(تصاویر) شگفت‌انگیزترین گنجینه‌های باستانی که در اعماق دریا پیدا شدند

(تصاویر) شگفت‌انگیزترین گنجینه‌های باستانی که در اعماق دریا پیدا شدند

گنجینه‌های تاریخی بسیارند. برخی از آن‌ها در بیابان‌ها و برخی در دریاها کشف شده‌اند و بسیاری هنوز مفقودند.

کد خبر : ۱۴۹۵۸۶
بازدید : ۲۷۸۷۴

بسیاری از گنجینه‌های پنهان در اعماق دریا تصادفی کشف شده‌اند.  بنابراین، دفعه بعدی که در ساحلی قدم می‌زدید، با دقت نگاه کنید! در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا برخی از گنجینه‌های پنهان در اعماق دریا را مرور کنیم:

گ

سن خوزه

گالیون اسپانیاییِ سن خوزه، که «جام مقدس کشتی‌های غرق‌شده» نام‌گذاری شده بود، گنجینه‌ای از نقره، طلا و زمرد به ارزش میلیاردها دلار امروزی را با خود حمل می‌کرد. گالیون، نوعی از کشتی‌های بادبانی بزرگ اسپانیایی در قرن پانزدهم با سه یا چهار دکل بود. در سال 1708، بعد از نبردی که بین گالیون و کشتی‌های بریتانیایی در ساحل کارتاخنا در کلمبیا رخ داد، گالیون غرق شد. در حدود 300سال بعد، در سال 2015، کشتی غرق‌شده در کف اقیانوس پیدا شد. جزئیات این یافته‌ها در ماه مه 2018 عمومی شد اما اکتشاف هنوز ادامه دارد.  

6

گنج قیصریه

تصور کنید که دارید از غواصی در اعماق آب لذت می‌برید که خیلی اتفاقی به سکه‌های طلایی برخورد می‌کنید که در وهله اول به نظر می‌رسد پول‌های اسباب‌بازی باشند. بعد متوجه می‌شوید که با سکه‌های ارزشمند واقعی طرف هستید. بیش‌تر از 2000عدد سکه که بیش از 1000سال قدمت دارند. این داستان دقیقا برای اعضای یک باشگاه غواصی در سال 2015 در بندر قیصریه اتفاق افتاد. این بزرگ‌ترین مجموعه از گنجینه‌های طلا بود که تا آن موقع در این منطقه پیدا شده بود. این گنجینه توسط اداره باستان‌شناسی اسرائیل ضبط شد. تحقیقات درباره این گنجینه هنوز ادامه دارد.

7

تایتانیک

گاهی اوقات کشتی غرق‌شده خودش گنجینه است. همه داستان کشتی «غرق‌نشدنی» تایتانیک را که در نخستین سفرش در عبور از اقیانوس اطلس شمالی در روز 15آوریل سال 1912 با کوه یخی بزرگی برخورد کرد و غرق شد را شنیده‌اند. اما مکان دقیق غرق‌شدن کشتی تا 70سال بعد از این واقعه ناشناس باقی مانده بود. تازه در سال 1985 بود که به کمک یک اقیانوس‌شناس به نام رابرت بالارد لاشه کشتی در عمق دو و نیم مایلی اقیانوس پیدا شد. با این‌حال رازهای تایتانیک هنوز کاملا افشا نشده‌اند. درواقع اخیرا فاش شده که بالارد در حقیقت در یک مأموریت سری برای پیدا کردن دو زیردریایی غرق‌شده متعلق به جنگ سرد بود که تایتانیک را پیدا کرد.

6

آتوچا

سال 1985 سال پیدا شدن کشتی‌های غرق‌شده بود. کشتی غرق‌شده «آتوچا» که مواد معدنی بار زده بود، در ماه جولای 1985 در فلوریدا در آمریکا پیدا شد. گنجیاب معروف، میل فیشر، 16سال در جستجوی این کشتی بود تا اینکه آن را پیدا کرد. کشتی قرار بود که در سال 1622 گنجینه خود را از هاوانا در کوبا به اسپانیا منتقل کند اما مستقیم به سمت طوفان حرکت کرد. در سی‌امین سالگرد اکتشاف کشتی برخی از گنجینه‌های آن شامل طلا و زمرد حراج شد. ارزش کل گنجینه این کشتی 450میلیون دلار تخمین زده شد.

6

آنتی‌کیترا

محوطه باستانی جزیره یونانی آنتی‌کیترا در سال 1900 کشف شد اما محققان هنوز دارند از آن محوطه گنج استخراج می‌کنند. این کشتی غرق‌شده به خاطر ماشین آنتی‌کیترا معروف است. ماشین آنتی‌کیترا، ابزاری پیچیده متشکل از چرخ‌دنده‌ بود که لقب «نخستین کامپیوتر جهان» را به دلیل توانایی ردیابی خورشید، ماه و پیش‌بینی کسوف و خسوف به خود اختصاص داده است. این ابزار به قرن دوم قبل‌ازمیلاد باز می‌گردد اما دیگر چیزی شبیه به این شیء از آن دوران کشف نشده است. تحقیقات درباره هدف از ساخت این ابزار هنوز ادامه دارد. علاوه‌برآن، کاشفان هنوز در حال اکتشاف گنجینه‌های باستانی کشتی غرق‌شده از جمله مجسمه‌های برنزی و اشیاء سرامیکی هستند.

7

گنجینه ناوگان 1715

در 31جولای سال 1715 ناوگانی از 11کشتی اسپانیایی مملو از گنجینه‌ گرفتار طوفان و در ساحل فلوریدا غرق شد. از روی این سانحه فیلمی به نام طلای احمق‌ها با بازی متیو مک‌کانهی و کیت هادسون در سال 2008 ساخته شد. از آن زمان آب سکه‌های این کشتی را مدام به ساحل «گنجینه» در فلوریدا می‌آورد.  300سال قبل در روز غرق‌شدن کشتی گنجینه‌ای به ارزش 4.5میلیون دلار در آب‌های کم‌عمق چند متری ساحل پیدا شد. برخی تخمین زده‌اند که بیش از نیمی از گنجینه 400میلیون دلاری کشتی هنوز پیدا نشده است.

7

اسمرالدا

قدیمی‌ترین کشتی غرق‌شده از دوران اکتشاف اروپا تازه در سال 2016 تعیین هویت شد. کشتی واسکو دا گاما اسمرالدا که در طوفانی در دریای عرب در سال 1503 نابود شد. این کشتی در سال 1998 پیدا شد اما دو دهه بعد مورد کاوش قرار گرفت. سکه‌های کمیاب، ناقوس کشتی و سایر اشیائی که می‌توانست هویت این کشتی غرق‌شده را اثبات کند، پیدا شدند اما گنجینه‌های آن هنوز در حال کشف شدند. در سال 2017، یک ابزار مسیریابی به نام اسطرلاب در لاشه‌های کشتی کشف شد.

ع

هراکلیون

شهر آتلانتیس یک افسانه است اما شهرهای غرق‌شده حقیقی وجود دارند. هراکلیون که به نام تونیس-هراکلیون هم شناخته می‌شود، در سال 2000 توسط باستان‌شنان اعماق آب، فرانک گودیو، در ساحل مصر در نزدیکی دهانه رود نیل کشف شد. این شهر به افسانه‌های باستانی راه پیدا کرده و با شخصیت‌های اسطوره‌ای یونانی شامل هرکول از یونان و هلن از تروی مرتبط دانسته شده است.   امروز، مجسمه‌های غرق‌شده کیفیتی عجیب‌وغریب و آن‌جهانی به این محوطه بخشیده‌اند و اشیاء تاریخی شامل جواهرات، سرامیک و سکه‌ها آن را تبدیل به گنجینه‌ای ارزشمند ـ و بی‌قیمت ـ کرده‌اند.

ه

کشتی طلا

یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های مفقود‌شده در تاریخ آمریکا، کشتی اس.اس سنترال آمریکا بود که در طوفانی در سال 1857 در ساحل کارولینای جنوبی با باری از طلا غرق شد. داستان اکتشاف «کشتی طلا»، به اندازه داستان غرق شدن آن عجیب است. در سال 1988، یک جوینده گنج، به نام تامی تامسون، لاشه کشتی را پیدا کرد اما بعد از نبرد قانونی برای دستیابی به حق برخورداری از این غنایم، با گنجینه فرار کرد. در سال 2015 پلیس او را دستگیر کرد اما مکان اختفای بخش اعظمی از گنج 50میلیون دلاری او هنوز مشخص نیست. در سال 2014، اکتشافات دیگری صورت گرفت که به بازیابی شمش‌ها و سکه‌های طلا به ارزش 40میلیون دلار منجر شد. اما هنوز ممکن است مقدار بیشتری از این طلا وجود داشته باشد.

9

انتقام ملکه آن

فهرست گنجینه‌های مفقود‌شده در دریا بدون نام بردن از کشتی دزدان دریایی کامل نیست. کشتی پرچمدار ریش‌سیاه (بلک‌برد)، به نام انتقام ملکه آن، در سال 1718 در ساحل کارولینای شمالی به گل نشست اما بقایای آن در سال 1996 پیدا شد و البته تازه در سال 2011 بود که هویت کشتی تأیید شد. اشیاء دزدان دریایی شامل توپ و یک لنگر و یک قبضه شمشیر که احتمالا شمشیر خود ریش‌سیاه بوده کشف شد اما طلا یا جواهرات زیادی پیدا نشد. البته تا امروز.

8

اس.اس. جمهوری

این کشتی بخار با چرخ پره‌دار در ساحل 1865 در ساحل جورجیا غرق شد. این کشتی با باری مملو از طلا و نقره به ارزش 150میلیون دلار به سمت نیواورلئان در حرکت بود تا به بازسازی بعد از جنگ داخلی کمک کند. لاشه کشتی در سال 2003 پیدا شد و 51000سکه از آن خارج شد. در حدود 14000 شی تاریخی از آن دوران نیز در کشتی پیدا شدند.

9

کشتی تجاری اس.اس گرسوپا

این کشتی بعد از برخورد اژدر نازی‌ها در سال 1941 در ساحل ایرلند غرق شد. این کشتی بار نقره به ارزش تخمین‌زده 190میلیون دلار را از هند حمل می‌کرد تا به میدان نبرد در بریتانیا کمک کند در حدود 38میلیون دلار از آن در سال 2011 کشف شد. بعدها گنجی از نوع دیگر نیز پیدا شد که اکنون در موزه پست لندن به نمایش گذاشته شده است. این گنجینه شامل 700نامه به عزیزان بود که 3مایل در اعماق آب در داخل کشتی حفظ شده بودند.

خ

بلی تانگ

این کشتی قرن نهمی در سال 1998 توسط ماهیگیران اندونزیایی در جزیره بلی تانگ پیدا شد و اثبات کرد که تجارت بین چین و خاورمیانه از طریق «جاده ابریشم دریایی» در آن زمان واقعا وجود داشته است. این کشتی حاوی بزرگ‌ترین مجموعه از اشیاء تاریخی متعلق به سلسله تانگ چینی است که تاکنون یکجا پیدا شده‌اند، بنابراین به این گنجینه، گنجینه تانگ هم گفته می‌شود. 

ی

قوی سیاه

هر کشتی‌ای که نام رمزی داشته باشد ارزش بالایی دارد. کشتی نوئسترا سنورا دلا مرسدس، یک کشتی اسپانیایی با بار طلا و نقره بود که از آمریکای جنوبی عازم پرتغال بود. این کشتی در سال 1804 بعد از نبردی با بریتانیایی‌ها در ساحل پرتغال غرق شد. کشتی توسط یک شرکت نجات آمریکایی در سال 2007 پیدا شد. این شرکت نام کشتی را «قوی سیاهِ 500میلیون دلاری» گذاشت. بعد از آنکه مشخص شد گنجینه غارت شده قوی سیاه به کشتی مرسدس تعلق داشته است، اشیاء غارت شده در سال 2012 به دولت اسپانیا برگردانده شد.

منبع: راهنماتو

۴۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید