کشف یک «جام شکسته» در شهر باستانی پترا؛ پیشگویی «ایندیانا جونز» به حقیقت پیوست!

کشف یک «جام شکسته» در شهر باستانی پترا؛ پیشگویی «ایندیانا جونز» به حقیقت پیوست!

در صحنه‌ای از فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» (محصول سال 1989)، شخصیت ایندیانا جونز شیئی باستانی موسوم به «جام مقدس» را در ساختمان «خزانه» در شهر پترا پیدا می‌کند؛ حالا به تازگی کشفی در همین محل اتفاق افتاده که شباهت جالب‌توجهی با رویدادهای فیلم دارد.

کد خبر : ۲۱۱۱۴۲
بازدید : ۲۱

فرادید| به تازگی یک مقبره با ۱۲ تدفین در مقابل عمارت باستانی «خزانه» که یکی از مشهورترین ساختمان‌ها در شهر باستانی پترا است کشف شده است. تا به امروز تعداد بسیار کمی تدفین سالم در پترا یافت شده‌اند، چرا که محدودیت فضا در این شهر باعث استفاده مکرر از مقبره‌ها شده است. اما این تدفین‌های تازه‌کشف‌شده به شکل نادری همچنان شامل اسکلت‌های کامل در محل اصلی خود هستند.

به گزارش فرادید؛ به علاوه، در این مقبره تعدادی اشیاء تدفینی یا «گورنهاده» نیز کشف شده است که از جملۀ آن‌ها یک ظرف سفالی شکسته است. نکتۀ بسیار جالب اینکه این جام شکسته شباهت زیادی به جام مقدسی دارد که شخصیت ایندیانا جونز در پایان فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» در خزانه پترا پیدا می‌کند؛ فیلمی که دقیقا در همین مکان فیلم‌برداری شده بود.

Chalice

جام کشف شده در حفاری اخیر

باستان‌شناسان دانشگاه سنت اندروز با مجوزی نادر از سوی دولت اردن، اجازه یافته بودند تا ساختمان خزانه را بررسی کنند. آنها ابتدا یک بررسی ژئوفیزیکی انجام دادند تا وضعیت محوطۀ داخلی و اطراف خزانه را ارزیابی کنند. بررسی‌های الکترومغناطیسی و اسکن‌های رادار نفوذی به زمین، وجود اتاق‌های زیرزمینی را نشان داد. سپس تیم باستان‌شناسی مناطق شناسایی شده در اسکن‌ها را حفاری کردند.

0

جام مقدس فیلم ایندیانا جونز

تاریخ‌گذاری سفال‌ها، رسوبات و مواد آلی داخل و اطراف مقبره‌ها، ساخت دیوارهای این مقبره‌ها را به بازه‌ای بین اواسط قرن اول قبل از میلاد تا اوایل قرن دوم میلادی نسبت داده است. این اولین تاریخ‌گذاری دقیق برای ساخت ساختمان خزانه است.

ساختمان‌های عظیم و خیره‌کننده شهر پترا در اواخر قرن اول قبل از میلاد تا قرن دوم میلادی، زمانی که این شهر پایتخت پادشاهی نَبَطی‌ها بود، از دیواره‌های ماسه‌سنگی قرمز تراشیده شدند. ساختمان معروف به خزانه، که قطعاً کاربری آن به عنوان «خزانه» نبوده است، در قرن اول میلادی ساخته شد و احتمالاً در اصل آرامگاهی برای شاه آرتاس چهارم بوده است. این شهر پس از زلزله‌ای در قرن هفتم متروک شد و در سال ۱۸۱۲ توسط کاشف سوئیسی یوهان بورکهارت دوباره مورد توجه قرار گرفت.

Treasury-skeleton

یکی از تدفین‌های تازه کشف شده در پترا

پترا پس از کشف مجدد آن به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شد و ساختمان خزانه به عنوان نماد برجسته معماری تراشیده‌شده در دل صخره‌ها شناخته شد. این ساختمان در عصر مدرن و با استفاده از نمای دراماتیک آن در صحنه‌های پایانی جستجوی جام مقدس در فیلم ایندیانا جونز شهرت جهانی بیشتری یافت.

باستان‌شناس پیرس پل کریسمان می‌گوید: «هنوز چیزهای زیادی درباره خزانه باید یاد بگیریم. این سازه شگفت‌انگیز چه زمانی و چرا ساخته شد؟ نمی‌دانستیم که این حفاری ممکن است آنچه را که درباره خزانه می‌دانیم کاملاً تغییر دهد و به حل رازهای مردم نبطی کمک کند. این حفاری ما را بیش از هر زمان دیگری به پاسخ‌ها نزدیک کرده است».

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید