غافلگیری اروپاییها؛ سهم بازار خودروهای چینی دو برابر شد

فروش خودروهای برقی و بنزینی چینی در اروپا زیر سایهی تعرفههای سنگین دو برابر شد.
اتحادیهی اروپا سال گذشته با اعمال تعرفههای سنگین، تلاش کرد جلوی سیل واردات خودروهای برقی ساخت چین را بگیرد. بااینحال، خودروسازان چینی مسیر دیگری را برگزیدند.
بهجای عقبنشینی، شرکتهایی مانند BYD، جیلی و SAIC با اتخاذ استراتژی جدید، نهتنها در برابر فشارها مقاومت کردند، بلکه سهم خود از بازار خودرو اروپا را دو برابر افزایش دادند.
در مواجهه با تعرفههایی که تا ۳۵ درصد بر خودروهای برقی وضع شده، تولیدکنندگان چینی صادرات خودروهای هیبریدی و بنزینی را افزایش دادند؛ مدلهایی که مشمول تعرفههای هدفدار نمیشوند.
چینیها تمرکز بیشتری روی بازارهای جنوب اروپا از جمله ایتالیا و اسپانیا داشتند؛ کشورهایی که سلطهی برندهای آلمانی و فرانسوی در آنها کمتر از مناطق شمالی است. نتیجهی این رویکرد، قابلتوجه بود.
طبق آمار مؤسسهی JATO Dynamics، برندهای چینی در آوریل (فروردین و اردیبهشت) توانستند ۴٫۹ درصد از بازار خودروهای نو اتحادیهی اروپا را در اختیار بگیرند؛ عددی که نسبتبه سهم ۲٫۴ درصدی در بازهی مشابه سال گذشته، جهشی چشمگیر محسوب میشود. این رشد معادل فروش ۵۳ هزار دستگاه خودرو تنها در یک ماه است.
رشد فروش فقط به مدلهای غیربرقی محدود نبود؛ بلکه برخلاف انتظار، فروش خودروهای برقی ساخت چین با وجود تعرفهها، افزایش پیدا کرد است. آمارها نشان میدهد که فروش این خودروها در آوریل (فروردین و اردیبهشت) ۵۹ درصد رشد داشت؛ درحالیکه دیگر خودروسازان رشد ۲۶ درصدی تجربه کردند.
در همان ماه، ثبتنام خودروهای برقی BYD در اروپا به ۷٬۲۳۱ دستگاه رسید؛ در حالی که تسلا ۷٬۱۶۵ دستگاه به فروش رساند. چنین اتفاقی نادر است و برای نخستینبار، شرکت آمریکایی در این بخش مغلوب رقیب چینی شد. تحلیلگران یکی از دلایل افت فروش تسلا را واکنش منفی بخشی از خریداران اروپایی نسبتبه فعالیتهای سیاسی ایلان ماسک میدانند.
مجموعهی تحولات، تناقضی آشکار در سیاستگذاری اتحادیهی اروپا رقم زده است. تعرفههایی که با هدف حمایت از بازار خودروهای برقی و تسهیل گذار سبز اروپا اعمال شدند، در عمل منجر به افزایش فروش خودروهای بنزینی و هیبریدی شدند. دو سوم خودروهای فروختهشدهی چینی در اروپا طی سهماههی نخست سال، مدلهای غیربرقی بودند.
منبع: خبرآنلاین