(تصاویر) بهترین شاسی بلند سال 2024 از نگاه موتورترند

(تصاویر) بهترین شاسی بلند سال 2024 از نگاه موتورترند

نشریه خودرویی معتبر موتورترند، سرانجام بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴ را از میان ۳۱ خودرو برتر این سگمنت انتخاب کرد.

کد خبر : ۲۱۲۳۳۸
بازدید : ۶۳

شاسی بلندها همواره یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سگمنت های خودرویی در سرتاسر جهان به خصوص بازار آمریکا و خاورمیانه به حساب می‌آیند، این کلاس خودرویی که عموماً به کراس اوورهای میان سایز رو به بالا اطلاق می‌شود در چند سال اخیر بازار ایالات متحده آمریکا را به تسخیر خود درآورده و توانسته در کنار محصولات پیکاپ، مشتریان زیادی را به سمت و سوی خود جلب کند.

با این حال چه عاملی موجب موفقیت این سگمنت در بازار جهانی شده است؟ جواب این سوال در طراحی زیبا و کارایی بالای این محصولات نهفته است. خودروهای شاسی بلند امروزی علاوه بر ارائه جذابیت‌های ظاهری، به واسطه جادار بودن، بهره‌گیری از پیشرانه های قدرتمند، امکانات رفاهی بی‌شمار و از همه مهمتر سازگاری با شرایط آب و هوایی و جاده ای مختلف گوی سبقت را از سایز رقبا ربوده و در بازار جهانی خودرو می‌تازند.

طبق آخرین اخبار خودرو، نشریه معتبر و محبوب موتورترند با تکیه بر همین موضوع لیست ۳۱ خودرو شاسی بلند برتر سال جاری و همچنین بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است. از شما دعوت می‌کنیم تا با معرفی فینالیست های این دوره و اعلام برنده نهایی همراه  گجت نیوز  باشید.

شرکت کنندگان رقابت انتخاب بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴

در این دوره ۳۱ خودرو جدید با مدل ۲۰۲۴ در مرکز آزمایش کمپانی هوندا واقع در ایالت کالیفرنیا و جاده های این ایالت به رقابت پرداختند. محصولاتی از جمله آکورا ZDX، آئودی Q4 E-Tron، بی ام و X2، شورلت اکوئناکس، شورلت اکوئناکس EV، فورد موستانگ Mach-E رالی، جنسیس GV80، هوندا پرولوگ، هامر EV SUV، هیوندای آیونیک ۵ N، هیوندای کونا EV، هیوندای سانتافه، اینیوس گرنادیر، اینفینیتی QX60، اینفینیتی QX80، کیا EV9، لکسوس GX، لکسوس RX، لکسوس TX، لکسوس UX، لینکلن ناتیلوس، مزدا CX-70، مرسدس بنز G کلاس، پورشه کاین، ریویان R1S، سوبارو فورستر، تویوتا کراون سیگنیا، تویوتا لندکروزر و فولکس‌واگن ID.4 در این رقابت حضور داشتند.

پس از این رقابت داوران نشریه موتورترند براساس ۶ معیار اصلی شامل طراحی، مهندسی، مصرف سوخت، ایمنی، پرفورمنس و ارزش در برابر قیمت ۱۰ فینالیست نهایی و پس از آن بهترین خودرو شاسی بلند سال ۲۰۲۴ را انتخاب کردند. در ادامه به معرفی فینالیست های این دوره می‌پردازیم.

هیوندای سانتافه

96_11zon

هیوندای سانتافه در نسل جدید خود، از ظاهر جدید، صندلی‌های ردیف سوم استاندارد و هزاران تکنولوژی با قیمتی جذاب بهره‌مند شده است. درواقع، هیوندای در این نسل کراس‌ اوور میان سایز خود را از یک شاسی‌بلند معمولی به کراس‌ اووری جعبه‌ای شکل و جذاب تبدیل کرده است. برخلاف عموم مردم، نسل جدید سانتافه فوراً به خودروی موردعلاقه داوران رقابت بهترین شاسی‌ بلند سال ۲۰۲۴ تبدیل شد و به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های جذاب، به‌سرعت به مرحله فینال راه پیدا کرد. اکثر داوران نیز از عملکرد پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی این خودرو راضی بودند.

شورولت اکوئناکس

97_11zon

در رقابت بهترین شاسی‌ بلند سال گذشته، داوران موتورترند شیفته شورولت ترکس شدند و امسال مدل بزرگ‌تر اکوئناکس بود که آنها را مجذوب خود کرد. نسل چهارم اکوئناکس حتی با وجود عرضه نسخه جذاب الکتریکی، هنوز هم گل سرسبد محصولات جنرال موتورز در این سگمنت محسوب می‌شود. نسخه‌های بنزینی و الکتریکی اکوئناکس نه از لحاظ پلتفرم و نه بدنه هیچ اشتراکی باهم ندارند. برای کسانی که خواهان یک کراس‌ اوور مقرون‌به‌صرفه با پیشرانه بنزینی هستند، نسل جدید شورولت اکوئناکس با قیمت پایه زیر ۳۰ هزار دلار، ابعاد بزرگ‌تر و پیشرانه قدرتمندتر بهترین انتخاب است.

کیا EV9

98_11zon

کیا EV9 سال گذشته موفق به کسب جوایز زیادی شد و به همین دلیل، شاید این سوال مطرح شود که چرا امسال مجدد در رقابت موتورترند حاضر شده است. دلیل این موضوع به زمان‌بندی عرضه بازمی‌گردد. کیا در سال ۲۰۲۳ شاسی‌بلند الکتریکی سه ردیفه خود را در برای آزمایش در اختیار رسانه‌ها قرار داد ولی هنوز امکان رانندگی با آن در جاده‌های عمومی وجود نداشت. به همین دلیل، داوران موتورترند مجبور شدند این کره ای جذاب را برای حضور در رقابت شاسی‌بلند سال گذشته رد صلاحیت کنند. شایان ذکر است برادر کوچک تر این خودرو با نام  کیا EV6  به بازار ایران نیز راه یافته است.

هامر EV SUV

99_11zon

هامر شاسی‌ بلند به واسطه هدر دادن فاحش منبع گران‌بهای ساخت باطری، مصرف انرژی مضاعف، ابعاد بزرگ و ترمزهای ضعیف، روی کاغذ یک شکست بزرگ برای این کمپانی آمریکایی به نظر می‌رسد. این خودرو همچنین با وزن ۴ تن، کم‌بازده‌ترین خودروی الکتریکی جهان محسوب می‌شود. بااین‌حال، هامر هنوز هم از تویوتا پریوس هیبریدی مصرف انرژی کمتری دارد. باید گفت دلیل راه‌یابی هامر به جمع فینالیست‌ها، کسب امتیاز بالا در شش معیار اصلی موتورترند مثل برتری مهندسی بود.

مرسدس بنز G کلاس

100_11zon

زمانی که مرسدس بنز موضوع نگران کننده جایگزینی پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو را به جای پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربوی G550 در سری G کلاس جدید مطرح کرد، این موضوع باعث نگرانی بسیاری از عاشقان خودرو شد. اما به‌نظر می‌رسد این نگرانی بیهوده بوده است. با پیشرانه شش سیلندر جدید هیبریدی خفیف، قدرت از ۴۱۶ اسب بخار به ۴۴۳ اسب بخار افزایش پیدا کرده هرچند که گشتاور از ۶۱۰ به ۵۶۰ نیوتن متر کاهش یافته است. مطمئناً هنوز همه خواهان V8 هستند اما هم‌اکنون در دورانی قرار داریم که مزیت موتورهای V8 فقط در صدای جذاب‌تر است.

لکسوس GX

101_11zon

برخی از ما منطق عرضه تویوتا پرادو با بدنه‌ای مشابه لکسوس GX و نام لندکروزر در آمریکای شمالی را زیر سؤال بردیم ولی مدل پرچم‌دار GX550 لاکچری پلاس، به همه ما یک جهش بزرگ برای GX را در جذابیت و راحتی نشان داد حتی با اینکه احساس مرسدس G کلاس را نداشت. برای اطمینان از اینکه در رابطه اشتباهی صورت نگرفته باشد، موتورترند تویوتا لندکروزر و لکسوس GX550 را به همراه مرسدس بنز G550 در بین فینالیست‌های رقابت بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴ قرار داده است.

ریویان R1S

102_11zon

شرکت ریویان نسخه سه موتوره R1S را با ۸۵۰ اسب بخار قدرت و نسخه بروز شده مدل چهار موتوره این شاسی‌بلند را با ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت به بازار عرضه کرده است. با این اوصاف اکنون R1S در نسخه‌های دو، سه و چهار موتوره قابل خریداری است که همگی از موتورهای خود ریویان استفاده می‌کنند. به لطف افزودن یک پمپ حرارتی، راندمان این ماشین در هوا سرد بهبود پیدا کرده، دوربین‌های جدید هشت برابر وضوح بهتری دارند و آخرین نسخه سیستم کمک‌ راننده پیشرفته ریویان به لطف چیپست جدید، پیشرفت بزرگی داشته است.

تویوتا کراون سیگنیا

103_11zon

طی چند دهه گذشته، تنها استیشنی که در آمریکا شکست نخورده، سوبارو اوت‌بک است. حال همان استیشن را در قامت یک شاسی بلند تصویر کنید که به‌ اندازه اوت‌بک خشن و زمخت نیست. این خودرو همان تویوتا کراون سیگنیا است. ماجرای کراس‌ اوورهای میان سایز دو ردیفه تویوتا در آمریکا ابتدا با ونزا در دهه ۲۰۱۰ آغاز شد و سپس با یک ونزای دیگر که به‌تازگی از خط تولید کنار رفته ادامه یافت. این خودروها هردو شکست خوردند و کراون سیگنیا آخرین تلاش تویوتا برای شکستن این طلسم محسوب می‌شود.

تویوتا لندکروزر

104_11zon

لندکروزر یکی از محبوب‌ترین خودروها در رقابت بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴ موتورترند بود. این آفرودر نمادین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که آن را به یک فینالیست جذاب تبدیل می‌کند. داوران تحت تأثیر طراحی رتروی لندکروزر قرار گرفتند و از پیشرانه هیبریدی و توانایی‌های آفرود آن خوششان آمد. همه داوران تویوتا را به خاطر طراحی جذاب لندکروزر جدید و یادآوری طراحی‌های دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ تحسین کردند ولی انتظار آنها این بود که فضای داخلی نیز دست کمی از جذابیت نمای بیرونی نداشته باشد.

لینکلن ناتیلوس، بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴

105_11zon

ناتیلوس برگ برنده برند لینکلن در این رقابت بود و توانست یک آمریکایی با اصالت را به عنوان بهترین خودرو شاسی بلند سال مطرح کند. نسل سوم ناتیلوس اگرچه مانند بسیاری از خودروهای این لیست اسپرت نیست، اما توانسته ویژگی های مثبتی که از یک خودرو در این سگمنت انتظار می‌رود را ارائه دهد. این خودرو زیر پوست آمریکایی خود، یک کروزر راحت با توانایی‌های آفرود در صورت نیاز است.

این برند لوکس کمپانی فورد (Ford) در داخل کراس‌ اوور جدید خود از متریال گران‌قیمت و نرمی استفاده کرده که فضایی آرامش‌بخش را ایجاد کرده‌اند. سیستم کمک‌راننده بلوکروز بدون نقص وظیفه خود را انجام می‌دهد و صفحه‌نمایش ۴۸ اینچی که کل عرض داشبورد را پوشش داده هم در ارتفاع پایینی جای گرفته تا در دید راننده یا سرنشین اختلال ایجاد نکند.

106_11zon 107_11zon

ناتیلوس روی پلتفرم جدیدی ساخته شده و از پیشرانه‌های جدیدی شامل ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و هیبریدی کم‌مصرف با ۳۰۰ اسب بخار قدرت بهره می‌برد. نتیجه، خلق شاسی‌بلندی با فرمان سبک و پاسخگویی بالا است. قدرت به‌آرامی تحویل داده می‌شود و سیستم تعلیق نرم و راحت است.

لینکلن ناتیلوس در هر شرایطی رانندگی بدون استرس را فراهم کند و این کار را به‌طور شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد. همچنین بسیاری از نقاط قوت این خودرو در تیپ‌های پایینی هم وجود دارند. به‌طورکلی، دورانی که لینکلن مترادف با خودروهای پیرمردی بود گذشته و این ناتیلوس جدید برای جوانانی طراحی شده که به دنبال احساس خاص بودن هستند. در ادامه جدول مشخصات فنی و ابعاد این خودرو را مشاهده کنید.

نام خودرو  Lincoln Nautilus Hybrid
پیشرانه ۲ لیتری I4 توربو هیبرید
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک چهارچرخ
طول ۴,۹۰۷ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۳۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۱۳۸ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۴۰.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۷۴ جی
مصرف سوخت ۷.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۷۷,۴۴۵ دلار
قیمت نسخه تست‌شده ۷۹,۴۴۵ دلار

منبع: خبرآنلاین

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید