مریخ چه زمانی قابل سکونت می‌شود؟ حقایقی خواندنی دربارۀ «سیارۀ سرخ»

مریخ چه زمانی قابل سکونت می‌شود؟ حقایقی خواندنی دربارۀ «سیارۀ سرخ»

سیارۀ سرخ‌رنگ مریخ از زمانی که بت‌پرستان آن را یک «ایزد» به حساب می‌آوردند تا امروز که محل کاوش‌های فضایی است، همیشه مورد توجه انسان بوده است. در اینجا با مهم‌ترین و جالب‌ترین حقایق دربارۀ این سیاره آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۱۴۳۸۳۱
بازدید : ۱۱۴۴۳

فرادید| مریخ یا سیاره‌ی سرخ، هزاران سال است که الهام‌بخش ستاره‌شناسان، ستاره‌دوستان و تمام کسانی بوده است که علاقه‌ای به خارج از سیارۀ خودمان دارند. در عین حال، به لطف فناوری‌های در حال توسعه، ما همیشه در حال یادگیری درباره‌ی این سیاره‌ی صخره‌ای هستیم. 

به گزارش فرادید، ما هنوز در حال کشف اسرار سیاره‌ی همسایه‌ی خود هستیم با این که در حال حاضر هم اطلاعات زیادی از آن در دست داریم. مثلا ما می‌دانیم که مریخ چقدر از زمین فاصله دارد، از چه چیزی ساخته شده است، چقدر طول می‌کشد تا چهارمین سیاره در منظومه‌ی شمسی شبیه زمین شود و چیزهایی از این جنس.

در ادامه، حقایق و آمارهای جالب درباره‌ی مریخ و تمام ارقامی که برای شناخت درون و بیرون این سیاره به آن نیاز دارید را می‌خوانید. 

فاصله‌ی مریخ از زمین چقدر است؟ 

در نزدیکترین فاصله، مریخ تنها ۵۴.۶ میلیون کیلومتر و در دورترین فاصله، حدود ۴۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. به طور متوسط، این به آن معناست که مریخ حدود ۲۲۷.۳ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. 

به دلیل مدارهای بیضی شکل آن‌ها، فاصله‌ی بین مریخ و زمین با چرخش‌شان به دور خورشید همیشه در حال تغییر است. کشش گرانشی سیارات دیگر، شکل مدار را نیز تغییر می‌دهد و مریخ به‌ویژه تحت تأثیر مشتری قرار می‌گیرد. این، همراه با مدارهای اندکی کج شده در قیاس با یکدیگر به این معنی است که فاصله بین زمین و مریخ همیشه در حال تغییر است و تمام نزدیکی‌های مریخ یکسان نیستند. 

هر ۲۶ ماه، یک رویداد نزدیکی به مریخ اتفاق می‌افتد، زمانی که مریخ و سیاره ما (به طور نسبی) به یکدیگر نزدیک می‌شوند. در طول این لحظات، مریخ در آسمان شب بسیار درخشان به نظر می‌رسد. 

نزدیکی بعدی به مریخ بعدی قرار است در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵ رخ دهد، زمانی که مریخ حدود ۹۶.۱ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. برای نزدیکی‌های چشمگیر به مریخ، معمولاً باید ۱۵ تا ۱۷ سال صبر کنیم. آخرین بار سال ۲۰۰۳ به کمتر از ۶۰ میلیون کیلومتر فاصله رسید و تا سال ۲۲۸۷ دیگر تا این اندازه به آن نزدیک نخواهیم شد. 

چقدر طول می‌کشد به مریخ برسیم؟ 

این بستگی به زمان سفر شما و نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن دارد. از آنجا که فاصله‌ی بین زمین و مریخ به طور مداوم در حال تغییر است، زمان رسیدن به آن هم تغییر می‌کند. سریع‌ترین سفر به سیاره‌ی سرخ توسط فضاپیما، پرواز مِراینِر هفت در سال ۱۹۶۹ بود که ۱۲۸ روز طول کشید. 

مریخ چند قمر دارد؟ 

fig17

دو قمر به دور مریخ می‌چرخند: فوبوس و دیموس. از بین این دو، فوبوس بزرگتر است اما باز هم نسبتا کوچک است و شعاع آن تنها حدود ۱۱ کیلومتر است. نام هر دو قمر به ترتیب از نام خدایان یونانی ترس و وحشت (و پسران دوقلوی خدای مریخ) گرفته شده است. آن‌ها سال ۱۸۷۷ توسط ستاره‌شناس آمریکایی آساف هال کشف شدند. 

اندازه‌ی یک روز در مریخ چقدر است؟ 

طول روز مریخ و زمین بسیار مشابه است. یک روز در مریخ که به «Sol» معروف است، ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵.۲۴۴ ثانیه‌ی زمین طول می‌کشد، تقریباً ۴۰ دقیقه بیشتر از یک روز روی زمین! 

طول یک روز در سایر سیارات منظومه شمسی تقریباً به شرح زیر است: 

عطارد | ۱۴۰۸ ساعت

زهره | ۵۸۳۲ ساعت

زمین | ۲۴ ساعت

مریخ | ۲۵ ساعت

مشتری | ۱۰ ساعت

زحل | ۱۱ ساعت

اورانوس | ۱۷ ساعت

نپتون | ۱۶ ساعت

نخستین بار کدام کشور به مریخ رفت؟ 

سال ۱۹۶۰، اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که برای عبور از مریخ اقدام کرد، اما این ماموریت ناموفق بود. ایالات متحده آمریکا نخستین کشوری بود که با موفقیت به مریخ رسید، زمانی که مِراینِر ۴ در جولای ۱۹۶۵ از سیاره سرخ عبور کرد. 

چه چیزی در مریخ یافتیم؟ 

متأسفانه، هنوز گزارشی از مشاهده‌ی مردان سبز کوچک دریافت نشده است! اما آنچه در سطح مریخ کشف شده است شواهدی از آب مایع پایدار، مولکول‌های آلی، متان فعال و سنگ‌هاست، سنگ‌های زیاد! 

گرانش مریخ چقدر است؟

از آنجا که مریخ کوچکتر از زمین است، اثر گرانش بسیار ضعیف‌تر است. اگر می‌خواهید به سرعت وزن کم کنید، این خبر بسیار خوبی است، چون اگر روی زمین ۷۵ کیلوگرم وزن داشته باشید، این وزن در مریخ به کمی بیش از ۲۸ کیلوگرم کاهش می‌یابد. فرمول وزن در مریخ = (وزن روی زمین/گرانش زمین (m/s۲ ۹.۸۱) * گرانش مریخ (m/s۲ ۳.۷۱۱). 

بین مریخ و مشتری چیست؟ 

سیارک‌های بسیار بسیار زیاد. بیشتر سیارک‌های شناخته‌شده‌ی منظومه‌ی شمسی بین مریخ و مشتری قرار دارند که قطر بین ۱.۱ تا ۱.۹ میلیون عدد آن‌ها بیشتر از یک کیلومتر است. میلیون‌ها نمونه کوچکتر دیگر نیز وجود دارند، اما به قدری گسترده هستند که فاصله‌ی بین آن‌ها میلیون‌ها کیلومتر است. 

آب و هوا در مریخ چگونه است؟ 

20121010_mars_storm

به رغم جو نازک مریخ، این سیاره همچنان دارای ابر و باد است. در واقع، وقتی صحبت از باد می‌شود، مریخ دارای بزرگترین طوفان‌های غبار در تمام سیارات منظومه شمسی است. اگر می‌خواهید از آب و هوای کنونی مریخ مطلع شوید، مریخ‌نورد InSight ناسا گزارشگر آب و هوای لحظه‌ای مریخ است. 

چند ربات در مریخ وجود دارد؟ 

مریخ در حال حاضر، خانه‌ی ۲۳ ربات است. در حال حاضر تنها سه ربات، یعنی مریخ نورد کیوریاسیتی ناسا، مریخ نورد پِرسِوِرِنس و هلیکوپتر اینجِنیوایتی در حال عملیات هستند. مریخ نورد ژورانگ در حال حاضر به دلیل طوفان شن غیرفعال است اما قرار است در آینده نزدیک بطور خودکار بیدار شود. 

در حالی که ۲۳ ربات در سطح مریخ وجود دارد، بسیاری از آن‌ها یا به صورت تصادفی روی سطح سقوط کردند یا در بدو ورود درهم شکستند. تا به امروز، مریخ تنها سیاره‌ی شناخته‌شده در کیهان است که روبات‌ها به طور کامل ساکن آن شدند. 

مریخ از چه چیزی ساخته شده است؟

زیر سطح، مریخ از یک هسته‌ی متراکم آهن، نیکل و گوگرد تشکیل شده که یک پوشش سیلیکون و اکسیژن نرم‌تر آن را احاطه کرده است. پوسته این سیاره به ضخامت ۵۰ کیلومتر عمدتاً از آهن، منیزیم، آلومینیوم، کلسیم و پتاسیم تشکیل شده است. 

مریخ کجاست؟ 

مریخ را می‌توان تقریبا به آسانی در آسمان یافت، اما اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید، مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی است که خود در بازوی شکارچی-سیگنوس کهکشان راه شیری قرار دارد. اگر به مختصات نجومی علاقه دارید، در حال حاضر در RA ۰.۵۸m ۶s | دسامبر +۲.۱۰′ ۳۲ اینچ قرار دارد. 

چرا مریخ قرمز است؟ 

mars-16523380314x3

رنگ قرمز مریخ ناشی از سطح بالای اکسید آهن موجود در سنگ‌پوشه (مواد سطح) آن است. با این حال، این که چرا در سیاره‌ای که تقریباً هیچ اکسیژنی در آن وجود ندارد، آهن اکسیدشده‌ی زیادی وجود دارد، هنوز یک راز است. 

مریخ چقدر داغ است؟ 

مریخ جایی نیست که بخواهید در تعطیلات تابستانی آنجا باشید. پس از یک سفر چند ماهه، در تابستان با حداکثر دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد در خط استوا پذیرای شما خواهد بود. پایین قطب‌ها، مریخ تا ۱۲۵- درجه سانتی‌گراد سرد می‌شود. میانگین دمای سیاره سرخ ۶۳- درجه سانتیگراد است. 

مریخ در مقایسه با زمین چقدر بزرگ است؟ 

قطر مریخ ۶۷۹۰ کیلومتر است، یعنی نصف زمین و دو برابر ماه، در نتیجه دومین سیاره کوچک منظومه شمسی است. 

جرم مریخ چقدر است؟ 

اگرچه زمین دو برابر مریخ است، اما حدود ده برابر سنگین‌تر است! بنابراین، جرم سیاره‌ی خودتان را با دانستن اینکه جرم سیاره‌ی قرمز شش ضربدر ده به توان بیست و سه کیلوگرم است، محاسبه کنید. 

مریخ چندساله است؟ 

قدمت مریخ به اندازه بقیه منظومه شمسی است، چیزی حدود ۴.۶ میلیارد سال! این به آن معناست که سن سیاره‌ی سرخ کمتر از نیمی از سن کهکشان راه شیری (۱۱-۱۳ میلیارد سال) و جهان (۱۰-۱۵ میلیارد سال) است. 

یک سال در مریخ چقدر است؟

۶۸۷ روز زمینی طول می‌کشد تا مریخ به دور خورشید بچرخد، به این معنی که با سرعت سریع ۲۴ کیلومتر بر ثانیه در ۹.۵۵ واحد نجومی خود حرکت می‌کند (۱ واحد نجومی حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است، تقریباً فاصله بین زمین و خورشید). 

مریخ چگونه جو خود را از دست داد؟ 

روزگاری مریخ سیاره‌ای گرم و مرطوب بود، چون جوی به ضخامت زمین داشت، اما از آن روزها خیلی گذشته است. اکنون به دلیل فرسایش جوی که در اثر فرآیندی به نام «کندوپاش» ایجاد می‌شود، مکانی پر از گرد و غبار شده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که یون‌های حمل‌شده توسط باد خورشیدی، اتم‌های اتمسفر را خارج کرده و روانه فضا می‌کند. 

چه مدت طول می‌کشد تا مریخ قابل‌سکونت شود؟ 

Terraforming به معنای تغییر سطح و جو یک سیاره به گونه‌ای است که بیشتر شبیه زمین و در نتیجه مکان مناسبی برای زندگی شود. با این حال، برای رسیدن به این هدف، ما به دی اکسید کربن نیاز داریم و ذخیره‌ی دی اکسید کربن مریخ به اندازه کافی نیست. بنابراین تا زمانی که این کمبود رفع شود، پاسخ این پرسش چیزی بین زمان بسیار بسیار طولانی تا هرگز است. 

فاصله مریخ و خورشید چقدر است؟

مریخ دارای مداری است که به مدار خارج از مرکز شناخته می‌شود، به این معنا که دور خورشید کاملاً دایره‌ای نمی‌چرخد. این به آن معناست که فاصله بین این دو همیشه در حال تغییر است، اما فاصله‌ی آن‌ها در نزدیکترین حالت، ۲۰۶ میلیون کیلومتر است، در حالی که در دورترین حالت، ۲۴۹ میلیون کیلومتر است. این رقم به طور متوسط به حدود ۲۲۹ میلیون کیلومتر هم می‌رسد. 

مریخ چه سالی کشف شد؟ 

مریخ در آسمان شب با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده است، بنابراین نمی‌توان گفت دقیقاً چه کسی و چه زمانی برای نخستین بار آن را دیده است. گزارش‌هایی از مشاهده آن توسط مصریان باستان در دو هزار سال قبل از میلاد وجود دارد. با این حال، نخستین کسی که آن را از طریق تلسکوپ مشاهده کرد، گالیله در سال ۱۶۱۰ بود. 

مریخ چه نوع سیاره‌ای است؟ 

TNA70-Zubrin-Brenner-Spacek-banner

مریخ سیاره‌ای سنگی پوشیده از دهانه‌های برخوردی، کوه‌ها، آتشفشان‌ها و دره‌های عمیقی است که هزاران مایل امتداد دارند. اُلِمپِس مانس بلندترین کوه منظومه شمسی است که ۲۱۲۲۹ متر بالاتر از سطح سیاره امتداد یافته است، معادل بیش از ۱۲ کیلومتر بالاتر از قله‌ی اورست! 

مریخ از چه نامی گرفته شده است؟ 

نام سیاره‌ی مریخ برگرفته از نام خدای جنگ رومی است. او پس از پادشاه خدایان (مشتری)، دارای مقام دوم و بسیار تشنه به خون بود. شاید به همین دلیل نام این سیاره‌ی سرخ رنگ را مریخ گذاشتند. حیواناتی که بیشتر تداعی‌ها را با مریخ دارند، گرگ و دارکوب هستند. 

کدام کشور نخستین بار روی مریخ فرود آمد؟ 

اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که یک شیء ساخت بشر را روی سطح این سیاره قرار داد. نخستین تلاش، مریخ ۲، در نوامبر ۱۹۷۱ هنگام فرود، سقوط کرد اما کمتر از یک هفته بعد، مریخ ۳ به سلامت فرود آمد و به مدت ۱۴.۵ ثانیه قابل‌استفاده باقی ماند. 

آسمان مریخ چه رنگی است؟ 

yge2s7gYkik6hT4D7LG9hV

به طرز عجیبی، رنگ آسمان مریخ برعکس زمین است، به سمت غروب و طلوع، آبی رنگ و در طول روز، قرمز مایل به صورتی است. این رنگ غیرمعمول روز ناشی از مقادیر زیاد گرد و غبار حاوی مگنتیت، یک سنگ آهن معلق در جو است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۵۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید