کشف سنگ‌نگارۀ «چهرۀ شاخدار» در یک قلعۀ باستانی

کشف سنگ‌نگارۀ «چهرۀ شاخدار» در یک قلعۀ باستانی

باستان‌شناسان دانشگاه آلیکانته یک صورت سنگی کنده‌کاری شده را در قلعه‌ای رومی در سواحل مدیترانه‌ی اسپانیا کشف کرده‌اند که احتمالا چهرۀ یکی از خدایان رومی را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۱۳۳۷۸۷
بازدید : ۸۰۷۳

فرادید| «توسال دو لا کالا» قلعه‌ای بود که ژنرال کوئینتو سرتوریو سال ۷۷ قبل از میلاد در جریان جنگ‌های سرتوریان آن را ساخت؛ یک جنگ داخلی که از سال ۸۰ تا ۷۲ پیش از میلاد بین جناحی از شورشیان رومی (سرتوریان‌ها) و دولت رم (سولان‌ها) در شبه‌جزیره‌ی ایبریا (هیسپانیا) درگرفت. 

به گزارش فرادید، این قلعه بخشی از زنجیره‌ای از مناطق ساحلی نظامی بود که کنترل تجارت دریایی را در دست داشتند و از ساحل در برابر کشتی‌های دشمن محافظت می‌کردند. 

در حفاری‌های باستان‌شناسان دانشگاه آلیکانته، یک صورت حکاکی شده از سنگ با ۲۰۰۰ سال قدمت کشف شد که تصویری از یک شاخ هم کنار سرش به چشم می‌خورد.

ابعاد این کنده‌کاری ۴۲×۵۷ سانتی‌متر است، با این حال، محققان می‌گویند بخش‌هایی از این کنده‌کاری ناقص است و بخش بالایی سمت راست آن مفقود شده است.

به تصویر کشیدن «شاخ» حاکی از این احتمال است که شاید «صورت» معرف یک خدا یا الهه باشد، چون بسیاری از خدایان روم که با برداشت محصول، رفاه یا فراوانی معنوی ارتباط دارند معمولاً در نقوش برجسته‌ و سکه‌های رومی، حامل یک شاخ هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید