گنجینۀ لِه شده‌ای که یک «یوتیوبر» پیدا کرد

گنجینۀ لِه شده‌ای که یک «یوتیوبر» پیدا کرد

قطعه جواهر له‌شده و گل‌آلودی که در یک مزرعه پیدا شد، بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و رسماً گنجینه اعلام شده است. جیکوب پردی که جستجوهایش به دنبال فلزات عتیقه را در کانال یوتیوبش به اشتراک می‌گذارد این گنجینۀ کوچک را پیدا کرد.

کد خبر : ۱۷۸۴۴۲
بازدید : ۱۳۲۳

فرادید| جِیکوب پِردی اهل لَنکَستر، سال گذشته هنگام جستجو با فلزیاب، ته سنجاقی از جنس طلا را در مزرعه‌ای در برتون-این-کِندال در کامبریا پیدا کرد. ماه دسامبر مقامات این شهرستان آن یافته را رسما به عنوان «گنج» معرفی کردند. آقای پردی ۳۰ساله می‌گوید: «تلاش زیادی برای فلزیابی می‌کنم. من این کار را بسیار جدی می‌گیرم و عاشق ساختن کلکسیون خود هستم.» 

به گزارش فرادید، این کارمند حمل و نقل لنکستر از سوی یکی از دوستانش با این سرگرمی آشنا شد. او در نخستین تلاش خود «دو گلوله و دکمه» پیدا کرد و حالا هر روز پس از کار به دنبال فلزیابی است. او سال گذشته یک سر سنجاق زردوزی‌شده و یک سکه طلا کشف کرد.

1

جیکوب پردی از یافته‌های خود برای کانال یوتیوبش فیلم می‌گیرد

سکه‌های طلای تک، گنج به حساب نمی‌آیند، بنابراین آقای پردی نصف ارزش آن سکه را به صاحب زمین پرداخت و آن را برای خود نگه داشت. 

اعتقاد بر اینست که قدمت این سر سنجاق به قرن شانزدهم باز می‌گردد و از آنجا که طلاست و بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد، طبق قانون سال ۱۹۹۶ گنج محسوب می‌شود. آقای پردی به محض دیدن این شیء و سکه‌های همراهش، حدس زد که احتمالاً بسیار قدیمی است: «فقط می‌دانستم که باید فوراً آن را اعلام کنم، بنابراین همان روز، این کار را کردم.»

کمیته ارزیابی گنج اکنون در حال بررسی این یافته برای تعیین ارزش آن است و به موزه‌ها اطلاع داده شده تا در صورت تمایل، آن را بخرد.

2

جیکوب پردی می‌گوید بهترین شانس فلزیاب‌ها در زمین نزدیک دهکده‌ها و کلیساهای قدیمی است

آقای پردی می‌گوید سر سنجاق «یک یافته نادر» است اما انگیزه او پول نیست: «انگیزه من فقط تاریخ است. من برای آن زندگی می‌کنم.» او می‌گوید مادرش هم به تاریخ علاقه دارد، اما پدرش همیشه کنجکاو است ارزش مادی یافته‌هایش را بداند: «غیرعادی نیست اگر من هم بخواهم ارزش مادی این یافته‌ها را بدانم. اما اگر روزی به پول نیاز داشته باشم، مطمئناً کلکسیونم را نمی‌فروشم.»

2

مجموعه‌ای از یافته‌های پردی

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید