حکایت ضرب المثل آتش بیار معرکه؛ این اصطلاح از کجا آمده است؟

حکایت ضرب المثل آتش بیار معرکه؛ این اصطلاح از کجا آمده است؟

ضرب المثل آتش بیار معرکه: اگر بارها در مکالمات روزمره خود از ضرب المثل “آتش بیار معرکه” استفاده کردید و یا آن را شنیده‌اید؛ اما معنا و داستان جالب آن را نمی‌دانید با این مطلب بخش تفریح و سرگرمی همراه باشید.

کد خبر : ۱۹۰۲۹۸
بازدید : ۶۲

همانند بسیاری از صرب المثل های شیرین و جذاب فارسی، ضرب المثل “آتش بیار معرکه” نیز داستان قدیمی و جالبی دارد که از شنیدن آن لذت می‌برید. این ضرب المثل به معنای این است که فردی قصد دارید میان دو نفر دعوای بیشتری راه بیندازد و در واقع آتش دعوا را بیشتر و بیشتر خواهد کرد؛ اما خود در طرفین دعوا نیست.

حکایت نوعی از داستان کوتاه است که در آن نکته ای ظریف نهفته است. بسیاری از  ضرب المثل های امروزی که در مکالمات خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم داستان‌هایی دارند که شاید از آن بی خبر باشیم. مثلاً آیا می‌دانستید آتش بیار معرکه به فردی در یک گروه موسیقی اشاره دارد؟

معنای ضرب المثل

آتش بیار معرکه به کسی گفته می‌شود که در طرفین دعوا نیست؛ اما دعوا را شدیدتر می‌کند. شخصی که  باعث اختلاف و دعوا بین افراد می‌شود اما خودش وارد دعوا نشده و خود را بی طرف می‌داند. در واقع شخصی که نقشی در یک رابطه ندارد اما دو بهم زنی می‌کند.

حکایت ضرب المثل آتش بیار معرکه

در روزگاران قدیم مردم برای برپایی جشم و شادی از گروه‌های موسیقی استفاده می‌کردند. در این گروه‌ها افراد از سازهای برای نواختن آهنگ استفاده می‌کردند و هر کدام در یک نوع ساز سررشته داشتند. هرکدام از این افراد در ساز زدن و آواز خواندن سررشته داشتند جز یک نفر.

در این گروه‌های موسیقی فردی وجود داشت که به آن ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” می‌گفتند.

این عضو گروه هیچ سازی را بلد نبود اما وجود وی در گروه اهمیت بالایی داشت. به طوری که اگر ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” در گروه حضور نداشت؛ آن گروه موسیقی شکل نمی‌گرفت.

دایره نم کن یا آتش بیار، فردی بود که باید همیشه و همیشه از سازها مراقبت می‌کرد. باید چوب سازها را بررسی می‌کرد تا در فصل سرد و گرم سال خراب نشود.

زیرا بیشتر این سازها مانند دف و ضرب از چوب و پوست ساخته می‌شدند و در زمستان این سازها خشک می‌شدند و در بهار و تابستان رطوبت زیاد آن‌ها را خراب می‌کرد. دایره نم کن در زمستان سازها را مرطوب می‌کرد تا خشک نشوند و در بهار و تابستان رطوبت آن‌ها را از بین می‌برد.

به همین دلیل حضور این فرد در گروه موسیقی بسیار مهم بود و اگر مشکلی برای سازها به وجود می‌آمد؛ همه این شخص را مقصر می‌دانستند.

به دلیل نقش این فرد در گروه موسیقی و ویژگی‌های او، بعدها از نام ” اتش بیار معرکه” برای مکالمات روزمره استفاده شد و کم کم این عبارت به یک ضرب المثل تبدیل شد.

در ضرب المثل ” آتش بیار معرکه ” هم فردی با دخالت‌ها و سخنان خود باعث شعله ور تر شدن اختلاف بین دو نفر شود و اگر او نباشد بسیاری از اختلافات به راحتی حل خواهد شد.

387

منبع: گفتنی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید