(تصاویر) بزرگترین کشتی تفریحی جهان به راه افتاد

(تصاویر) بزرگترین کشتی تفریحی جهان به راه افتاد

کشتی رویال کارائیب با نام «نماد دریاها» نخستین سفر خود را در بحبوحه بحث بر سر اثرات زیست‌محیطی سوخت جدیدش آغاز کرده است.

کد خبر : ۱۷۴۷۹۸
بازدید : ۱۹۱

فرادید| Icon of the Seas (نماد دریاها)، کشتی رویال کارائیب با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر است که نخستین سفر خود را در بحبوحه بحث بر سر اثرات زیست‌محیطی سوخت جدیدش آغاز کرده است. 

به گزارش فرادید، این کشتی با ۳۶۵ متر طول و ۲۰ عرشه بزرگترین کشتی تفریحی جهان است که اخیرا از میامی عازم سفر شد و نخستین سفر دریایی خود را در دریای کارائیب آغاز کرد. 

این کشتی که با مشارکت شرکت‌های Skylab Architecture، Wilson Butler Architects، 3Deluxe و RTKL طراحی شده، ۲۴۸۶۶۳ تن ناخالص وزن دارد و گنجایش ۷۶۰۰ مهمان و ۲۳۵۰ خدمه را دارد. 

3

این کشتی دارای ۲۸۰۵ کابین، هفت استخر، بزرگترین پارک آبی در جهان و هشت محله مجزاست که رستورانها، بارها و سرگرمی‌ها را در خود جای داده است. دو مخزن گاز طبیعی مایع (LNG) هم دارد، منبع سوختی اولیه برای رویال کارائیب که پاک‌ترین سوخت فسیلی موجود است. با این حال، منتقدان گفته‌اند کشتیرانی گردشی (یا خط کروز) نشت متان از سیستم سوخت جدید را در محاسبات آلایندگی خود لحاظ نکرده است. 

استفاده از LNG یا متان، آلاینده‌های خطرناکی مانند اکسیدهای گوگرد و نیتروژن را کاهش می‌دهد و تخمین زده می‌شود حدود ۳۰ درصد کمتر از روغن‌های سوخت سنگینی که در حال حاضر در کشتی‌های کروز استفاده می‌شود، دی اکسید کربن منتشر کند. با این حال، تمام گاز حین استفاده با موفقیت سوزانده نمی‌شود و مقداری از آن همیشه روانه جوّ می‌شود. 

2

از آنجا که متان در کوتاه‌مدت، برای جوّ بدتر از دی اکسید کربن در نظر گرفته می‌شود (سریع‌تر تجزیه می‌شود، اما در یک دوره ۲۰ساله حدود ۸۰ برابر قوی‌تر است)، تخمین زده می‌شود این تغییر در مجموع برای انتشار گازهای گلخانه‌ای بدتر باشد. 

برایان کامر، مدیر برنامه‌های دریایی شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک (ICCT) گفته است: «وقتی موتور در هر سفر ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از سوخت دریایی معمولی، گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند، آن‌ها با سوخت سبز خواندن LNG ریسک بیشتری را می‌پذیرند. این کشتی دارای بزرگترین مخازن LNG است که تا به حال در یک کشتی نصب شده است. میتوان گفت این کشتی در حال سبزشویی است (یعنی با نام حمایت از محیطزیست در واقع به آن صدمه می‌زند).» 

ICCT گزارشی در مورد انتشارات گاز متان از کشتی‌هایی با سوخت LNG در ۲۵ ژانویه، دو روز قبل از حرکت «نماد دریاها» منتشر کرد. 

رویال کارائیب به نوبه خود می‌گوید LNG یک «سوخت انتقالی» در راه نخستین کشتی کروز صفر خالص خود خواهد بود که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ آن را معرفی کند. 

Icon of the Seas دارای یک موتور دوگانه‌سوز است، بنابراین می‌تواند هم از گازوئیل و هم از LNG استفاده کند و میان ابتکارات دیگر در حوزه صرفه‌جویی در انرژی در کشتی، نخستین کارخانه تبدیل زباله به انرژی است که در دریا کار می‌کند. 

رویال کارائیب، «نماد دریاها» را به‌عنوان «تعطیلات خانوادگی چندنسلی» معرفی کرده و مایکل بِیلی، مدیرعامل و رئیس‌کل، آن را به‌عنوان «تعطیلاتی بی‌نظیر برای هر نوع خانواده و ماجراجویی» توصیف کرده است. 

1

این کشتی که در کارخانه کشتی‌سازی Meyer Turku در فنلاند ظرف پنج سال ساخته شد، در «بلوک‌های بزرگ» ساخته شد که مانند لگو مونتاژ شدند. میان شش سرسره آبی آن، یکی از سرسره‌های آبی به شکل تیر پیش‌آمده روی اقیانوس است، در حالی که هفت استخر آن شامل یک استخر بی‌انتهای معلق می‌شود. 

هشت محله آن عبارتند از «جزیره هیجان» که محل پارک‌های آبی است، «لبه تاج» که بخشی راه‌روی هوایی، بخشی مسیر طناب‌زنی و بخشی سواری هیجان‌انگیز که ماجراجویان در ارتفاع ۱۵۴ فوتی بالای اقیانوس تاب می‌خورند، می‌شود. 

همچنین پارک مرکزی با فضای سبز و باز و مجموعه سرگرمی AquaDome هم طراحی شده که گفته می‌شود بزرگترین سازه شیشه‌ای و فولادی است که روی یک کشتی تفریحی بنا شده است. 

سال گذشته «نماد دریاها» به طول ۳۶۵ متر پس از انتشار تصاویرش خبرساز شد. یکی از کاربران X آن را با نقاشی هیرونیموس بوش (نقاش هلندی) و دیگری آن را با نسخه Candy Crush از دنیای زیرزمینی دیستوپیایی در سریال «سیلو» مقایسه کرده است. 

خطوط کروز برای تغییر سوخت از نفت تحت فشار بوده‌اند، تحقیقات نشان می‌دهد یک کشتی کروز بزرگ می‌تواند ردپای کربنی بیش از ۱۲۰۰۰ خودرو داشته باشد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید