(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ نقاش قلیان‌کش و چشم‌انداز اردوی سلطنتی

(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ نقاش قلیان‌کش و چشم‌انداز اردوی سلطنتی

از یک کارگاه طراحی و ساخت کاشی تا چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از اردوی ییلاقی ناصرالدین شاه؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در دوران قاجار می‌بریم.

کد خبر : ۱۷۲۸۸۰
بازدید : ۱۸۷۰۲

فرادید| در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

به گزارش فرادید؛ این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست صحنه‌ای از کار در یک کارگاه کاشی‌سازی را به تصویر کشیده است. آنطور که با دقت در عکس می‌توان دریافت، این کاشی‌ها نه برای مساجد یا مکان‌های مذهبی دیگر بلکه برای خانه‌های اشراف و ثروتمندان ساخته می‌شدند زیرا نقوش روی آن‌ها تصاویری از شخصیت‌های سلطنتی و همینطور صحنه‌های بزم است.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.34.07

یک نکتۀ جالب در این عکس مردی است که همزمان با کشیدن طرحی که قرار است نقش روی کاشی را شکل بدهد، نی قلیان را در دهان گذاشته و مشغول کشیدن قلیان نیز هست.

عکس دوم تصویری زیبا از اردوی تفریحی ناصرالدین‌شاه است که احتمالا در یکی از ییلاقات نزدیک تهران برپا شده است. تعداد زیاد اسب‌ها و چادرها، با پس‌زمینۀ صخره‌هایی که ظاهرا یک دره باریک را در میان گرفته‌اند، این عکس را به یک کارت‌پستال تماشایی از ایران دوران قاجار تبدیل کرده است.

1

۹۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید