کشف احتمالی دژ «افسانه‌ای» وایکینگها

کشف احتمالی دژ «افسانه‌ای» وایکینگها

همکاری دکتر وویچ فیلیپوویاک، باستان‌شناس لهستانی با بخش باستان‌شناسی و قوم‌شناسی آکادمی علوم لهستان به این نتیجه منجر شده که شاید سکونتگاه گمشده‌ی وایکینگ‌ها به نام جومزبورگ، نزدیک جزیره وُلین در دریای بالتیک پیدا شده باشد.

کد خبر : ۱۳۵۴۲۱
بازدید : ۲۸۰۳

فرادید| جومزبورگ دژ نیمه افسانه‌ای وایکینگ‌ها بود که ساکنان آن به نام جومس‌وایکینگ‌ها شناخته می‌شدند و ظاهراً صنفی از مزدوران وایکینگ بودند که در برخی از حماسه‌های ایسلندی قرن‌های ۱۲ و ۱۳ ظاهر شدند. 

به گزارش فرادید، جومزبورگ طبق حماسه‌های Knytlingasaga و Fagrskinna توسط پادشاه دانمارک، هارولد بلوتوث در طول دهه ۹۶۰ ساخته شد، در حالی که حماسه هِیمسترینگلا، توصیف می‌کند که جومزبورگ چگونه در سال ۱۰۴۳ توسط پادشاه دانو-نروژی، ماگنوس خوب، نابود شد. 

Untitled 3

نمایی از شمال وُلین

مکان دقیق جومزبورگ یا وجود آن، مدت‌ها موضوع بحث بوده است، گرچه معمولاً گفته می‌شود جومزبورگ در خروجی شرقی رودخانه اودر قرار داشته است. 

باستان‌شناسان نازی به دنبال شواهد بقایای وایکینگ‌ها تا زمان وقوع جنگ جهانی دوم بودند و امید داشتند شواهدی پیدا شود که ادعای آن‌ها را مبنی بر برتری نژاد نوردیک و تسلط آن‌ها بر مردم محلی اسلاو را تایید کند. 

Untitled 2

بازآفرینی یک روستای وایکینگ در جزیره وُلین

حفاری‌های اخیر در منطقه‌ای به نام تپه جلاد (محل اعدام در ملاء عام بین قرن هشتم تا هفدهم میلادی) منجر به کشف گورهای مختلف و بقایای زغالِ سازه‌های چوبی شده است که محققان آن‌ها را استحکامات سوخته‌ی قرن دهم می‌دانند. 

به نقل از دکتر فیلیپویاک، این استحکامات نشان‌دهنده‌ی محل دژ جومزبورگ است که با کشف یک ستون چوبی که در دوران وایکینگ‌ها محل خرید و فروش کالا بود، پشتیبانی می‌شود. 

Untitled

یافته‌ها هنوز قطعی نیستند، اما محل وولین و شواهد پشتیبان آن حاکی از یک سکونتگاه مستحکم احتمالی است. با این حال، دکتر فیلیپویاک به نیویورک تایمز گفته است این که آیا این سکونتگاه جومزبورگ است یا خیر، هنوز مشخص نشده است: «بحث در مورد مکان جومزبورگ یا اینکه اصلاً وجود داشته یا نه، یک بحث بسیار طولانی بوده است. امیدوارم بتوانم به پایان آن کمک کنم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید