(عکس) 10 سریال تاریخی با جزئیات باورنکردنی؛ از چرنوبیل تا پیکی بلاندرز

(عکس) 10 سریال تاریخی با جزئیات باورنکردنی؛ از چرنوبیل تا پیکی بلاندرز

سریال‌های تاریخی توانایی تغییر دیدگاه بیننده نسبت به انسانیت را در سناریوهای خود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، توجه به جزئیات در یک سریال‌ تاریخی تا حد زیادی مهم است و بدون‌شک یکی از ضروری‌ترین جنبه‌های این ژانر محسوب می‌شود. این ویژگی آثاری را که به منابع تاریخی وفادار هستند، از دیگر آثار متمایز می‌کند.

کد خبر : ۲۰۹۴۴۱
بازدید : ۲۵

با رونق گرفتن مداوم ساخت فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای، ثابت شده‌است که انتقال جزییات دوره‌های تاریخی فراموش‌شده به مخاطب، تا چه اندازه اهمیت و البته جذابیت دارد. اهمیت دقت در ارائه جزییات تاریخی، طراحی صحنه و لباس و فضای کلی را نمی‌توان در باورپذیر بودن روایت و فیلم نادیده گرفت.

وقتی آثار نمایشی از قبیل سریال‌ها، تاریخ و پیچیدگی‌های آن را با تامل و دقت به‌تصویر می‌کشد، بینندگان را درست به دوره زمان روایت برده و حس رضایت خاصی به مخاطب می‌بخشد. علاوه‌بر این، سریال‌های تاریخی توانایی تغییر دیدگاه بیننده نسبت به انسانیت را در سناریوهای خود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، توجه به جزئیات در یک سریال‌ تاریخی تا حد زیادی مهم است و بدون‌شک یکی از ضروری‌ترین جنبه‌های این ژانر محسوب می‌شود. این ویژگی آثاری را که به منابع تاریخی وفادار هستند، از دیگر آثار متمایز می‌کند.

10. بار دیگر برایدزهد (Brideshead Revisited)

56

  • تاریخ انتشار: ۱۲ اکتبر ۱۹۸۱
  • کارگردان: چارلز استاریج و مایکل لیندزی. هاگ
  • ژانر اصلی: درام
  • تعداد فصل‌ها: 1

بار دیگر برایدزهد براساس رمانی به همین نام ساخته شده‌است. این اثر زندگی و اختلاف طبقاتی افرادی را که در دهه 1920 و در طول جنگ‌جهانی‌دوم در قلعه برایدزهد زندگی کرده و یا به هر دلیلی وارد آن شده‌اند، نشان می‌دهد. داستان این سریال درباره چارلز رایدر با بازی جرمی آیرونز است، که به سباستین فلایت یکی از وارثان املاک برایدزهد نزدیک می‌شود.

چارلز به‌طور کامل درگیر مسائل خانوادگی می‌شود، به‌ویژه غم و اندوهی که خانواده فلایت را علیرغم ثروتشان آزار می‌دهد. همانطور که مردها با هم رشد می‌کنند، درام پیش می‌رود، زندگی آنها به‌طور کامل تغییر می‌کند و چارلز مجبور می‌شود از عشق، اعتیاد و مشکلات مالی عبور کند. این اثر به‌طور کامل به کتاب اصلی وفادار است. از رفتار شخصیت‌ها گرفته تا جزییات دیگر، بینندگانی که عاشق داستان اصلی هستند، بدون‌شک از دقت در جزییات در سریال لذت خواهندبرد.

این اثر جذاب بی‌بدیل است و به‌راحتی مخاطبان را به دهه 1920 و بعد در طول نمایش به دهه 1940 می‌کشاند. بار دیگر برایدزهد یک سریال تاریخی جذاب است که جدای از دقت در جزییات دوره زمانی خود، ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که می‌تواند برای مخاطبان مختلف جذاب و تماشایی باشد.

9. پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

57

  • تاریخ انتشار: 12 سپتامبر 2013
  • کارگردان: استیون نایت
  • ژانر اصلی: جنایی
  • فصل‌ها: 6

پیکی بلایندرز یک حماسه گانگستری بریتانیایی است، که داستان آن در سال 1919 پس از جنگ بیرمنگام می‌گذرد. این سریال پرطرفدار که به‌تازگی فصل جدید آن در حال آماده‌سازی است، کیلیان مورفی را در نقش یک شخصیت واقعی به‌نام توماس شلبی نشان می‌دهد. توماس شلبی رهبر مخوف‌ترین و درعین‌حال قدرتمندترین باند محلی، پیکی بلایندرز است.

این گروه خلافکار که به خاطر قدرتشان بسیار معروف و حتی شاید محبوب هستند، از شرط‌بندی غیرقانونی و کنترل بازار سیاه درآمد کسب می‌کنند. اما زمانیکه یک جعبه اسلحه از یک کارخانه اسلحه گم می‌شود، ماجراهایی پرتنش ایجاد می‌شود. پیکی بلایندرز تفسیری کاملا تلخ از باند واقعی جوانان بیرمنگام است. باند واقعی پیکی بلایندرز در دهه 1870 سلطنت می‌کرده‌است، در حالیکه داستان سریال در دهه 1920 اتفاق می‌افتد.

پیکی بلایندرز ممکن است از تاریخ واقعی این باند فاصله بگیرد، اما دقت در نشان دادن جزییات دوره تاریخی 1920 را می‌توان در مضامین، فیلمنامه و طراحی صحنه و لباس این سریال جذاب مشاهده کرد. این سریال که حول‌محور جایگاه توماس شلبی به‌عنوان رئیس باند و آشفتگی‌هایی است که هم از طرف خانواده و هم از دشمنان او به وجود می‌آید، مخاطبان زیادی در سراسر جهان دارد.

پیکی بلایندرز با اجراهای باورنکردنی و تنش‌های تاریخی که با فیلمنامه‌ای درخشان درهم تنیده شده‌اند، بیرمنگام صنعتی دهه 1920 را کاملا به‌تصویر می‌کشد. در اولین اپیزود این سریال، پیکی بلایندرز با دقت بالا و خیلی روشن ناآرامی‌های آن زمان را در بریتانیای پس از جنگ توصیف می‌کند، از جمله جریان کمونیستی که در بیرمنگام موردتوجه قرار گرفت. به‌هیچ‌عنوان عجیب نیست که این سریال تا این اندازه موفق عمل کرده‌است.

8. چرنوبیل (Chernobyl)

58

  • تاریخ انتشار: 6 می 2019
  • کارگردان: یوهان رنک
  • ژانر اصلی: درام
  • تعداد فصل‌ها: 1

چرنوبیل به‌کارگردانی یوهان رنک، یک مینی‌سریال است، که به فاجعه هسته‌ای روسیه شوروی در چرنوبیل در اوکراین امروزی می‌پردازد. اگرچه در این روایت ساختگی از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل، بعضی از رویدادها تغییر کرده‌است، اما سریال همچنان به‌طرز شگفت‌انگیزی فضای دوره زمانی موردنظر را با جزییات دقیق نشان می‌دهد، به‌ویژه تنش بین دانشمندان، مقامات وزارت بهداشت و رهبران شوروی، که هر تلاشی برای خنثی کردن تاثیر جهانی این فاجعه انجام می‌دهند. چرنوبیل با دقت بالا به تاریخ می‌پردازد و این ویژگی یکی از علت‌های موفقیت اثر است.

سریال تاریخی چرنوبیل، نمایشی بسیار دقیق از فاجعه است و به تجربیات واقعی و آسیب‌های ناشی از حملات هسته‌ای می‌پردازد، حتی اگر تحت‌پوشش چند شخصیت خیالی که نماینده مردم هستند، روایت شود. علاوه‌بر این، این نمایش بر روی محاکمه‌ای متمرکز است که پس از فاجعه چرنوبیل انجام می‌شود. چرنوبیل با استفاده از خاطرات واقعی، نگاهی جذاب به فاجعه و انحلال نهایی اتحاد جماهیر شوروی به دلیل رویداد چرنوبیل دارد، که در نوع خود بسیار تماشایی است.

7. گریس دیگر (Alias Grace)

59

  • تاریخ انتشار: ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷
  • کارگردان: ماری هرون
  • ژانر اصلی: درام
  • تعداد فصل‌ها: 1

گریس دیگر به کارگردانی نماد ژانر وحشت یعنی ماری هرون، یک درام جنایی جذاب براساس رمانی به همین نام اثر مارگارت اتوود است. این سریال سعی دارد اتهام خدمتکار خانه، گریس، را بررسی کند، زیرا او به قتل صاحب‌کار و خانه‌دارش محکوم شده‌است. خطوط بین داستان و حقیقت در این روایت با تحلیل شخصیت اصلی توسط دکتر جردن، روانشناس، شروع به محو شدن می‌کند.

گریس دیگر که یادآور داستان‌ ندیمه است، فمینیسم و ​​سلامت روانی را به‌طرز درخشانی بررسی می‌کند، در حالیکه همچنان داستانی پرتنش از تعلیق و قتل روایت می‌کند. گریس دیگر براساس یک داستان واقعی ساخته شده‌است. مارگارت اتوود این داستان را براساس قتل واقعی توماس کینیر و خانه‌دارش خلق کرده‌است.

ماهیت و پویایی قدرت زنانگی، بخش مهمی از این روایت است. این نمایش به‌طور ماهرانه‌ای تحلیل می‌کند که چگونه سوء‌استفاده مردان از قدرت زندگی‌ زنانی مانند گریس را تحت‌تاثیر قرار داده و به همه جنبه‌های این موضوع می‌پردازد. این جزئیات تاثیر نمایش را فراتر از یک درام جنایی، بلکه به‌عنوان بیانیه‌ای از معنای زن بودن در طول تاریخ تقویت می‌کند.

6. امپراتوری بورد واک (Boardwalk Empire)

60

  • تاریخ انتشار: 19 سپتامبر 2010
  • کارگردان: ترنس وینتر
  • ژانر اصلی: درام
  • فصل‌ها: 5

امپراتوری بورد واک یک سریال تاریخی است، که دوران جنایات سازمان‌یافته را در زمان ممنوعیت الکل در آتلانتیک سیتی، نیوجرسی بررسی می‌کند. شخصیت اصلی این سریال هم سیاستمدار است و هم فروشنده الکل. او با گانگسترهایی مانند آل کاپون درگیر است. اگرچه شخصیت‌های اصلی این سریال داستانی هستند، اما خود اثر همچنان رویدادها و شرایط واقعی آتلانتیک سیتی و جنایاتی را که در دوران واقعی اتفاق افتاده‌است، در بر می‌گیرد. انگیزه‌های فیلم هم تخیلی هستند، اما رویدادهای اصلی اغلب از نظر تاریخی دقیق هستند و شرایطی را که در این منطقه ایجاد شده‌است، به نمایش می‌کشد. امپراتوری بورد واک یک تصویر بسیار پر جزییات و وحشتناک است.

این اثر به‌دلیل اینکه بازیگران اصلی آن شخصیت‌های داستانی هستند، بدون‌شک به‌اندازه دیگر آثار این فهرست از نظر تاریخی دقیق نیست، اما همچنان به نمایش زمان و رشد فساد در عصر صنعتی و ممنوعیت الکل اهمیت می‌دهد. این اثر کار خارق‌العاده‌ای در ساختن داستانی پیرامون انحصاراتی که در دهه 1920 بسیار رایج بودند، انجام می‌دهد. امپراتوری بورد واک خارج از تلاش خود برای به تصویر کشیدن جزییات تاریخی، تولید، طراحی صحنه و طراحی لباس بی‌عیب‌و‌نقصی دارد، که چشم‌انداز کلی ولی دقیقی از امریکای دهه 20 نشان می‌دهد.

5. شکارچی ذهن (Mindhunter)

61

  • تاریخ انتشار: 13 اکتبر 2017
  • کارگردان: جو پنهال
  • ژانر اصلی: هیجان‌انگیز
  • تعداد فصل‌ها: 2

شکارچی ذهن بر اساس کتابی به همین نام که خاطرات جان ای. داگلاس، مامور سابق اف بی. آی، است، که در واحد علوم رفتاری آکادمی اف بی. آی مشغول به کار بوده‌ ساخته شده‌است. در این داستان ماموران اف بی. آی هولدن فورد، بیل تنچ و وندی کار روانشناس به بررسی تعدادی از بدنام‌ترین قاتلان زنجیره‌ای می‌پردازند، تا از جنایات احتمالی بعدی جلوگیری کنند.

شکارچی ذهن نگاهی جالب به شروع روانشناسی جنایی و روان قاتلان زنجیره‌ای واقعی است. قدرت شکارچی ذهن در توسعه شخصیت و بازیگری نهفته است، اگرچه هولدن فورد و خدمه‌اش تخیلی هستند، اما براساس عوامل واقعی از جمله تجربیات جان ای. داگلاس در اف بی. آی ساخته شده‌اند.

شکارچی ذهن از این رویدادها و بینش‌های واقعی برای برجسته کردن خطوط مبهم بین زندگی حرفه‌ای و شخصی شخصیت‌های اصلی استفاده می‌کند. این ماموران به ذهن قاتلان زنجیره‌ای مانند چارلز منسون و ادموند کمپر نفوذ می‌کنند. به غیر از نمایش روانشناسی جنایی در سریال، شباهت زیاد بازیگران با قاتلان اصلی، توجه این سریال را به جزئیات نشان می‌دهد.

4. داستان جنایی آمریکایی (American Crime Story)

62

  • تاریخ انتشار: ۲ فوریه ۲۰۱۶
  • کارگردان: اسکات الکساندر و لری کارازوسکی
  • ژانر اصلی: جنایی
  • تعداد فصلها: 3

داستان جنایی آمریکایی یک مینی‌سریال از این فرنچایز بزرگ است، که در هر فصل داستان مجزایی از جنایت را بررسی می‌کند. آخرین فصل این اثر با تمرکز بر رسوایی کلینتون لوینسکی، این داستان جنایی را پوشش می‌دهد. این سریال که توسط اسکات الکساندر و لری کارازوسکی استادانه خلق شده‌است، یک اثر بی‌عیب‌و‌نقص محسوب می‌شود.

این اثر در زمینه خلق درام براساس حقایق باورنکردنی اما کاملا واقعی، عالی عمل می‌کند. داستان جنایی آمریکایی به‌طرز باورنکردنی دقیق است. این سریال با کشف حقایق ناگفته درباره پرونده‌هایی که پوشش می‌دهند، و بازآفرینی‌های واقعی از جنون رسانه‌ای که پس از پرونده‌هایی مانند محاکمه او جی. سیمپسون و رابطه و حواشی کلینتون وجود داشته‌است، اطلاعات تازه‌ای به مخاطب می‌دهد. این اثر داستان‌های عمیقا شخصی و واقعی را نشان می‌دهد که اغلب در رسانه‌ها هرج‌ومرج ایجاد کرده‌اند. داستان جنایی امریکایی با اجراهای باورنکردنی و جزییات تاریخی، بسیار تماشایی و محبوب است.

3. ددوود (Deadwood)

63

  • تاریخ انتشار: 21 مارس 2004
  • کارگردان: دیوید میلچ
  • ژانر اصلی: اکشن
  • تعداد فصل‌ها: 4

ددوود که توسط دیوید میلچ نوشته و کارگردانی شده‌است، شهری بدون قانون را پس از پیوستن آن به ایالات‌متحده به تصویر می‌کشد. اگرچه این سریال ترکیبی از تاریخ و داستان است، اما رویدادهای دهه 1870، بی‌قانونی مرز آمریکا و ابهامات اخلاقی را نشان می‌دهد. این اثر درباره کسانی است که در چنین سرزمین بی‌قانون و تمدنی به‌دنبال ثروت و قدرت هستند.

ددوود نمایشی براساس شخصیت‌های واقعی، ست بولاک و آل سورنجن است، که در تلاش برای به دست آوردن قدرت و ساختن شهر ددوود هستند. ددوود همراه با معرفی شخصیت‌ها، مکان‌های واقعی در شهر داکوتای جنوبی را هم در بر می‌گیرد. این سریال جزییات تاریخی جالبی را به شما نشان می‌دهد، که مربوط به دهه 1870 است. این جزییات در قالبی جذاب در سریال رضایت شما را جلب می‌کند.

2. قابله را خبر کن (Call the Midwife)

64

  • تاریخ انتشار:  15 ژانویه 2012
  • کارگردان: هایدی توماس
  • ژانر اصلی: درام
  • تعداد فصل‌ها: 13

قابله را خبر کن سریالی درام است، که از خاطرات جنیفر ورث اقتباس شده‌است. داستان این سریال در دهه 1950 در شرق لندن می‌گذرد. در این سریال ماماها و راهبه‌ها با کمک به مادران مختلف با شرایط متفاوت، زن بودن را در دهه 50 به تصویر می‌کشد. مضامین سریال از معنای زن بودن در آن دوره تاریخی تا چالش‌های پزشکی و خانوادگی متفاوت است.

اگرچه این سریال با گروه بازیگران متفاوتی متشکل از ماماها و راهبه‌ها تخیلی است، اما داستان‌های اجتماعی آن منطقه را به نمایش می‌گذارد. قابله را خبر کن همچنین صحنه‌های دقیق زایمان و تجهیزات پزشکی را به تصویر می‌کشد، که در آن شرایط نابسامان از آنها استفاده می‌شده‌است.

این سریال با 13 فصل که قرار است حداقل تا سال 2026 پخش شود، همچنان همبستگی جامعه شرق لندن و پیشرفت کلی مراقبت‌های بهداشتی زنان را نشان می‌دهد. سریال قابله را خبر کن به‌ویژه برای کسانی که به جزییات تاریخی درباره زندگی و چالش‌های زنان علاقه دارند، بسیار تماشایی و لذت‌بخش است. این سریال جزییات جالب و باورنکردنی از دوره زمانی خود نشان می‌دهد.

1. گامبی وزیر (The Queen’s Gambit)

65

  • تاریخ انتشار: ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰
  • کارگردان: اسکات فرانک
  • ژانر اصلی: درام
  • تعداد فصل‌ها: 1

گامبی وزیر به‌عنوان یک سریال کوتاه از رمانی به همین نام نوشته والتر تیویس اقتباس شده‌است. این سریال دارای داستانی گیرا است، که مملو از توضیحاتی درباره فمینیسم، اعتیاد و وسواس در زمینه دوران جنگ سرد است. داستان گامبی وزیر درباره یک اعجوبه شطرنج، بث هارمون، با بازی آنیا تیلور جوی است، که در راه مبارزه با رقبای مرد خود برای تبدیل شدن به یک قهرمان جهانی در شطرنج تلاش می‌کند. فراتر از پیروزی در رقابت‌های شطرنج، بث هارمون در حالیکه تلاش می‌کند از موانع و کمال‌گرایی خود عبور کند، دچار تحول شخصی می‌شود.

گامبی وزیر دارای لایه‌هایی از جزئیات است، که آن را جذاب‌تر کرده‌است. قهرمان سریال گامبی وزیر در حالیکه بین مبارزات شخصی که بث هارمون با آن روبه‌رو می‌شود و همچنین تبعیض جنسی که از برخی از بازیکنان دیگر احساس می‌کند، تعادل برقرار می‌کند. برای رسیدن به این سطح از کیفیت، سازندگان سریال با کارشناسان شطرنج، از جمله قهرمان سابق شطرنج جهان، گری کاسپاروف، مشورت کرده‌اند. دقت تاریخی در فضای این سریال محبوب در پیوند با حرکات و بازی‌های واقعی شطرنج نمایشی عمیقا پیچیده را نشان می‌دهد، که به جزئیات آن فراتر از طرح کلی می‌بالد.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید