16 فیلم سینمایی هنگ‌کنگی برتر که باید تماشا کنید

16 فیلم سینمایی هنگ‌کنگی برتر که باید تماشا کنید

بهترین فیلم‌هایی که هر کسی که وارد این سینما می‌شود باید ببیند، کدام است؟ برای بزرگداشت تعدادی از بهترین این کشور در هنر هفتم، به 16 فیلم سینمایی هنگ‌کنگی برتر در ژانرهای مختلف، می‌پردازیم؛ از فردایی بهتر تا در حال و هوای عشق.

کد خبر : ۲۰۹۵۵۷
بازدید : ۲۴

سینمای هنگ‌کنگ به‌آرامی خود را به‌عنوان بخشی غنی از تاریخ سینمای جهان تثبیت کرده‌است. این سینما نقش بزرگی در توسعه سینمای جهانی ایفا کرده و بخشی از برجسته‌ترین و هنرمندانه‌ترین زیبایی‌های بصری را به مخاطبان هدیه کرده‌است. به‌علاوه سینمای اکشن مدیون فیلم های رزمی هنگ‌کنگ است.

فیلم‌های اکشن هنگ‌کنگ، اساسا فیلم‌های هنرهای رزمی هستند، که تاثیر ماندگاری در هالیوود گذاشته‌است. تا به امروز بسیاری از فیلم‌های این دسته مانند آثار کوئنتین تارانتینو و حتی فرنچایز ماتریکس از سینمای رزمی این کشور الهام گرفته‌اند. سینمای هنگ‌کنگ با تکنیک‌های نوآورانه فیلم‌سازی و روایت‌های جذاب، به‌طور قابل‌توجهی به یکی از محبوب‌ترین صنعت‌های سینمایی تبدیل شده‌است.

اما بهترین فیلم‌هایی که هر کسی که وارد این سینما می‌شود باید ببیند، کدام است؟ برای بزرگداشت تعدادی از بهترین این کشور در هنر هفتم، به 16 فیلم سینمایی هنگ‌کنگی برتر در ژانرهای مختلف، می‌پردازیم؛ از فردایی بهتر تا در حال و هوای عشق.

16. فردایی بهتر (A Better Tomorrow)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی فردایی بهتر

  • کارگردان: جان وو
  • ژانر: درام جنایی
  • تاریخ انتشار: ۲ آگوست ۱۹۸۶

جان وو بدون شک کارگردانی است، که بخشی از بهترین فیلم‌های هنگ‌کنگی را ساخته‌است.‌ وو سهم نسبتا زیادی از آثار برجسته سینمای هنگ‌کنگ دارد. ازجمله این آثار می‌توان به فیلم پیشروی فردایی بهتر اشاره کرد. داستان این فیلم درباره یک گانگستر سابق است، که سعی می‌کند با برادر پلیسش که از او جدا افتاده‌است، آشتی کند. با اینحال، شکستن روابط با باند سابق او دشوار است. فردایی بهتر به شکل‌گیری ژانر اکشن در سراسر جهان و سینمای هنگ‌کنگ ازطریق سکانس‌ها و سبک باورنکردنی خود کمک کرده‌است.

علاوه‌بر صحنه‌های درجه یک، فیلم جان وو با جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز و داستان‌سرایی گیرا و عملکرد شگفت‌انگیز بازیگران برجسته است. هر کسی علاقمند به تماشای سینمای هنگ‌کنگ است، باید این فیلم را ببیند و بدون‌شک پشیمان نخواهدشد. اگر از پیش از این سینمای هنگ‌کنگ را بشناسید، به احتمال زیاد نام یکی از ستاره‌های این فیلم، چاو یون. فات را شنیده‌اید. درواقع این فیلمی است که او را به شهرت رساند. به جز چاو یون فات، لزلی چونگ و تی لونگ هم بازیگران این فیلم هستند. این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی نامزدهای زیادی از جوایز فیلم هنگ‌کنگ و جوایز اسب طلایی را دریافت کرد. دو دنباله هم برای این فیلم ساخته شده‌است.

15. اعجوبه‌های کونگ‌فو (Kung Fu Hustle)

  • کارگردان: استیون چاو
  • ژانر: کمدی جنایی
  • تاریخ انتشار: 10 فوریه 2004

اعجوبه‌های کونگ‌فو از نظر تجاری و نقد فیلم سینمایی هنگ‌کنگی موفقی است. داستان این فیلم در دهه 1940 در شانگهای چین می‌گذرد. روایت درباره یک گانگستر مشتاق است که برای پیوستن به باند خلافکار برنامه‌ریزی می‌کند. در این میان، عده‌ای از شخصیت‌های فرعی در هنگام دفاع از قلمرو خود، قدرت‌های خارق‌العاده خود را به نمایش می‌گذارند. ترکیب هنرهای رزمی، به‌ویژه کونگ‌فوی سنتی، کمدی جاری در سکانس‌ها و روایت جذاب، ازجمله ویژگی‌های این اثر است. از نظر فرهنگی اعجوبه‌های کونگ‌فو، یکی از تاثیرگذار‌ترین آثار سینمای هنگ‌کنگ تا به امروز است و به شکل‌گیری این ژانر کمک زیادی کرده‌است. مانند فردایی بهتر، اعجوبه‌های کونگ‌فو از نظر بصری هم فیلمی جذاب و زیبا با روایتی خلاقانه و گیرا و اکشن درجه یک است.

14. داستان پلیس (Police Story)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی داستان پلیس

  • کارگردان: جکی چان
  • ژانر: کمدی جنایی
  • تاریخ انتشار: 14 دسامبر 1985

داستان پلیس نه‌تنها به کارگردانی جکی چان، بلکه با بازی این هنرمند، یکی دیگر از فیلم‌های سرگرم‌کننده و جذاب سینمای هنگ‌کنگ است، که علاقمندان این سینما باید ببینند. داستان پلیس درباره یک افسر پلیس است، که پس از متهم شدن به قتل یک پلیس فاسد توسط یک قاچاقچی موادمخدر با بازی چور یون باید نام خود را پاک کند. همانطور که انتظار می‌رفت، جکی چان عملکردی بی‌عیب‌و‌نقص و کاریزماتیک ارائه می‌دهد، در نتیجه به تثبیت فیلم به‌عنوان یک عنصر ضروری کمک می‌کند. این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی یک اثر سینمایی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است، که تاثیر زیادی در سینمای هنگ‌کنگ داشته‌است. داستان پلیس برای علاقه‌مندان به ژانر اکشن هم بسیار جذاب و  دیدنی است. در بطن خود این اثر، یک داستان متقاعدکننده درباره عدالت و فساد دارد، که نمای اخلاقی قدرتمندی نشان مخاطب می‌دهد و فداکاری‌هایی را که مجری قانون خود را مجبور به انجام آن می‌بیند، روشن می‌کند.

13. تبعید شد (Exiled)

تبعید شد

  • کارگردان: جانی تو
  • ژانر: درام اکشن
  • تاریخ انتشار: 6 سپتامبر 2006

تبعید شد در سال 2006 به کارگردانی جانی تو و نویسندگی کام یوئن ستو و تین شینگ. ییپ منتشر شد. این فیلم پر از اکشن، حول‌محور جانی وو، گانگستر سابق می‌چرخد. این شخص پس از ترک باند با هدف تشکیل خانواده، خود را در خطر می‌بیند زیرا، رئیس سابقش چهار قاتل را برای مقابله با او می‌فرستد. اینجاست که همه‌چیز پیچیده می‌شود! قاتلان درواقع دوستان دوران کودکی جانی هستند. درحالیکه تلاش برای انجام این کار می‌تواند به‌معنای از دست دادن یک دوست باشد، پشت کردن او به این کار باعث می‌شود همه در خطر باشند. حالا، همه‌چیز به انتخاب، آزمایش وفاداری و پیوندهای عمیق دوستی تبدیل می‌شود. تبعید شد جوایز مختلفی از جمله بهترین فیلم جوایز باهینیای زرین، بهترین صحنه اکشن در جشنواره فیلم اسب طلایی، بهترین کارگردانی در جوایز انجمن منتقدان فیلم هنگ‌کنگ و … را دریافت کرده‌است.

12. ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی ببر خیزان، اژدهای پنهان

  • کارگردان: انگ لی
  • ژانر: درام اکشن
  • تاریخ انتشار: ۶ ژوئیه ۲۰۰۰

ببر خیزان، اژدهای پنهان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های این فهرست است. این فیلم در سال 2000 به کارگردانی انگ لی منتشر شد. اندکی بعد، این فیلم موردتوجه سینمای خارج از هنگ‌کنگ قرار گرفت و باعث شهرت جهانی آن شد. ببر خیزان، اژدهای پنهان همچنین برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه گلدن گلوب و چهار جایزه بفتا شد. علاوه‌بر این، این فیلم اغلب با افتخار به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های رزمی سبک ووشیا که تا کنون ساخته شده‌است، شناخته می‌شود. این فیلم همچنین شامل بازیگران بسیار معروف است، ازجمله برنده جایزه اسکار میشل یئو، ژانگ زییی، چاو یون. فات و … .

به‌هرحال، ببر خیزان، اژدهای پنهان یک فیلم سینمایی هنگ‌کنگی مهم است، که در قرن نوزدهم در چین و در زمان سلسله چینگ اتفاق می‌افتد. شمشیری به نام سرنوشت سبز وجود دارد، که گمان می‌رود یکی از قوی‌ترین سلاح‌هایی است، که تا کنون ساخته شده‌است. دعوا بر سر مالکیت شمشیر نشان می‌دهد که ده‌ها مبارزه و رقابت بزرگتر در جریان است. پیشنهاد می‌کنیم هنگام تماشای ببر خیزان، اژدهای پنهان، به لباس‌ها هم توجه کنید. آنها تا کوچکترین جزئیات، کامل هستند.

11. عشق در شهر سقوط‌کرده (Love in a Fallen City)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی عشق در شهر سقوط‌کرده

  • کارگردان: ان هوی
  • ژانر: درام جنگی
  • تاریخ انتشار: 2 آگوست 1984

عشق در شهر سقوط‌کرده فیلم دیگری با بازی چاو یون. فات است. اگرچه این فیلم را یک اثر جنگی می‌دانند، اما بیشتر یک درام عاشقانه است. داستان این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی براساس رمانی است، که در سال 1943 به قلم آیلین چانگ منتشر شد. این فیلم را ان هوی کارگردانی کرده و یکی دیگر از بازیگران نقش اول آن، کورا میائو است. داستان عشق در شهر سقوط‌کرده در زمان جنگ در هنگ‌کنگ رخ می‌دهد. این فیلم داستان خاص دو عاشق را در بدترین زمان ممکن یعنی حمله ژاپن به هنگ‌کنگ دنبال می‌کند. این فیلم در سال 1985 برنده بهترین موسیقی فیلم در جوایز فیلم هنگ‌کنگ شد. همچنین چندین نامزدی برای کارگردانی هنری، فیلمبرداری و بازیگر نقش مکمل زن توسط این فیلم دریافت شده‌است.

10. ساخته‌شده در هنگ‌کنگ (Made in Hong Kong)

ساخته‌شده در هنگ‌کنگ

  • کارگردان: فروییت چان
  • ژانر: درام جنایی
  • تاریخ انتشار: 9 اکتبر 1997

ساخته‌شده در هنگ‌کنگ در سال 1997 منتشر شد. این فیلم توسط فروییت چان کارگردانی شد و بازیگرانی چون وندرس لی، تام کا چوئن، سام لی و یام هوی. چی در آن بازی می‌کنند. یک سال بعد، ساخته‌شده در هنگ‌کنگ برنده جایزه بهترین فیلم در جوایز فیلم هنگ‌کنگ شد. علاوه‌بر این، فیلم 6 نامزدی به‌علاوه تعداد زیادی جایزه معتبر به‌دست آورد. این امر به‌ویژه زمانی می‌درخشد، که بدانید یک اثر مستقل با بودجه کم است، که حتی از حلقه‌های فیلم باقی‌مانده از آثار دیگر برای ساخت فیلم استفاده کرده‌اند.

این اثر درباره شخصی به نام ماه پاییز است، مردی که دبیرستان را رها می‌کند و پس از اینکه پدرش خانواده اش را ترک می‌کند، در یک حرفه نامناسب مشغول می‌شود. او برای گروهی از جنایتکاران کار می‌کند. در طول یک روز کاری عادی، ماه پاییز با دختری به نام پینگ آشنا می‌شود که از قضا دختر یک بدهکار به باند خلافکار است. این فیلم در ژانر جنایی و درام آمیخته با کمدی است. ساخته‌شده در هنگ‌کنگ با نماهایی که از نظر زیبایی‌شناختی بسیار با ارزش است، هنگ‌کنگ زیبا را برای شما به تصویر می‌کشد. اگر از قبل به این کشور سفر کرده‌اید، این اثر سینمایی می‌تواند کمی نوستالژی را به شما القا کند.

9. رفقا: تقریبا یک داستان عاشقانه (Comrades: Almost a Love Story)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی رفقا: تقریبا یک داستان عاشقانه

  • کارگردان:  پیتر چان
  • ژانر: درام عاشقانه
  • تاریخ انتشار: 2 نوامبر 1996

رفقا: تقریبا یک داستان عاشقانه، در سال 1996 به کارگردانی پیتر چان ساخته شده‌است. در این فیلم لئون لای، اریک تسانگ، کریستی یانگ و مگی چونگ به ایفای نقش پرداخته‌اند. باوجود اینکه بیشتر داستان فیلم در هنگ‌کنگ می‌گذرد، صحنه‌های خاصی هم در شهر نیویورک گرفته شده‌است. این اثر خاص سینمای هنگ‌کنگ همچنین در شانزدهمین دوره جوایز فیلم هنگ‌کنگ جوایز مختلفی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین کارگردانی هنری و بهترین فیلمبرداری را به‌دست آورد. به‌هرحال، این فیلم درباره دو بومی چین است، که به امید زندگی بهتر به هنگ‌کنگ نقل‌مکان می‌کنند. آنها به‌عنوان دوستان صمیمی رابطه خود را آغاز می‌کنند، اما همانطور که ممکن است حدس بزنید، بلافاصله پس از آن عاشق هم می‌شوند. با این‌حال، این دو شخصیت متوجه می‌شوند که هر دو جاه‌طلبی‌های متفاوتی دارند و این زمانی است، که ماجراها شروع می‌شود. آیا این دو سعی می‌کنند رویاهای خود را هدف قرار دهند؟ آیا آنها یکدیگر را انتخاب می‌کنند؟ شما باید این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی را تماشا کنید تا پاسخ‌های سوالات خود را دریافت کنید.

8. خشم اژدها (Fist of Fury)

خشم اژدها

  • کارگردان:  لو وی
  • ژانر: اکشن
  • تاریخ انتشار: ۲۲ مارس ۱۹۷۲

هر لیستی از بهترین فیلم‌های هنگ‌کنگ، بدون اضافه کردن یکی از فیلم‌های بروس لی به‌سادگی کامل نمی‌شود. خشم اژدها دومین نقش اصلی بروس لی بعد از رییس بزرگ است. بنابراین در زمانیکه این فیلم منتشر شد، بروس لی هنوز در حال صعود به اوج بود. به‌هر حال این فیلم در سال 1972 به نویسندگی و کارگردانی لو وی اکران شد. داستان خشم اژدها درباره یک رزمی‌کار است، که می‌خواهد انتقام مرگ معلمش را بگیرد. این فیلم بیشتر به‌دلیل صحنه‌های مبارزه قانع‌کننده‌ای که دارد، محبوب است. فیلم‌های هنرهای رزمی تاثیر زیادی روی مردم دارند، به‌خصوص مواردی که بروس لی در آن بازی می‌کند.

7. استاد مست (Drunken Master)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی استاد مست

  • کارگردان:  یوئن وو. پینگ
  • ژانر: درام کمدی
  • تاریخ انتشار: ۵ اکتبر ۱۹۷۸

جکی چان یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران سینمای هنگ‌کنگ، در این فیلم بازی درخشانی دارد. استاد مست فیلمی محصول سال 1978 و به کارگردانی یوئن وو. پینگ است. در این اثر سینمای هنگ‌کنگ به‌غیر از جکی چان، ستارگانی مانند یوئن سیو. تی‌ین و هوانگ جانگ. لی هم بازی می‌کنند. داستان این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی از زمانی شروع می‌شود، که وونگ فی. هانگ با بازی جکی چان، به‌دلیل اختلاف با پدرش خانه را ترک می‌کند. او که جایی برای رفتن ندارد، با تردید می‌پذیرد که توسط یک استاد هنرهای رزمی دیوانه و متمایز، سوآ هوآ چی آموزش ببیند. اگرچه فیلم به دلیل تم هنرهای رزمی، صحنه‌های اکشن و مبارزه زیادی را به نمایش می‌گذارد، اما کاملا کمدی و سرگرم‌کننده است.

6. آنیتا (Anita)

آنیتا

  • کارگردان: لاک من. لئونگ
  • ژانر: درام زندگینامه‌ای
  • تاریخ انتشار: 12 نوامبر 2021

«فقط امیدوارم وقتی به آسمان نگاه می‌کنی، نامی را به خاطر بسپاری. دوستی که زمانی برایت کمی شادی به ارمغان آورد. نام او آنیتا موی است». آنیتا یکی از فیلم‌های جدید سینمای هنگ‌کنگ است. سینمای هنگ کنگ آثار کلاسیک زیادی دارد، اما دلیلی وجود ندارد که آثار مدرن را از فهرست بهترین‌ها حذف کنیم. این فیلم در سال 2021 راه خود را در سینماها باز کرد. آنیتا به‌کارگردانی لانگمن لئونگ و نویسندگی خود لانگمن لیونگ و جک نگ ساخته شده‌است. آنیتا یک سال بعد از اکران، چندین جایزه در جوایز فیلم هنگ‌کنگ دریافت کرد. برخلاف سایر آثار موجود در این لیست، آنیتا درواقع بر اساس یک داستان واقعی و زندگینامه خواننده معروف هنگ‌کنگی آنیتا مویی است. این اثر یک درام موزیکال است، که داستان آنیتا را از دوران کودکی تا سال 2003 روایت می‌کند که متأسفانه بر اثر سرطان دهانه رحم درگذشت. لوئیز وانگ نقش اصلی را در این فیلم بازی می‌کند و در کنار ترنس لاو، گوردون لام، لوئیس کو و فیش لیو نقش‌آفرینی می‌درخشد.

5. پرتاب (Throw Down)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی پرتاب

  • کارگردان: جانی تو
  • ژانر: اکشن
  • تاریخ انتشار: ۸ ژوئیه ۲۰۰۴

پرتاب یکی از فیلم‌های جانی تو است، که در سال 2004 منتشر شده‌است. بازیگرانی چون لوئیس کو، آرون کووک، چری ینگ و تونی لیانگ کا فای، در این فیلم بازی می‌کنند. این فیلم درواقع به آکیرا کوروساوا، فیلمساز ژاپنی که فیلم سانشیرو سوگاتا را ساخته است، تقدیم شده‌است. این فیلم محصول عشق جانی تو به کار کوروساوا و هنر جودو است. داستان پرتاب حول‌محور سه غریبه می‌چرخد، که درنهایت یک جمع دوستی را تشکیل می‌دهند. یکی از این دوستان قهرمان سابق جودو است، که در حال‌حاضر الکلی است، دیگری خواننده است و آخرین دوست یک مبارز جوان است. این یک فیلم درام تاثیرگذار با صحنه‌های مبارزه هیجان‌انگیز است، که پیام دوستی را منتقل می‌کند. علاوه‌بر نمایش در شصت‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، پرتاب چندین عنوان معتبر از چندین جایزه سینمایی بین‌المللی دریافت کرده‌است. این فیلم نامزدی‌ها و جوایزی را از جشنواره فیلم هنگ‌کنگ، جوایز اسب طلایی و جوایز انجمن منتقدان فیلم هنگ‌کنگ دریافت کرده‌است.

4. امور دوزخی (Infernal Affairs)

امور دوزخی

  • کارگردان: اندرو لاو و آلن مک
  • ژانر: درام عاشقانه
  • تاریخ انتشار: ۱۲ دسامبر ۲۰۰۲

امور دوزخی به ​​کارگردانی اندرو لاو و آلن مک، یک مراقبه رضایت‌بخش درباره هویت و وفاداری است. این فیلم پلیسی را دنبال می‌کند، که به یک باند خلافکار نفوذ می‌کند. در همین حال یک عضو خلافکار این باند تبدیل به عضوی در نیروی پلیس می‌شود. در امور دوزخی چرخشی از وقایع زمانی رخ می‌دهد، که بسیار جذاب است. این فیلم همچنین یک راه ورود بسیار تاثیرگذار در سینمای هنگ‌کنگ است، چه به‌دلیل روایت گیرا و پرتعلیق آن درباره دورویی و خیانت که تماشاگران را درگیر می‌کند، یا به‌طور کلی نوشته قوی آن. امور دوزخی منبع الهام و بازسازی فیلم جداافتاده مارتین اسکورسیزی است، که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شده‌است. تونی لیانگ و اندی لاو در نقش‌های خود در امور دوزخی فوق‌العاده هستند.

3. قاتل (The Killer)

فیلم سینمایی هنگ‌کنگی قاتل

  • کارگردان: جان وو
  • ژانر: درام عاشقانه
  • تاریخ انتشار: 24 مارس 1989

یکی دیگر از فیلم‌های جان وو که ارزش دیدن دارد، قاتل است، که از نظر سبک و سیاق ساخت، به‌اندازه آثار دیگر این فیلمساز تاثیرگذار و به همان اندازه سرگرم‌کننده است. در این فیلم جنایی، یک قاتل سرخورده با بازی چو یون. فات آخرین وظیفه شغلی خود را می‌پذیرد، به این امید که از درآمد خود برای بازگرداندن بینایی خواننده‌ای که به‌طور تصادفی او را نابینا کرده‌است، استفاده کند. قاتل در زمان اکران و بعد از آن، بازخوردهای مثبتی از منتقدان در سطح جهانی به‌دست آورد. این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی در طول سال‌ها به چیزی شبیه‌به یک کلاسیک کالت تبدیل شده‌است و خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جان وو تا به امروز و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های سینمای هنگ‌کنگ تثبیت کرده‌است. با توجه به اینکه سکانس‌های اکشن و خارق‌العاده‌ فیلم اثری انکارناپذیر بر سینمای جنایی و اکشن گذاشت، این تحسین‌ها تعجب‌آور نیست. علاوه‌بر این، فیلم قاتل با مضامینی مانند شرافت، وفاداری، و اخلاق؛ درس‌های مهمی به مخاطب می‌دهد.

2. چانگ‌کینگ اکسپرس (Chungking Express)

چانگ‌کینگ اکسپرس

  • کارگردان: وونگ کار وای
  • ژانر: درام عاشقانه
  • تاریخ انتشار: 14 ژوئیه 1994

وونگ کار وای در طول سال‌ها، فیلم‌های باورنکردنی زیادی را به نمایش گذاشته‌است. با این حال، چانک‌کینگ اکسپرس بدون‌شک یکی از بهترین و نمادین‌ترین آثار این هنرمند بزرگ است. اگر بتوان حافظه ها را به‌شکلی تا ابد نگهداری کرد، آیا تاریخ انقضا نیز دارند؟ اگر چنین است، من امیدوارم که آنها برای قرن‌ها دوام داشته‌باشند. از هر فیلم‌دوستی که بپرسید، به احتمال زیاد یکی از فیلم‌های وونگ کار وای را به‌عنوان یکی از آثار موردعلاقه‌اش فهرست می‌کند و دلیل خوبی هم دارد.

به هر حال، فیلمنامه‌نویسی، فیلمبرداری و کارگردانی فیلم‌های این هنرمند واقعا نمادین هستند. فیلم‌های وونگ کار وای حس بسیار متمایزی دارند، که بلافاصله تشخیص می‌دهید که ساخته‌ وونگ کار وای هستند. و البته چانگ‌کینگ اکسپرس هم از این امر مستثنی نیست. اگرچه این فیلم در سال 1994 ساخته شده‌است، اما می‌توان گفت که آزمون زمان را پس داده‌است. این فیلم دروازه‌ای به سینمای هنگ‌کنگ است.

به‌هر حال، حتی کسانی که هیچ کدام از فیلم‌های هنگ‌کنگ را تماشا نکرده‌اند، احتمالا نام این اثر جذاب را شنیده‌اند. چانگ‌کینگ اکسپرس؛ عاشقانه، درام، کمدی و جنایی است، این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی همه‌چیز را دارد. این فیلم محصول سال 1994 با روایتی ساده از دو پلیس هنگ‌کنگ که عاشق دو زن می‌شوند، به‌شدت‌ خوش‌ساخت و جذاب است. طراحی‌صحنه پرانرژی چانگ‌کینگ اکسپرس و فیلمبرداری محشر آن، بخش بزرگی از جذابیت فیلم است. مانند دیگر فیلم‌های وونگ کار وای، چانگ‌کینگ اکسپرس اثر موفقی است، که مخاطبان را در سناریوی خیره‌کننده خود غرق می‌کند و درنتیجه تجربه سینمایی متفاوتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

به‌طور کلی، چانگ‌کینگ اکسپرس نه‌تنها به دلیل ویژگی‌های فنی‌اش، بلکه به دلیل داستان هیجان‌انگیز و شاعرانه‌اش درباره عشق، انزوا و بیگانگی که ارائه می‌کند، یکی از مواردی است که باید از سینمای هنگ‌کنگ دیدن کرد. همچنین فیلم‌های فرشتگان سقوط‌کرده و 2046 که به‌نوعی دنباله یا سرانجامی برای در حال‌وهوای عشق است و تقریبا نادیده گرفته شده‌اند، آثاری از وونگ کار وای است، که ارزش بارها تماشا دارند.

1. در حال‌وهوای عشق (In the Mood For Love)

8

 

  • ژانر: درام عاشقانه
  • تاریخ انتشار: 9 مارس 2001
  • کارگردان: وونگ کار وای

غیرممکن است که در چنین فهرستی، درام عاشقانه بی‌مانند وونگ کار وای، در حال‌وهوای عشق را در رتبه اول قرار ندهیم، به‌ویژه با توجه به تعداد فیلم‌های سینمایی زیادی در سراسر جهان، که از آن الهام گرفته‌اند. داستان این فیلم سینمایی هنگ‌کنگی در سال 1962 اتفاق می‌افتد. این فیلم یک مرد با بازی لئونگ و یک زن با بازی مگی چونگ را دنبال می‌کند، که متوجه می‌شوند همسرانشان با هم رابطه دارند.

در این بین آنها بیشتر به هم نزدیک می‌شوند و نسبت به یکدیگر احساس پیدا می‌کنند. در ابتدای فیلم یک روزنامه‌نگار به‌نام چاو مو وان و همسرش به آپارتمان جدید در هنگ‌کنگ نقل‌مکان می‌کنند. همسر این مرد معمولا برای تجارت از خانه دور است، به‌همین دلیل است که چاو درنهایت شروع به معاشرت با همسایه‌اش سو لی ژن می‌کند. این واقعیت که هر دو همسرشان معمولا مشغول کار خود هستند، باعث می‌شود که به مرد و زن همسایه به یکدیگر نزدیک شوند.

چندی بعد، این واقعیت که همسرانشان در تمام این مدت به آنها خیانت می‌کردند، قطعی می‌شود، و همچنین احساسات بین دو دوست هم آشکار می‌شود. در حال‌وهوای عشق با فیلمبرداری خیره‌کننده و موسیقی متن متمایز، شاهکار عاشقانه و اثر منحصربه‌فرد وونگ کار وای، مطالعه‌ای تاثیرگذار درباره عشق و از دست دادن است، که پیچیدگی‌های ارتباط و احساسات انسانی را به‌طور قانع‌کننده‌ای تحلیل می‌کند. اگر هنوز این فیلم را تماشا نکرده‌اید و از نمایش‌های فراموش‌نشدنی احساسی لذت می‌برید، باید آماده باشید تا با در حال‌و‌هوای عشق، از پا درآیید.

این فیلم جوایز متعددی مانند جایزه بهترین بازیگر مرد کن، جایزه فیلم مستقل بریتانیا برای بهترین فیلم بین‌المللی، جایزه فیلم آلمان برای بهترین فیلم خارجی، جایزه فیلم هنگ‌کنگ برای بهترین کارگردانی هنری و … را به‌دست آورد. اگر به‌دنبال یک داستان عاشقانه با کمی تنش و کشش هستید، در حال‌وهوای عشق را از دست ندهید. درضمن این فیلم موسیقی منحصربه‌فردی دارد که در سراسر جهان محبوب و مشهور است.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید