سنگ عجیبی که در «فوتبال باستانی» کاربرد داشت

سنگ عجیبی که در «فوتبال باستانی» کاربرد داشت

یوغ ساخته‌شده از سنگ رسوبی در دوره کلاسیک آمریکای میانه بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد حکاکی شده است.

کد خبر : ۱۴۰۳۸۰
بازدید : ۱۲۶

فرادید| بر اساس بیانیه مؤسسه ملی مردم‌شناسی و وزارت تاریخ مکزیک (INAH) در ۲۷ ژوئن، یک یوغ سنگی که زمانی توسط بازیکنان باستانی بازی‌های توپی آمریکای میانه استفاده می‌شد، با درخواست مقامات مکزیک به این کشور بازگردانده شد. 

به گزارش فرادید، این یوغ باستانی در یک خانه حراج اتریشی کشف شده بود و برای فروش در فهرست قرار گرفته بود تا زمانی که وزارت فرهنگ مکزیک و سفارت این کشور در اتریش مداخله کردند. طبق قانون فدرال مکزیک، همۀ اقلام با ارزش فرهنگی قابل‌توجه باید به کشور مبدا بازگردانده شوند. 

چرا این یوغ از نظر فرهنگی ارزشمند تلقی می‌شود؟

542370 (1)

INAH توضیح می‌دهد که این یوغ به دلیل سطح عالی حفظ شدگی و بازنمود جانورسانی که دارد، از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است. بازنمود جانورسان به معنی داشتن اشکال جانوری یا خداگونۀ حیوانی تعریف می‌شود. 

این یوغ از جنس سنگ رسوبی در دوره کلاسیک آمریکای میانه بین سال‌های ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلادی حک شده است. 

یوغ چیست؟ 

INAH توضیح می‌دهد که این یوغ در واقع نوعی محافظ باستانی لگن است که بازیکنان مراسم بازی با توپ از آن استفاده می‌کردند.  یوغ به سبک کلاسیک مرکزی وراکروز حکاکی شده است. 

این نخستین بار نیست که یک شیء ورزشی باستانی مربوط به این دوره در مکزیک پیدا می‌شود. برای مثال، اخیرا یک تابلوی امتیاز سنگی کشف شد که قطر آن کمی بیش از ۳۲ سانتی متر و وزن آن ۴۰ کیلوگرم است و منقوش به نوشته‌های هیروگلیف درباره‌ی دو بازیکن است که در کنار یک توپ ایستاده‌اند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید