(تصاویر) تویوتا کرولا 1.2 لیتری وارداتی؛ قیمت، مشخصات و بررسی کامل

(تصاویر) تویوتا کرولا 1.2 لیتری وارداتی؛ قیمت، مشخصات و بررسی کامل

آیا تویوتا کرولا وارداتی معین خودرو با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۱۱۶ اسب بخاری و قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد تومان ارزش خرید دارد؟

کد خبر : ۲۱۱۹۶۵
بازدید : ۹

تویوتا کرولا یکی از پرفروش‌ترین خودروهای جهان است که در کشورهای سراسر جهان عرضه می‌شود. در ایران نیز اولین حضور جدی کرولا با نسل نهم رقم خورد و طی نسل‌های بعدی هم ادامه پیدا کرد. حال با آزادسازی واردات، این سدان محبوب ژاپنی دوباره به کشورمان بازگشته و شرکت معین خودرو اقدام به واردات جدیدترین نسل کرولا کرده است. این شرکت کرولا را با پیشرانه‌های مختلفی وارد کرده است که یکی از آن‌ها، ۱.۲ لیتری توربوشارژ است. در ادامه به بررسی کرولا ۱.۲ لیتری وارداتی معین خودرو خواهیم پرداخت.

معرفی اجمالی تویوتا کرولا

کرولایی که معین خودرو وارد کرده، درواقع نسخه‌ای از این خودرو است که با نام کرولا پرستیژ شناخته می‌شود. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، بازارهای اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در طراحی جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد. کرولاهای وارداتی به ایران تولید چین هستند و توسط جوینت ونچر تویوتا فاو در این کشور به تولید می‌رسند.

101

طراحی تویوتا کرولا

همان‌طور که اشاره شد، کرولا پرستیژ ظاهر متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد که این تفاوت‌ها در قسمت جلو بیشتر است. در اینجا، کرولا پرستیژ با چراغ‌های متفاوتی که توسط نواری کرومی به هم متصل شده‌اند به همراه ورودی هوای بزرگ روی سپر با خطوط افقی و دهانه‌های عمودی در طرفین سپر، تا حدودی شبیه نسل قبلی تویوتا کمری به نظر می‌رسد زیرا طبق تحقیقات تویوتا، خریداران بازارهای مذکور ظاهر سطح بالاتر و باوقارتری را برای کرولا می‌پسندند. در عقب نیز هرچند کرولا پرستیژ از چراغ‌های افقی شبیه نسخه بین‌المللی استفاده می‌کند اما شکل کلی این چراغ‌ها و همین‌طور طراحی سپر و جا پلاک متفاوت است.

102

مشخصات فنی تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری

نسل قبلی یا یازدهم کرولا که در مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ توسط شرکت ایرتویا در کشورمان عرضه می‌شد، به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با خروجی قابل‌توجه ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور مجهز بود. در نمونه‌های وارداتی جدید اما متأسفانه خبری از آن پیشرانهٔ قدرتمند نیست و معین خودرو سراغ ضعیف‌ترین پیشرانه‌های کرولا رفته است که شامل ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۲۰ اسب بخار قدرت، ۱.۸ لیتری هیبریدی و ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو می‌شود.

نسخهٔ ۱.۲ لیتری که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم، ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد که اعدادی بسیار اقتصادی و معمولی هستند و وقتی در کنار وزن ۱۳۴۰ کیلوگرمی کرولا قرار می‌گیرند، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشیم. همچنین انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد تا پکیج اقتصادی قوای محرکهٔ کرولای وارداتی تکمیل شود.

103

عملکرد، رانندگی و مصرف سوخت تویوتا کرولا

همان‌طور که اشاره شد، کرولای وارداتی معین خودرو تولید چین هستند و به همین دلیل، انتظار کیفیت تویوتاهای تولید ژاپن یا آمریکا را نباید از آن داشت و این موضوع در کیفیت پایین‌تر برخی قطعات داخلی به چشم می‌خورد هرچند که درمجموع، این خودرو هنوز هم یک تویوتا است و از لحاظ کیفیت و متریال شرایط بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد. به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری و گیربکس CVT، کرولا خودروی بسیار کم‌مصرفی است و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها ۵.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. همچنین باک ۵۰ لیتری هم به‌خوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود.

104

بااین‌حال، از کرولای ۱.۲ لیتری نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیز و درگیر کننده‌ای را داشته باشید. شتاب گیری‌های سریع با این خودرو به صبر نیاز دارد و با تحت‌فشار قرار دادن پیشرانه، سروصدا را به اوج می‌رساند ولی وقتی به سرعت‌های بالا برسید، موتور بسیار ساکت‌تر خواهد شد. در این سرعت، کمی سروصدای باد از اطراف آینه‌های جانبی به گوش می‌رسد اما سروصدای بیشتر، آوای لاستیک‌ها است که به کابین وارد می‌شود. بااین‌حال، این صداها آزاردهنده نیستند و کرولا هنوز هم یک خودروی ساکت در پیمایش‌های طولانی محسوب می‌شود.

105

در جاده‌های پرپیچ‌وخم اما تجربهٔ رانندگی با کرولا خیلی لذت‌بخش نخواهد بود زیرا هرچند خودرو در پیچ‌ها بسیار پایدار است ولی گویی در برابر پیچیدن مقاومت می‌کند. علاوه بر این، اگر بخواهید پیچ‌ها را سریع‌تر طی کنید، با محدودیت‌های گیربکس CVT مواجه خواهید شد. در داخل کابین، صندلی‌های جلو فضای کافی برای دو بزرگ‌سال را ارائه می‌کنند درحالی‌که فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متری، فضای زانو و پای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد ولی خط سقفی که شیب ملایمی به سمت پایین دارد، می‌تواند فضای سر عقب را برای سرنشینان بلندقد محدود کند.

106

امکانات و تجهیزات تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری

لیست امکانات کرولای ۱.۲ لیتری وارداتی معین خودرو عبارت است از:

  • ۹ ایربگ شامل جلو، جانبی، پرده‌ای، زانو
  • کنترل کشش و کنترل پایداری
  • هشدار خروج از خط
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سانروف
  • کروز کنترل تطبیقی
  • نمایشگر لمسی ۸ اینچی
  • سنسور نور
  • نوربالای خودکار
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سیستم پایش باد تایرها
  • رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
107
108

مزایا و معایب تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری

ازجمله مزیت‌های کرولای ۱.۲ لیتری وارداتی می‌توان به قوای محرکهٔ اقتصادی کم‌مصرف، کابین جادار، برند معتبر تویوتا، سواری نرم و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر اما توان پایین پیشرانه که شتاب گیری کندی را به دنبال دارد و رانندگی کسل‌کننده هم ازجمله معایب این سدان وارداتی هستند. علاوه بر این، کرولای وارداتی معین خودرو از لحاظ امکانات و تجهیزات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرچند از آپشن‌های ضروری خودروهای امروزی بهره می‌برد اما در بازار آپشن پسند ایران خصوصاً با توجه به قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان، کاستی‌های بزرگی مثل تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیشرفته و دوربین ۳۶۰ در آن به چشم می‌خورد.

مزایا

  • برند مطمئن
  • مصرف سوخت پایین
  • کابین جادار

معایب

  • امکانات محدود
  • پیشرانهٔ ضعیف
  • رانندگی کسل‌کننده

قیمت، رقبا و جمع‌بندی

آخرین قیمتی که معین خودرو برای کرولا ۱.۲ لیتری اعلام کرده، ۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان است. درحالی‌که در ابتدای عرضهٔ این خودرو قیمت آن در بازار حتی به ۴ میلیارد تومان هم رسید ولی پس از فروکش کردن جو اولیه، قیمت بازار کرولا بسیار پایین آمد و هم‌اکنون در مدل ۲۰۲۴ به حدود ۲.۷ میلیارد تومان رسیده که اختلاف چندانی با قیمت نمایندگی ندارد.

اصلی‌ترین رقبای کرولا در بازار کشورمان، هیوندای النترا وارداتی کرمان موتور و کیا سراتو وارداتی کوشا خودرو هستند یعنی سدان‌هایی که در بازارهای جهانی هم با کرولا به رقابت می‌پردازند. بااین‌حال، سراتو که از پیشرانهٔ ۲ لیتری بهره می‌برد، با قیمت بازار حدود ۴ میلیارد تومان بسیار از کرولا گران‌تر است ولی النترا که امکانات بسیار محدودی دارد و از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند، با قیمت بازار ۲.۶ میلیارد تومان دقیقاً در مقابل کرولا ۱.۲ لیتری قرار می‌گیرد.

همچنین به‌زودی رقبای هم‌وطن کرولا یعنی هوندا سیویک و مزدا ۳ هم در بازار کشورمان عرضه خواهند شد تا رقابت در بخش سدان‌های کامپکت وارداتی داغ‌تر شود.

109

جدول مشخصات فنی تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری

پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۵.۶ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۰ لیتر
وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم
طول ۴,۶۳۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۸۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۵۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید