(تصاویر) «گنج» دوهزارساله‌ای که در جنگل‌های آلمان در یک کوزه سفالی دفن شده بود

(تصاویر) «گنج» دوهزارساله‌ای که در جنگل‌های آلمان در یک کوزه سفالی دفن شده بود

یک جویندۀ فلزات عتیقه در آلمان گنجینه‌ای حاوی نزدیک به ۳۰۰۰ سکه مربوط به دوران روم را در مکانی غیرعادی، یعنی در شمال خطوط دفاعی امپراتوری کشف کرده است.

کد خبر : ۲۱۰۷۶۴
بازدید : ۹۵

فرادید| یک فلزیاب در آلمان گنجینه‌ی کمیابی حاوی نزدیک به ۳۰۰۰ سکه دوران روم باستان را خارج از مرزهای باستانی امپراتوری روم به دور از سکونتگاه‌های قبیله ژرمنی آن زمان کشف کرده است. کارشناسان نمی‌دانند چگونه و چرا این گنجینه سر از آنجا درآورده است. 

به گزارش فرادید، این جوینده که با دریافت مجوز از فلزیاب استفاده می‌کند، موضوع را بلافاصله به باستان‌شناسان دولتی در شهر کوبلنز گزارش داد. در حفاری‌های بعدی حدود ۲۹۴۰ سکه و همچنین بیش از ۲۰۰ قطعه نقره نازک مزین به طرح‌های هندسی کشف شد که در یک کوزه سفالی بین دو صخره مدفون شده بودند؛ کوزه سفالی به صورت شکسته کشف شد.

2

تیمو لانگ، رئیس‌دفتر شعبه‌ی کوبلنز باستان‌شناسی ایالتی که بر کاوش‌ها نظارت داشته، می‌گوید: «بیشتر این سکه‌ها آنتونینیانی نامیده می‌شوند؛ سکه‌های رسمی نقره در امپراتوری روم در قرن سوم پ. م که بیشتر شامل برنز با روکش نقره‌ای نازک می‌شدند.» 

به دلیل وضعیت نامناسب سکه‌ها، تاکنون تنها ۱۰۰ سکه شناسایی شدند که بیشترشان تصویر یک امپراتور رومی یا گالی را در یک طرف و تصاویر دیگری مانند خدایان هرکول و مریخ را در پشت دیگر داشتند. قدیمی‌ترین سکه‌ها منقوش به تصویر گوردیانوس سوم امپراتور روم (حکومت ۲۳۸ تا ۲۴۴ پس از میلاد) و جدیدترین سکه‌ها، منقوش به تصویر امپراتور گالی، ویکتورینوس (حدود ۲۶۹ تا ۲۷۱ پس از میلاد) هستند. باستان‌شناسان مطمئن نیستند این قطعات نقره قبلاً چه بودند، اما شکل کوزۀ سفالی با سنت‌های سفالگری رومی قرن سوم پس از میلاد مطابقت دارد. 

قدمت سکه‌ها بین ۲۴۱ و ۲۴۳ تا ۲۶۹ و ۲۷۱ پس از میلاد است، بنابراین احتمالاً گنجینه اوایل دهه ۲۷۰ دفن شده است. 

3

یک قطعۀ نقره‌ای که همراه گنجینه پیدا شد

این کشف نزدیک شهر هِرشباخ در رشته‌کوه وِستِروالد انجام شد. در حالی که سکه‌های رومی قرن سوم بیشتر داخل مرزهای امپراتوری کشف شدند، یافتن چنین گنجینه‌ای خارج از سرزمین‌های سابق امپراتوری بسیار نادر است. 

لانگ توضیح می‌دهد: «معمولاً گنجینه‌های سکه خارج از امپراتوری روم شامل چند ده یا شاید چند صد سکه می‌شوند. من تنها یک گنجینه خارج از امپراتوری را می‌شناسم که سکه‌های بیشتری از این دوره داشت، گنجینه‌ای از سکه‌ها که در لهستان پیدا شد.»

باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که برخی سکه‌های تازه یافت‌شده از رم هستند، اما بیشتر آن‌ها در کلن ضرب شدند که آن زمان بخشی از امپراتوری گالی بود: منطقه‌ای شامل فرانسه‌ی امروزی، بلژیک، اسپانیا و بخش‌هایی از آلمان و ایتالیا که از امپراتوری روم در دوران بی‌ثباتی سیاسی از تقریباً ۲۶۰ تا ۲۷۴ پس از میلاد جدا شد. با این حال، منطقه‌ای که این گنجینه در آن کشف شد، بخشی از امپراتوری گالی نبود. 

 

2

بقایایکوزه سفالی که گنجینه در آن قرار داشت

اما این سکه‌ها چگونه وارد خاک دشمن شدند؟ احتمالات مختلفی وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که امپراتوری گالی سعی کرده به صاحب‌منصبان آلمان رشوه دهد تا به آن‌ها حمله نکنند یا به امپراتوری روم حمله کنند. با این حال، اینکه چرا سکه‌ها در کوه‌های وستروالد پنهان شده بودند، جایی که هیچ شهرک ژرمنی شناخته شده‌ای وجود نداشته، روشن نیست. 

تیم لانگ امیدوارست قطعات نقره را با یک اسکنر توموگرافی کامپیوتری (CT) تجزیه و تحلیل کند تا شکل اصلی آن‌ها را به صورت دیجیتالی بازسازی کند. باستان‌شناسان قصد همکاری با سایر محققان را دارند تا باقی سکه‌ها را شناسایی کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید