونریزی و کشتار داستان را با روایت های پیچیده و اورجینال و شخصیت های قابل درک و سمپاتیک ترکیب کنند.

کد خبر : ۱۳۲۷۵۷
بازدید : ۱۱۱

فیلم های ترسناک شبیه موزیک هوی متال هستند: هر دو توسط گروه هایی از طرفداران وفادار پرستش می شوند اما هیچ کدام نمی توانند علاقه و احترام عامه مردم را بدست بیاورند. به جای نقد های خوب ادبی و هنری، این طرفداران هستند که مسئول محبوبیت فیلم های ترسناک و تقاضا در بازار برای آن ها هستند.

Saw به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم های ژانر وحشت توانست این ژانر را تغییر دهد اما در راتن تومیتوز تنها ۴۹ درصد از منتقدان به آن رأی مثبت دادند. حتی کلاسیک های بی نقصی مانند The Thing اثر جان کارپنتر نیز در ابتدا توسط منتقدان رد شد.

 

24

اما هر از چندگاهی یک بار، وارد دنیای عجیب و غریبی می شویم. گاهی اوقات یک فیلم ترسناک موفق می شود منتقدان را بیشتر از مخاطبانی که فیلم آن ها را هدف قرار گرفته، راضی می کند. این اتفاق در مورد فیلم های ترسناک خاصی رخ می دهد که تلاش دارند خونریزی و کشتار داستان را با روایت های پیچیده و اورجینال و شخصیت های قابل درک و سمپاتیک ترکیب کنند.

این فیلم ها، خوب یا بد، به حوزه های بسیاری سرک می کشند، همان چیزهایی که منتقدان به دنبالشان هستند. اما طرفداران پروپاقرص ژانر وحشت این فیلم ها را از دریچه های لنزهای متفاوتی می بینند. در ادامه می خواهیم شما را با ۱۰ فیلم ترسناکی آشنا کنیم که کارشناسان حوزه سینما از آن ها استقبال کردند اما مخاطبان هرگز نتوانستند آن جذابیت را در این فیلم ها مشاهده نمایند.

25

۱۰- The Blair Witch Project

بیایید صادق باشیم: وقتی به گذشته نگاه می کنیم، فیلم The Blair Witch Project یک فیلم اورجینال بود. اما به شکلی ویژه، ترسناک نبود. هیجان در مورد فیلم بالا بود، که احتمالاً نقش مهمی در امتیاز پایین و ناامید کننده ۵۶ درصدی مخاطبان به این فیلم در راتن تومیتوز داشت. منتقدان اما به این فیلم به چشم پیشگام و پیشقراول ژانر ویدیو پیدا شده نگاه کردند و به آن امتیاز بسیار بالای ۸۷ درصد دادند. فیلم The Blair Witch Project داستان سه دانشجوی فیلمسازی را روایت می کند که به شهری کوچک سفر کرده اند تا مستندی در مورد جادوگر بلر تهیه کنند که خود یک افسانه ترسناک محلی است. بخش زیادی از فیلم، شخصیت های داستان را در حال مصاحبه با مردم شهر و جمع کردن سرنخ ها در مورد این افسانه نشان می دهد.

وقتی که دانشجویان در دل جنگل گم می شوند، پروژه آن ها پیچشی خطرناک به خود می گیرد و آن ها در نهایت یک خانه متروکه نسبت فروریخته را پیدا می کنند. لوید رُز منتقد سینمایی واشنگتن پست، این فیلم را «ترسناک ترین فیلمی که تاکنون دیده ام» توصیف کرده است. فیلم پروژه جادوگر بلر حال و هوای ترسناک دارد و گم شدن شخصیت ها در جنگل، پس از اینکه در ماجرای جادوگر بلر غرق می شوند، کاملاً باورپذیر است اما پایان داستان همزمان که با خونریزی همراه نیست، تکان دهنده و ویرانگر است. اما بینندگان به اندازه منتقدان نسبت به قدرت ترسناکی فیلم قانع نشدند. سرعت روایت داستان کمی تند بود و برخی از سکانس های تنش زا هرگز آن چیزی نبودند که سازندگان می خواستند.

26

۹- Coming Home In The Dark

بر اساس رمانی کوتاه نوشته سال ۱۹۹۵ به همین نام، فیلم Coming Home In The Dark اولین تجربه کارگردانی جیمز اشکرافت بود که در سال ۲۰۲۱ ساخته شد. در اینجا با زوج آلن و جیل مواجه می شویم که همراه با دو پسر نوجوانشان به کوهنوردی می روند. دو ولگرد با رفتارهای عجیب و غریب به نام های مندریک و توبس، به سراغ این خانواده رفته و به روی آن ها اسلحه می کشند. مندریک دو پسر را کشته و زوج داستان را به گروگان می گیرد. در ادامه می فهمیم که این اتفاق یک رویارویی تصادفی نبوده است. این ولگردها در واقع روزگاری ساکنان مدرسه ای متعلق به دانش آموزان مشکل دار بوده که آلن به عنوان دستیار معلم در آن تدریس می کرده است.

در این دوران، مندریک و توبز توسط کارکنان مدرسه مورد اذیت و آزار قرار گرفته و علیرغم انکارهای اولیه، آلن در نهایت اعتراف می کند که از این آزارها مطلع بوده اما هیچ اقدامی نکرده است. جیل که اکنون از این افشاگری وحشت زده شده، موفق می شود از دست ربایندگان فرار کند و با پریدن به درون رودخانه به داستان خود پایان می دهد.

توبز که نقش یک شخصیت مطیع را در مقابل مندریک بازی می کند، نه به اسیر خود بلکه به مندریک شلیک می کند و پس از اینکه می گوید «از اینجا بیزارم»، آلن را در پایان داستان به حال خود رها می کند. منتقدان بر این باور بودند که سناریو و بازی های بازیگران قوی بوده و به همین خاطر در راتن تومیتوز به آن امتیاز ۹۲ درصد داده اند اما اکثریت بینندگان و مخاطبان فیلم نظر دیگری داشتند و امتیاز پایین ۴۴ درصد را به Coming Home In The Dark داده اند.

27

۸- Teeth

 فیلم Teeth داستان شخصیت داون است، یک دختر نوجوان دوشیزه و عضو باشگاه عفت دبیرستان که همواره همکلاسی هایش را به عفت و پاکدامنی دعوت کرده و خودش نیز طبق همین اعتقادات رفتار می کند. همه چیز خوب پیش می رود تا اینکه داون با توبی آشنا می شود. این دو به علاقه به یکدیگر اعتراف کرده و داون موافقت می کند که با توبی به یک استخر محلی برود و از آنجاست که داستان رمانتیک ما پیچشی خونین به خود می گیرد.ایده فیلم اورجینال بوده و بازی ها نیز بسیار خوب هستند. 

28

۷- V/H/S/94

V/H/S/94 چهارمین قسمت از یک فرانچایز آنتالوژی ترسناک در ژانر ویدیو پیدا شده است. این بار، داستان در مورد تیمی از نیروهای ویژه پلیس است که وارد یک انبار متروکه می شوند. آن ها در این انبار بقایای یک خودکشی دسته جمعی فرقه ای مذهبی را پیدا می کنند. اگر چه این تصاویر در قالب تلویزیون هایی فریز شده به نمایش درآمده اند اما یکی از تلویزیون ها شروع به پخش کرده و اینجاست که آنتالوژی ما شروع می شود.

اولین داستان نام Storm Drain در مورد دو خبرنگار است که در جستجوی یک مرد مشهور موسوم به «مرد موش خرمایی» وارد سیستم فاضلاب می شوند. آن ها در ابتدا با پیروان بی خانمان و ساکن فاضلاب این مرد مواجه شده و در ادامه نزد این شبه خدای دچار جهش شده برده می شوند. دومین اپیزود به نام The Empty Wake داستان زنی جوان را روایت می کند که نگهبان یک جسد است اما ناگهان خود را در داخل خانه تدفین گرفتار یافته در حالی که مردگان زنده شده اند.

بعد از آن نوبت به اپیزود The Subject می رسد، جایی که یک دانشمند دیوانه از بیماران سرقت شده خود برای انجام آزمایش های عجیب استفاده می کند، به امید اینکه بتواند یک هیبرید انسانی رباتیک خلق کند. این آنتالوژی با اپیزود Terror به پایان می رسد، جایی که گروهی شبه نظامی یک خون آشام را به بند کشیده و از خون او به عنوان مواد منفجره استفاده می کنند. این فیلم از نگاه منتقدان راتن تومیتوز توانست امتیاز بالای ۹۰ درصد را کسب کند که نشان می داد بسیار ترسناک تر از بسیاری از فیلم های ترسناک آنتالوژی است. اما سینماروها علاقه زیادی به این فیلم نداشته و امتیاز ۴۵ درصد را برایش ثبت کرده اند.

80

۶- Vivarium

Vivarium حال و هوای ترسناک روانشناختی داشته و به شرایط آشنایی می پردازد که انگار در موقعیتی گیر افتاده ایم که هیچ راهی برای فرار از آن وجود ندارد. اکنون به این شرایط ناخوشایند، مجبور بودن به بزرگ کردن یک بچه فرازمینی را اضافه کنید در حالی که در یک منطقه حاشیه شهری خالی و متفاوت گرفتار شده اید.

تام و جما زوج جوانی هستند که قصد خرید خانه جدیدی را دارند. آن ها نزد یک ایجنت املاک محلی رفته و علیرغم رفتارهای عجیب این فرد، توافق می کنند که برای دیدن خانه های فروشی محله با او همراه شوند. این دو در نهایت خود را در محله ای بسیار ضدعفونی شده پیدا می کنند که خانه های آن بسیار شبیه هم هستند. نکته جالب اینجاست که این دو به زودی در می یابند در این محله شبیه هزارتو گرفتار شده اند.

با فاش شدن راز داستان، در می یابیم که قهرمانان داستان ما توسط موجودات فرازمینی ربوده شده و در این منطقه ساختگی ساکن شده اند، منطقه ای که در واقع یک آکواریوم انسانی است. منتقدان به این فیلم امتیاز نسبتاً خوب ۷۲ درصد را دادند و نقدهای اجتماعی فیلم را در کنار طراحی دکور و بازی های جسی آیزنبرگ و ایموژن پوتس ستودند.

فضای تکان دهنده و افشاسازی آرام و بدون عجله رازهای داستان اما چندان برای مخاطبان جذاب نبود. تماشاگران به این فیلم امتیاز ۳۹ درصد را داده اند. در کل، عامه مردم نتوانستند با تماشای ۹۰ دقیقه بدبختی و رنج دو شخصیت اصلی داستان ارتباط برقرار کنند، آن هم در شرایطی که پایان فیلم نیز به همان اندازه ناخوشایند و ویرانگر بود.

81

۵- The Feast

این فیلم ولزی که در سال ۲۰۲۱ در فستیوال ساندنس منتشر شد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در فیلم The Feast، یک خانواده متمول و فاسد، مراسم شامی را در عمارتشان برای یک کارآفرین و کشاورز محلی ترتیب می دهند. وقتی یک خدمتکار مرموز به نام کادی از راه می رسد، حضور ترسناک او شروع به ایجاد حفره هایی در رابطه مصنوعی و بیروح خانواده می کند. فیلم The Feast شبیه یک فیلم ترسناک روایت می شود و حاوی قتل و خونریزی بسیار است اما بیشتر شبیه یک داستان انتقام جویانه است. نقد اجتماعی نیز در این فیلم بسیار شفاف است، جایی که نقطه نظر قاتل را می بینیم و به خاطر قربانیان خودخواه و نارسیستی اش، موفق می شود همدردی و همراهی مخاطب را با خود داشته باشد.

در کل تماشای رسیدن این افراد ناخوشایند به سزای اعمالشان خوشایند است اما داستان در بخش سوم داستان کمی لنگ می زند. منتقدان فیلم را به خاطر نقد اجتماعی اش نسبت به طبقه بندی اجتماعی و تاثیرات آن ستوده اند و در راتن تومیتوز به آن امتیاز ۸۲ درصد داده اند که برای فیلمی با تنها ۸,۰۰۰ دلار فروش در باکس آفیس امتیاز بسیار بالایی است. اما کاربران به آن تنها ۵۲ درصد امتیاز داده اند که برای فیلمی با فروش کمی بیش از ۸,۰۰۰ دلار کاملاً قابل درک است.

82

۴- You Are Not My Mother

این فیلم ایرلندی که در سال ۲۰۲۱ در فستیوال بین المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد با نقدهای مثبتی مواجه شد. حتی فیلم You Are Not My Mother توانست جایزه دومین فیلم انتخابی تماشاگران جشنواره را بدست آورد. اما ظاهراً تنها کسانی که در این فستیوال حضور یافتند به آن امتیاز مثبت دادند زیرا امتیاز آن در راتن تومیتوز تنها ۴۲ درصد است. اما منتقدان در کنار فیلم ایستاده و به آن امتیاز بالای ۸۸ درصد را دادند. فیلم You Are Not My Mother به شکلی هنرمندانه به این ایده می پردازد که برخی افراد آن کسی که باید یا به نظر می رسد، نیستند. این فیلم داستان شار است، دختر نوجوانی که همراه با مادربزرگ ناتوان و مادر افسرده ایش در یک خانه تاریک و غبارآلود زندگی ناخوشایندی دارد.

بعد از اینکه مادر او به نام آنجلا مفقود می شود، بعد از مدتی به خانه باز می گردد در حالی که تفاوت بسیاری با شخصیت قبلی اش دارد. شار رفته رفته در می یابد که اتفاق غیرطبیعی رخ داده است و همه چیز به خود او مربوط می شود. مادربزرگش برایش می گوید که گاهی اوقات پری ها و اجنه، فرزندان انسان را با بچه های خود جایگزین می کنند. او می گوید که شار یکی از همین بچه پری ها بوده است و می گوید که اکنون تغییر رفتار مادرش با این هویت مرموز در ارتباط است. این فیلم که شبیه نسخه ای کوچکتر و با بودجه ای کمتر از Us است، پایانی خوش دارد اما این پایان خوش نیز برای راضی کردن مخاطبان کافی نبود.

84

۳- Relic

زن ارشد و بیوه یک خانواده گم می شود و وقتی باز می گردد شبیه آن کسی نیست که قبلاً بود. در این مورد، خواهران کی و سم باید با وحشت هایی که بعد از بازگشت مادربزرگشان ادنا رخ می دهد کنار بیایند. با پیشرفت داستان، شرایط جسمی و روانی ادنا بدتر می شود، در شرایطی که خواهران کمک دارند به مادربزرگشان کمک کرده و نیروی شروری که در رفتارها و وضعیت او دخیل هستند را از بین ببرند.

این نیر هر چه که باشد، یک کبودی سیاه و شبه الگو روی سینه ادنا می گذارد. این الگو رفته رفته به گوشت فاسد شده تبدیل شده و ادنا با کندن پوست خود، چیزی که در درون کالبد خود است را نمایان می کند، جسد در حال فسادی که پیش تر یکی از دختران در خواب دیده بود. در حرکتی قابل پیش بینی، فیلم با مشاهده شدن یک نقطه کبودی الگو مانند روی گردن شخصیت کی به پایان می رسد.

اگر فیلم Relic اولین در نوع خود بود، مخاطبان آن قطعاً امتیاز بالاتری برایش در نظر می گرفتند. اما مفهوم شناخته شده داستان باعث شد که مخاطبان چندان از فیلم خوششان نیامده و در راتن تومیتوز امتیاز تنها ۵۱ درصد برای Relic ثبت شده است. منتقدان اما دیدگاه متفاوتی داشته و بر این باور بودند که فیلمبرداری و داستان ترسناک فیلم بسیار ارزشمند بوده و به همین خاطر به آن امتیاز ۹۲ درصد را داده اند. علیرغم تیمی شناخته شده که در ساخت فیلم مشارکت داشتند، از جمله جیک جیلنهال و برادران روسو، فیلم Relic نتوانست با مخاطبانی ارتباط برقرار کند که از قبل فیلم های زیادی در این حال و هوا دیده بودند.

85

۲- It Comes At Night

در یک دنیای پساآخرالزمانی، پل و خانواده اش توانسته اند از یک بیماری به شدت واگیردار و مرگبار که زندگی روی زمین را از بین برده، جان سالم به در ببرند. با باور به اینکه بیشتر بودن تعداد به معنای شانس بیشتری برای بقاست، همسر پل او را متقاعد می کند که به مردی آواره و خانواده اش اجازه دهد در خانه آن ها ساکن شوند. تنش فیلم صرفاً در بروز تدریجی بی اعتمادی بین دو خانواده نهفته است.

همانند آخرین بخش از فیلم The Thing ساخته جان کارپنتر، گروه داستان با بالا گرفتن ترس از مبتلا شدن به بیماری، قربانی پارانویای اتهام زنی به هم می شود. در نقدی بر محدود بودن مهربانی و رأفت انسانی، پل در نهایت پدر خانواده میزبان را به قتل می رساند، با این باور که وی به بیماری ترسناک مبتلا شده است.

در یک روایت کارمایی، فیلم زمانی به پایان می رسد که نشانه های اولیه ابتلا به بیماری در پل و همسرش نمایان می شود. فیلم It Comes At Night شبیه یک جاده طولانی و مستقیم به ناکجاآباد است و مخاطب از نتیجه داستان چندان راضی نیست. این فیلم در میان کاربران راتن تومیتوز امتیاز ۴۴ درصد را دریافت کرده است اما منتقدان سینما دیدگاه متفاوتی نسبت به آن داشتند و رویکرد تاریک و تنش آرام سوز آن را نقاط قوتش دانسته و به همین خاطر امتیاز بالای ۸۷ درصد را به آن داده اند. برای درک این امتیاز بالا باید بدانید که منتقدان به فیلم The Batman امتیاز ۸۵ درصد را داده اند.

90

۱- Shadow In The Cloud

با داشتن کلویی گریس مورتز در صدر فهرست بازیگران و سناریویی نوشته مکس لندیس، Shadow In The Cloud نشانه های زیادی از یک فیلم موفق دارد. مفهوم داستان اورجینال است و سکانس های باکیفیتی در مورد هیولاها در فیلم وجود دارد. اما مخاطبان نتوانستند از فیلمی پشتیبانی کنند که مقدار یکسانی از یک فیلم جنگی، یک نقد اجتماعی و فیلمی در مورد هیولاهاست.

با شباهت به سریال کلاسیک Twilight Zone، بخش زیادی از فیلم در جریان جنگ جهانی دوم در یک بمب افکن بی-۱۷ روایت می شود. افسر مود گارت یک موجود شبه جن بالدار که به بدنه یک هواپیما چسبیده را مشاهده می کند اما هیچ کس حرف های او را باور نمی کند. اگر چه ظاهراً او در یک عملیات سری مشارکت دارد اما خیلی زود مشخص می شود که مود نوزادش را مخفیانه با خودش به درون هواپیما آورده تا از دست شوهر آزارگرش فرار کند.

در نهایت موجود شبه جن وارد هواپیما شده و در تلاش برای گرفتن نوزاد، همه جا را به آشوب می کشد. در نبرد پایانی، مود موفق می شود هواپیما را به زمین بنشاند، موجود را بکشد و همراه با فرزندش و در حالی که هواپیما آتش گرفته، فرار کند. منتقدان این فیلم را به عنوان یک فیلم ژانری مملو از اکشن بامزه مورد تحسین قرار داده و به آن امتیاز ۷۷ درصد دادند.

اما سینماروها آن را به خاطر سروصدای بیش از حد و آشفتگی داستان مورد انتقاد قرار دادند. همچنین آن ها به اشتباهات فنی در مورد هوانوردی و فیزیک و همچنین یک موسیقی سینتتیک دهه ۸۰ ی که در پس زمینه یک فیلم با فضای سال ۱۹۴۳ اشاره کردند. در نتیجه تماشاگران به این فیلم امتیاز بسیار پایین ۳۲ درصد را داده اند.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید