ارباب حلقه‌ها؛ چرا تکنولوژی در سرزمین میانه پیشرفت نکرد؟

ارباب حلقه‌ها؛ چرا تکنولوژی در سرزمین میانه پیشرفت نکرد؟

دنیای ارباب حلقه‌ها پیشینه‌ای به شدت طولانی دارد و هزاران سال به طول می‌انجامد. ولی با وجود موجودات باهوشی نظیر انسان‌ها و الف‌ها تکنولوژی هیچ وقت در سرزمین میانه پیشرفت چشم‌گیری نداشت. دلیل اصلی این موضوع دقیقا چیست؟ در ادامه بیش‌تر صحبت می‌کنیم.

کد خبر : ۲۰۶۲۴۲
بازدید : ۲۴۰۱

جهان ارباب حلقه‌ها و به طور کلی دنیای خلق شده جی. آر. آر. تالکین تاریخچه بلند بالایی دارد و هزاران سال به طول می‌انجامد. فقط عصر سوم سرزمین میانه که با نابودی سائرون و پادشاهی آراگورن به پایان رسید ۳,۰۲۱ سال طول کشید. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید باید بدانید فاصله سقوط امپراطوری روم غربی تا اختراع موبایل آیفون تنها ۱,۵۳۱ سال فاصله وجود داشت.

ولی با وجود این فرصت طولانی تمدن‌های موجود در دنیای تالکین هیچ موقع در فناوری پیشرفت چشم‌گیری نداشتند و مانند مردم واقعی در قرون وسطی زندگی می‌کردند. برای مثال آن‌ها برای حمل و نقل از اسب‌ها کمک می‌گرفتند و برای جنگیدن از سلاح‌های اولیه‌ای نظیر شمشیر و گرز. اما چه چیزی باعث شد که پیشرفت تکنولوژی هیچ وقت صورت نگیرد و مانند دنیای واقعی جهش بزرگی در این زمینه به وجود نیاید؟

شاید واضح‌ترین پاسخی که وجود داشته باشد این است که جادو یکبار و برای همیشه جای تکنولوژی را در میان مردم سرزمین میانه گرفت. براساس آنچه که در کتاب سیلماریلیون آمده الف‌ها نسبت به بیماری مصون هستند و زخم‌های ایشان خیلی زودتر از حالت معمولی بهبود پیدا می‌کنند. در این میان اگر هم احتیاجی به درمان یا دارو به وجود می‌آمد استفاده از جادو کارساز بود. خود آراگورن هم با وجود اینکه یک انسان به شمار می‌رفت هنر استفاده از جادوهای درمانی را یاد گرفت. اگر به یاد داشته باشید او با استفاده از گیاه Kingsfoil چندین نفر را از زخم‌های کشنده نجات داد.

البته اگر از بحث الف‌ها فاصله بگیریم باید بدانید که مردمان دنیای ارباب حلقه‌ها در طی تاریخ وسایل مفیدی اختراع کردند، اما اکثر آن‌ها بیش‌تر بر پایه جادو ساخته می‌شدند. برای مثال به وجود آمدن یک روش به نام Palantír امکان ارتباط میان فاصله‌های دور را به وجود آورد.

در طی وقایع سه‌گانه اصلی استفاده از این روش برای ارتباط فوق‌العاده خطرناک بود؛ چرا که سائرون به یکی از آن‌ها دسترسی داشت و می‌توانست همه چیز را ببیند. اما پیش از بازگشت سائرون به قدرت کردم با استفاده از این اختراع به راحتی با یکدیگر صحبت می‌کردند. پس به طور کلی می‌توانیم دلیل عدم پیشرفت تکنولوژی را جایگزین کردن آن با جادو بدانیم. ولی باید بدانید که دلایل موثر دیگری هم وجود دارند.

114_11zon

Palantír نوعی از مصداق‌های بارز جایگزینی جادو با تکنولوژی است

علاوه بر تکیه بر جادو باورها و ارزش‌های تمدن‌های ارباب حلقه‌ها تاثیر بسزایی روی عدم پیشرفت فناوری گذاشت. برای مثال الف‌ها احترام بی‌بدیلی برای طبیعت قائل بودند و دوست نداشتند که با استفاده از ماشین‌های ناشناخته خطر آسیب زدن به آن را به وجود آورند. در کنار این موضوع الف‌ها عمری جاودان داشتند و عجله‌ای برای پیشرفت فناوری در ذهن آن‌ها به وجود نمی‌آمد. البته از آنجایی که الف‌ها دسترسی ساده‌ای به غذا و جادو داشتند دلیل خاصی برای به زحمت انداختن خود نمی‌دیدند.

در طرفی دیگر ما هابیت‌ها را داریم که تمایل زیادی به راحتی داشتند و می‌خواستند هرطور که شده زندگی بهتری داشته باشند، ولی در عین حال نسبت به تغییر و ترک عادت‌های خود مصون بودند. فرهنگ دورف‌ها و مردم روهان نیز مردم را مجبور می‌کرد روش‌های سنتی اجداد خود را نگه دارند و تغییر آن‌ها را نوعی توهین به سنت‌ها می‌دانستند. به همین دلیل حتی اگر روش جایگزینی هم وجود داشت آن‌ها به راه سنتی ادامه می‌دادند و از تغییرات جدید امتناع می‌کردند.

نکته پایانی که می‌توانیم در موردش صحبت کنیم به خاطر خرابی‌هایی است که به لطف نیروهای تاریکی به وجود می‌آمد. نیروهای تاریکی و در صد آن‌ها سائرون هر وقت که یک تمدن در مسیر پیشرفت قرار داشت آن را نابود می‌کردند تا همه چیز به حالت صفر و عقب مانده خود بازگردد. نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاه‌های خود را با تیم بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله بازار

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید