عجایب هفتگانۀ «طبیعت»؛ از رودخانۀ زیرزمینی تا جزیرۀ مارمولک‌های 3 متری

عجایب هفتگانۀ «طبیعت»؛ از رودخانۀ زیرزمینی تا جزیرۀ مارمولک‌های 3 متری

در سال ۲۰۱۱ یک نظرسنجی جهانی برای تعیین فهرستی از عجایب هفتگانه طبیعی انجام شد که در نتیجۀ آن هفت مکان شگفت‌انگیز در سراسر جهان انتخاب شدند. در اینجا با این جاذبه‌های طبیعی سیاره زمین آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۲۰۰۳۹۶
بازدید : ۱۸۵۴۶

فرادید| اغلب ما با عجایب هفتگانه دنیای باستان آشنا هستیم؛ همان فهرستی از سازه‌های شگفت‌انگیز که برای گرامیداشت دستاوردهای تمدن بشری گردآوری شده بود. اما در سال 2011 یک شرکت سوییسی فهرستی از عجایب هفتگانه دنیای طبیعی را نیز گردآوری کرد؛ فهرستی که بر اساس رای و نظر میلیون‌ها شرکت‌کننده در نظرسنجی به دست آمد.

به گزارش فرادید؛ مردم این هفت مکان را به خاطر زیبایی خیره‌کننده، تنوع طبیعی، اهمیت بوم‌شناختی و میراث تاریخی‌شان انتخاب کرده‌اند. (البته باید به خاطر داشته باشید که این تنها یکی از چندین فهرست موجود از عجایب طبیعی جهان است). در اینجا به طور مختصر با این هفت جاذبۀ طبیعی شگفت‌انگیز آشنا خواهید شد.

1. آبشار ایگواسو، آرژانتین و برزیل

آبشار

آبشارهای ایگواسو یک سری آبشار در رودخانه ایگواسو هستند. این آبشارها مرز بین استان میسیونس آرژانتین و ایالت پارانای برزیل را تشکیل می‌دهند. با ارتفاع ۸۲ متر و عرض ۲۷۰۰ متر، ایگواسو بزرگترین سیستم آبشاری در جهان است. این پدیده طبیعی واقعاً دیدنی است و یونسکو در سال ۱۹۸۴ آن را به عنوان میراث جهانی به ثبت رساند. چشم‌انداز اطراف نیز به همان اندازه چشمگیر است و دو پارک طبیعی را در دو طرف رودخانه شامل می‌شود.

2. کوه تیبل، آفریقای جنوبی

1

کوه تیبل (میز) کوهی با قله مسطح است که بر فراز شهر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی قرار دارد. این کوه به قدری برای این شهر مهم است که در پرچم کیپ‌تاون و سایر نشان‌های دولتی نشان داده شده است. قله مسطح این کوه مساحتی حدود ۳ کیلومتر را پوشش می‌دهد. در زمان‌های سردتر سال، قله مسطح کوه ابرهای سفید را بر روی خود جمع می‌کند که محلی‌ها گاهی آن‌ها را «رومیزی» می‌نامند.

3. خلیج هالونگ، ویتنام

جزیره

خلیج هالونگ در استان کوانگ نین ویتنام مدت‌هاست که به دلیل سیستم زیست‌محیطی باستانی خود جاذبه گردشگری بوده است. به طور شگفت‌انگیزی، این خلیج شامل مجموعه‌ای وسیع از حدود ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ جزیره کوچک است. این جزایر در طول ۵۰۰ میلیون سال گذشته به تدریج از سنگ آهک شکل گرفته‌اند. مورخان حتی فکر می‌کنند انسان‌های پیش از تاریخ هزاران سال پیش در اینجا زندگی می‌کرده‌اند. امروزه این مکان همچنین محل زندگی ۱۴ گونه گل بومی و ۶۰ گونه جانور بومی است که آن را به مکانی خاص و خودمختار تبدیل کرده است.

4. رودخانه و جنگل آمازون

آما

تقریباً همه باید نام جنگل آمازون را شنیده باشند. بنابراین جای تعجب نیست که جنگل و رودخانه آمازون در فهرست عجایب هفتگانه دنیای طبیعی قرار گرفته باشند. این منطقه وسیع ۶.۷ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و شامل ۹ کشور مختلف: بولیوی، برزیل، کلمبیا، اکوادور، گویان، پرو، سورینام و ونزوئلا است؛ واقعیتی که آن را به بزرگترین جنگل جهان تبدیل می‌کند. رودخانه آمازون که از آن عبور می‌کند، بیشترین میزان تخلیه آب در جهان را دارد. آمازون نقشی حیاتی در حفظ سیاره ایفا می‌کند و بوم‌شناسان آن را «ریه‌های جهان» می‌نامند.

5. جزیره ججو، کره جنوبی

ججو

جزیره ججو در کره جنوبی یک جزیره آتشفشانی است که به طور کامل از فوران‌های آتشفشانی حدود ۲ میلیون سال پیش در دوران سنوزوئیک شکل گرفته است. این بدان معنی است که سطح ناهموار آن عمدتاً از بازالت و گدازه تشکیل شده است. مساحت سطحی آن ۱۸۴۶ کیلومتر مربع است که آن را به بزرگترین جزیره در کره جنوبی تبدیل می‌کند. جاذبه‌های محبوب در جزیره، کوه هالاسان، یک آتشفشان خاموش با ارتفاع ۱۹۵۰ متر از سطح دریا، و لوله گدازه مانجانگول، یک لوله گدازه ۸ کیلومتری است که بازدیدکنندگان شجاع می‌توانند بخشی از راه را در آن قدم بزنند.

6. جزیره کومودو، اندونزی

8

جزیره کومودو یکی از جزایر پرشمار جمهوری اندونزی است. این جزیره به خاطر اینکه خانه اصلی اژدهای کومودو (بزرگترین مارمولک جهان) است شهرت فراوانی دارد. با مساحت ۳۹۰ کیلومتر مربع، این جزیره نسبتاً کوچک حدود دو هزار نفر سکنه دارد که زیستگاه خود را با این خزندگان بسیار خطرناک شریک هستند.

7. رودخانه زیرزمینی پورتو پرنسسا، فیلیپین

9

رودخانه زیرزمینی پورتو پرنسسا، که به عنوان رودخانه زیرزمینی PP نیز شناخته می‌شود، در منطقه حفاظت‌شده‌ای به نام پارک ملی رودخانه زیرزمینی پورتو پرنسسا در فیلیپین جریان دارد. این رودخانه از یک غار گنبدی عبور می‌کند که بسیاری از موجودات دریایی و خفاش‌ها در آن زندگی می‌کنند. کاوشگران شجاع تنها می‌توانند تا حد معینی در داخل غار زیرزمینی سفر کنند زیرا خطر کمبود شدید اکسیژن وجود دارد. همین ویژگی ترسناک و در عین حال جادویی این رودخانه را به یکی از عجایب هفتگانه دنیای طبیعی تبدیل کرده است.

۵۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید