پشه‌ها از چه رنگ‌هایی متنفرند؟

پشه‌ها از چه رنگ‌هایی متنفرند؟

محققان دانشگاه واشنگتن به رهبری پروفسور جِفری ریفِل در حال مطالعه سیستم‌های حسی پشه‌ها و رفتارهای تغذیه‌ای، به ویژه حس بویایی و نشانه‌های بصری آن‌ها هستند. این تحقیق نتایج جالبی داشته درباره اینکه پشه‌ها بیشتر به سوی کدام رنگ‌ها جذب می‌شوند.

کد خبر : ۱۹۳۸۱۱
بازدید : ۲۶۹۶

فرادید| پشه‌های ماده جذب نشانه‌های مختلف انسانی مانند مواد شیمیایی پوست، بوی عرق و دی اکسید کربن بازدم‌شده می‌شوند؛ اما آن‌ها همچنین مجذوب رنگ‌هایی مانند قرمز و سیاه می‌شوند، در حالی که از سفید و سبز بیزارند. چرا؟ چون آن‌ها به دنبال خون هستند و رنگ‌های قرمز و سیاه می‌توانند نشانه‌های بهتری برای وجود خون باشند. 

به گزارش فرادید، محققان دانشگاه واشنگتن به سرپرستی پروفسور جِفری ریفِل در حال مطالعه سیستم‌های حسی پشه‌ها و رفتارهای تغذیه، به‌ویژه حس بویایی و نشانه‌های بصری آن‌ها هستند تا راه‌هایی برای جذب و کشتن آن‌ها و پیشگیری از بیماری پیدا کنند. 

پشه‌ها با وجود مغز کوچک، در پیدا کردن منابع غذایی با استفاده از حواس بینایی و بویایی برای هدف‌گیری و دریافت وعده‌های غذایی (خون) از انسان انعطاف‌پذیر و قوی هستند. آن‌ها می‌توانند از تجربیاتشان بیاموزند و بیشتر جذب افراد خاصی شوند یا از افراد خاصی دوری کنند. 

پشه‌ها می‌توانند سه نوع منبع قندی از جمله میوه‌ها را تشخیص دهند و جذب آن‌ها شوند. محققان در حال تلاش برای ایجاد رایحه‌های جذاب برای پشه‌ها و آغشته کردن آن‌ها به سموم هستند تا پشه‌ها را از بین ببرند. 

تغییرات آب و هوایی خطر ابتلا به بیماری‌های منتقل‌شده از طریق پشه مانند مالاریا، دنگی، نیل غربی و زیکا را افزایش داده و موجب نگرانی‌های بهداشتی قابل‌توجهی در تمام جهان شده است. 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که پشه‌ها خطرناک‌ترین حیوان برای انسان هستند و سالانه بیش از یک میلیون نفر با انتقال بیماری‌هایی مانند مالاریا جانشان را از دست می‌دهند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید