ترسناک‌ترین دریاچه‌های جهان؛ از دریاچۀ مخفی تا دریاچۀ جسدهای غرق‌شده

ترسناک‌ترین دریاچه‌های جهان؛ از دریاچۀ مخفی تا دریاچۀ جسدهای غرق‌شده

از دریاچه‌ای که جان صدها نفر را گرفته تا دریاچه‌ی دیگری که موجوداتی را که در آن بیفتند مومیایی می‌کند؛ این‌ها ترسناک‌ترین دریاچه‌های جهان هستند.

کد خبر : ۲۰۹۲۸۶
بازدید : ۱۲۸

فرادید| دریاچه‌ها چیزهایی را در خود نگه می‌دارند که رودخانه‌ها و دیگر منابع عظیم آبی نگه نمی‌دارند. آنها به نوعی شبیه مخازن تاریخ هستند و در درون آن‌ها کشتی‌های غرق‌شده و حتی اجسادی یافت شده که مدت‌های بسیار طولانی حفظ شده‌اند. 

به گزارش فرادید؛ در اینجا با پنج مورد از دریاچه‌های سراسر جهان آشنا می‌شوید که به دلایل مختلف حال و هوایی ترسناک و رازآلود پیدا کره‌اند.

۱ دریاچه بایکال، سیبری روسیه

1

دریاچه بایکال به راستی عجیب‌ترین دریاچه روی کره زمین است. آنچه که این دریاچه را به محیطی مخوف تبدیل می‌کند، عمق حرت‌انگیز آن نسبت به دریاچه‌های آب شیرین دیگر است. این دریاچه قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه آب شیرین جهان است. درباره‌ی دریاچه‌ای صحبت می‌کنیم که در پایین‌ترین نقطه خود بیش از یک کیلومتر عمق دارد. این اندازه بسیار بسیار عمیق‌تر از هر دریاچه آب شیرین دیگری است و نکته قابل‌توجه این است که برای مدت طولانی به همین اندازه عمیق بوده است. 

بیش از ۳۰۰ رودخانه به دریاچه بایکال می‌ریزند، اما این دریاچه هنوز زیر رسوبات خود غوطه‌ور نشده است، شاید به این دلیل که در دره‌ی باریکی است که در حال جدا شدن است و تمام رسوبات دریاچه به درون خود زمین کشیده می‌شوند. کف واقعی دره باریکی که این دریاچه را در خود جای داده به طور بالقوه یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان است. 

۲ دریاچه وُستُک، قطب جنوب

1

هیچ عکسی از آب‌های این دریاچه وجود ندارد چون این در واقع یک دریاچۀ «مخفی» است. این دریاچه زیر ۳ کیلومتر یخ پنهان شده است. این مکان به قدری جذاب است که تصورش را نمی‌کنید. آب شیرین آن ترکیبی از فشار یخ و احتمالاً مقداری هیدرات‌های گاز یا فعالیت‌های زمین‌گرمایی در پایین آن است. 

دانشمندان روسی برای بیش از ۲۰ سال تلاش کردند حفره‌ای برای رسیدن به این دریاچه ایجاد کنند. روس‌ها به سختی توانستند این کار را به درستی انجام دهند، چون وقتی یخ متصل به دریاچه را سوراخ می‌کنند، آب به داخل سوراخ حفره باز می‌گردد و یخ می‌زند. این اتفاق خیلی عجیب و غریب به نظر می‌رسد. 

۳ دریاچه ناترون، تانزانیا

3

ترکیب شیمیایی این دریاچه به راستی شگفت‌انگیز است: موجوداتی که در آن سقوط می‌کنند مومیایی می‌شوند و در اصل دریاچه آن‌ها را خشک می‌کند، همان‌طور که مصریان باستان اجساد را خشک می‌کردند. 

مصریان باستان از ناترون [برای مومیایی کردن] استفاده می‌کردند و این دریاچه در اصل یک استخر نمک ناترون است. به دلیل وجود آتشفشان کنار این دریاچه، نوع بسیار خاصی از گدازه دارد که وارد دریاچه می‌شود و به این ترکیب شیمیایی عجیب می‌افزاید. اما این دریاچه بی‌جان نیست. میلیون‌ها فلامینگوی کوچک برای تولیدمثل و خوردن جلبک‌ها به این دریاچه می‌آیند. 

۴ دریاچه کاراچای روسیه

4

این دریاچه یکی از آلوده‌ترین نقاط روی زمین است و دلیل آن کارخانه فرآوری اورانیومی است که مدت‌ها تمام پسماندهای رادیواکتیو خود را به این دریاچه می‌ریخت. تاریخچه این کارخانه و منطقه حیرت‌انگیز است چون همه به شدت رادیواکتیو شده‌اند. اینجا یکی از رادیواکتیوترین مکان‌های جهان است، اما به آرامی خشک شد و تمام رسوبات موجود در دریاچه شروع به وزیدن کردند و روستاها و مردم محلی را آلوده کردند.

697c8d70d8325bc50163e8c6d023d038

این دریاچه دیگر وجود ندارد چون به ناچار آن را با بلوک‌های سیمانی پر کردند و بستند چون مکان بسیار خطرناکی بود. 

۵ دریاچه سوپِریور، ایالات متحده

5

دریاچه سوپریور به دلیل طوفان‌های اواخر فصل با دیگر دریاچه‌های بزرگ فرق دارد. ماه نوامبر، شاهد این طوفان‌های دیوانه‌کننده و برفی هستیم که سبب می‌شود کشتی‌ها غرق و ناپدید شوند. مشهورترین آن‌ها کشتی «ادموند فیتزجرالد» است. این کشتی در حال حاضر ۸۰۴ متر زیر سطح قرار دارد و مانند قبرستانی برای خدمۀ آن است.

کشتی‌های غرق‌شده‌ی دیگری هم هستند، مانند کشتی غرق‌شده SS Kamloops که در سواحل جزیره رویال ناپدید شد. این کشتی به ساحل صخره‌ای برخورد کرد و پایین رفت و مدت‌ها بعد، چند خدمه در امتداد ساحل جزیره پیدا شدند. همه آن‌ها تا حد مرگ یخ زده بودند. سال ۱۹۷۷، این کشتی پیدا شد و کاوش شد و آنجا بود که ویتنی پیر پیدا شد؛ جسدی قدیمی که هنوز در اتاق دیگ بخار کشتی شناور بود و به دلیل جریان آب و حرکتی که ایجاد می‌شد، طوری به نظر می‌رسد که انگار در حال دنبال کردن شماست.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید