(تصاویر) جواهرات خیره‌کننده‌ای که در یک گور ۱۳۰۰ ساله کشف شدند

(تصاویر) جواهرات خیره‌کننده‌ای که در یک گور ۱۳۰۰ ساله کشف شدند

بیش از ۱۳۰۰ سال پیش، زن جوانی در انگلستان همراه با گنجینه‌های مختلف قرون وسطایی به خاک سپرده شد. حالا، یک سال پس از کشف این گور باستانی، کارشناسان یک دست‌سازه «منحصربفرد» دیگر را از این مکان کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۶۶۲۹۶
بازدید : ۱۳۴۱

فرادید| باستان‌شناسان یک صلیب نقره‌ای و طلایی بسیار ظریف و بزرگ را کشف کردند که روی چوب نصب شده بود. این صلیب یک شئ غیرمعمول توصیف شده و در گوری متعلق به سال‌های ۶۳۰ تا ۶۷۰ پس از میلاد یافت شده است. 

به گزارش فرادید، این صلیب برای نخستین بار با تصویر اشعه ایکس شناسایی شد. سپس، باستان‌شناسان کاوش‌های ظریفی را با برداشتن بلوک‌های کامل خاک از محل، پیش از بررسی در آزمایشگاه کنترل‌شده، انجام دادند. 

5

کارشناسان قطعه‌ای از خاک را به صورت میکروسکوپی کاوش کردند تا صلیب را پیدا کنند

به گفته مقامات، کاوش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که این دست‌سازه که یک صلیب مرکزی است که با یک صلیب طلایی کوچک‌تر تزئین شده، دارای پنج لعل است، یکی بزرگ و چهار لعل دیگر کوچکتر و در انتهای هر بازو، یک صلیب مدور نقره‌ای کوچک با لعل و طلا در مرکز آن قرار دارد. 

کارشناسان می‌گویند این صلیب شبیه صلیب‌های دیگری است که همان زمان در گورهای زنان با منزلت بالا یافت شده است و این به آن معناست که زن درون گور احتمالاً موقعیت بسیار ویژه‌ای در جامعه مسیحی داشته است. 

4

به گفته کارشناسان، صلیب دارای یک لعل بزرگ و چهار لعل کوچکتر است

باستان‌شناسان می‌گویند صلیب به چوبی چسبیده که به شدت پوسیده شد، اما تیم تحقیقات امیدوارست بتواند نوع چوب را شناسایی کند. 

زمانی که این گور، که کارشناسان آن را یکی از مهم‌ترین گورهای زنان اوایل قرون وسطی در بریتانیا توصیف می‌کنند، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۲۲ کشف شد، باستان‌شناسان تقریباً ۳۰ آویز و مهره‌ی متعلق به یک گردنبند را کشف کردند. عکس‌های به‌روزشده، گردنبند طلا و سنگ‌های قیمتی نفیس را پس از تمیز کردن نشان می‌دهد. 

3

سیمون مورتیمر، مشاور باستان‌شناسی گفته است: «دیدن قفل مرکزی طلا و لعل تمیز شده نفس‌گیر است. ما اکنون باید تمام شواهدی را که روز خاکسپاری با این خانم دفن شده بودند دوباره جمع‌آوری کنیم تا اهمیت کامل شخص مدفون، زادگاه او و آمدنش به آنجا و چرایی‌اش را درک کنیم. یافتن پاسخ این پرسش‌ها درک ما از نورث همپتون‌شایر اولیه قرون وسطی را بالا خواهد برد.» 

2

به گفته کارشناسان، قدمت این گردنبند حدود ۱۳۰۰ سال است

1

باستان‌شناسان در حال کار هستند تا مشخص کنند سکه‌های گردنبند، سکه‌های رومی بودند یا تقلیدی

باستان‌شناسان مشغول بررسی این موضوع هستد که آیا سکه‌های روی گردنبند، سکه‌های اصلی رومی هستند یا تقلیدی. 

در حفاری اولیه، چندین تکه دندان نیز پیدا شد، اما مقامات گفته‌اند با بررسی‌های بیشتر در محل، استخوان‌های بیشتری کشف شده که اطلاعات ما را از فرد مدفون بالا میبرد. 

از سال گذشته، استخوان‌شناسان قسمت فوقانی استخوان ران، بخشی از استخوان لگن، برخی از مهره‌ها و بخشی از دست و مچ را کشف کرده‌اند. دلیل سالم ماندن استخوان‌ها این است که با ظرف مسی له‌شده‌ای داخل قبر پوشانده شده بودند. 

بررسی اولیه بقایای اسکلتی نشان داد متوفی احتمالاً یک زن جوان بوده، اما به گفته کارشناسان، برای تعیین جزئیات بیشتر، آزمایشات بیشتری باید انجام شود. 

هارپول در نورث‌همپتون‌شایر، نزدیک ۷۰ مایلی شمال غربی لندن است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید