(عکس) 15 پیشنهاد از میان زیباترین جنگل‌های ایران برای طبیعت‌گردی

(عکس) 15 پیشنهاد از میان زیباترین جنگل‌های ایران برای طبیعت‌گردی

گشت و گذار در زیباترین جنگل‌های ایرانی به افزایش روحیه و نشاط و بهبود سلامت روان شما کمک می‌کند اما طبیعت‌گردی در جنگل‌های ایرانی را باید از کجا شروع کرد؟ در این مقاله، فهرستی از زیباترین جنگل‌های ایران برای طبیعت‌گردی را می‌خوانید تا نقطه شروعی برای شما باشند.

کد خبر : ۲۰۷۱۵۸
بازدید : ۲۶

ایران را باید بهشت طبیعت‌گردان دانست. از یک سو مناظر کویری و از سوی دیگر جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز و پهناور کشورمان، همگی نظر علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جلب می‌کنند. گشت و گذار در زیباترین جنگل‌های ایرانی به افزایش روحیه و نشاط و بهبود سلامت روان شما کمک می‌کند اما طبیعت‌گردی در جنگل‌های ایرانی را باید از کجا شروع کرد؟ در این مقاله، فهرستی از زیباترین جنگل‌های ایران برای طبیعت‌گردی را می‌خوانید تا نقطه شروعی برای شما باشند.

۱. جنگل راش

اگر هوس پیاده‌روی در طبیعت و میان درختان راش، عکاسی از طبیعت بکر و دست‌نخورده یا برپایی پیک‌نیک در یکی از زیباترین جنگل‌های ایران را کرده‌اید، به شما جنگل راش سنگده را پیشنهاد می‌دهیم. این جنگل با درختان سر به فلک کشیده راش، درختچه‌ها، پوشش گیاهی سرسبز و جانوران مختلف از جمله جنگل‌های هیرکانی است که قدمت آنها به حدود ۴۰میلیون سال پیش می‌رسد.

جنگل راش در استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستانی سنگده قرار دارد و به عنوان یک جنگل بکر و دست‌نخورده امکانات چندانی ندارد. بنابراین، اگر به فکر گشت و گذار در این جنگل زیبا هستید، باید پیش از سفر تمام لوازم مورد نیاز برای طبیعت‌گردی را آماده کنید. بهترین زمان برای طبیعت‌گردی در این منطقه از اواخر فروردین تا اوایل زمستان است.

60

۲. جنگل لفور

یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های ایران که می‌توانند بهترین مقصد شما برای طبیعت‌گردی باشند، جنگل لفور است. این جنگل شگفت‌انگیز نیز بخشی از جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود و در استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور قرار دارد. آبشارهای متعددی که در این جنگل قرار گرفته‌اند مانند پلنگ دره، آبشار آهکی و هفت آبشار سبب شده‌اند که لفور به یکی از جذاب‌ترین جنگل‌ها برای طبیعت‌گردی تبدیل شود.

جنگل لفور از درختان پهن‌برگ، ازگیل و راش تشکیل شده و در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل پاییز این جنگل از درختانی با برگ‌های رنگارنگ زیباتر می‌شود اما اگر می‌خواهید بهترین آب و هوای این جنگل را تجربه کنید، باید از اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه راهی لفور شوید.

کلبه‌های جنگلی لفور برای طبیعت‌گردانی که می‌خواهند شب را در طبیعت بمانند مناسب هستند. در صورتی که قصد دارید در جنگل لفور کمپ بزنید، باید تمام وسایل لازم برای کمپینگ از جمله کفش مناسب طبیعت‌گردی، چادر کمپینگ و آب آشامیدنی را همراه خود ببرید.

 

۳. جنگل دالخانی

برای تماشای جاذبه‌های طبیعی جنگل دالخانی باید به سمت رامسر حرکت کنید. دالان بهشت در استان مازندران، رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار قرار دارد. به این جنگل دالان بهشت گفته می‌شود زیرا به محض ورود با درختان سر به فلک کشیده‌ای مواجه خواهید شد که به یکدیگر گره خورده‌اند. هوای مه‌آلود جنگل نیز به آن حال و هوایی رمزآلود داده است.

دریاچه سد میجران، روستاهای گرسماسر و جنت رودبار، آبشار سیاسرت و قلعه مارکوه از جمله جاذبه‌هایی هستند که با ورود به جنگل دالخانی می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید. دکه‌های فروش خوراکی و رستوران‌های متعددی که در این جنگل قرار دارند نیز برای آن دسته از طبیعت‌گردان که می‌خواهند طعم غذاها و خوراکی‌های محلی را بچشند جذابیت دارند. سفر به جنگل دالخانی در هر فصلی لذت‌بخش است اما پاییز جنگل دالخانی حال و هوایی دیگر دارد. در این فصل برگ‌های زرد و نارنجی دالخانی این جنگل را به یکی از زیباترین جنگل‌های ایران تبدیل می‌کنند.

6162

۴. جنگل گیسوم

در صورتی که به طبیعت‌گردی در یک جنگل زیبا و ساحل دریا علاقه دارید، جنگل منتهی به ساحل گیسوم را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این جنگل با درختان تنومند و سر به فلک کشیده دالانی سحرانگیز دارد که در نهایت به ساحلی دیدنی منتهی می‌شود. این جنگل با بیش از ۷۵ گونه گیاهی و گونه‌های جانورانی مختلف مانند خرس قهوه‌ای، خرگوش، گرگ و بز کوهی یکی از زیباترین جنگل‌های مناسب برای طبیعت‌گردی است. البته، اگر قصد دارید شب را در این جنگل بگذرانید، باید از سفر به اعماق جنگل خودداری کنید.

جنگل گیسوم در تمام فصل‌های سال تماشایی است اما اگر در بهار و تابستان یا اوایل پاییز راهی این جنگل زیبا شوید، سفری لذت‌بخش‌تر خواهید داشت. این جنگل دیدنی در استان گیلان، محور رشت به آستارا، ده کیلومتری جاده اسالم به خلخال قرار دارد.

63

۵. جنگل‌ حرا

به کسانی که به طبیعت‌گردی در جنگلی متفاوت فکر می‌کنند، جنگل حرا قشم را پیشنهاد می‌دهیم. این جنگل که به آن جنگل دریایی حرا نیز می‌گویند، در میان آب‌های شور استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین قرار دارد.

طبیعت جالب توجه این جنگل همیشه نظر طبیعت‌گردان و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. این جنگل درختانی مرتفع دارد که آب‌های شور را برای رشد خود جذب می‌کنند. این درختان همیشه سبز گل‌هایی به رنگ زرد یا سفید دارند. ریشه‌های چوبی آن‌ها نیز به این جنگل زیبایی خاصی بخشیده‌اند.

64

۶. جنگل‌های ارسباران

معمولاً زمانی که صحبت از جنگل‌های زیبای ایران می‌شود، همه به یاد استان‌های شمالی کشور یعنی مازندران، گیلان یا گلستان میفتیم اما یکی از زیباترین جنگل‌های ایران در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. جنگل‌های ارسباران در استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران واقع شده و از گذشته تاکنون نام‌های زیادی را به خود دیده است. این جنگل را در طول تاریخ با نام‌های ارسبار، قراچه داغ، قره داغ و آرازبار نیز می‌شناختند.

پارک ملی ارسباران محل زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است که مارال یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. درختان بلوط، زبان گنجشک و گیلاس وحشی نیز از جمله درختان روییده در این جنگل زیبا هستند. برای سفر به این جنگل نزدیک به رودخانه ارس باید اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان را انتخاب کنید.

65

۷. پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران نیز بخشی از جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور است و در استان گلستان، بخش مرکزی شهرستان گرگان، دهستان استرآباد جنوبی قرار دارد. این جنگل انبوه با وجود رودخانه و روستای زیارت به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در شهر گرگان تبدیل شده و آبشارها و چشمه‌های واقع شده در دل آن نظر هر طبیعت‌گردی را به خود جلب می‌کند.

66

۸. پارک جنگلی النگدره

نام پارک جنگلی النگدره برای طبیعت‌گردانی که با جنگل ناهارخوران آشنایی دارند، نامی آشنا است. این جنگل زیبا در استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهارخوران قرار دارد. این جنگل با مناظری چشم‌نواز امکاناتی همچون ایستگاه دوچرخه، ماشین‌های برقی و زمین‌های ورزشی دارد.

بهترین زمان برای سفر به النگدره وجود ندارد چون این جنگل در تمام روزهای سال دیدنی است. بااین‌حال، اگر در فصل پاییز راهی این جنگل تماشایی شوید، با مناظر زیبای پاییزی روبه‌رو خواهید شد. اگر هم لابه‌لای برگ‌های پاییزی روی زمین‌ها را نگاه کنید، زنگوله برفی‌هایی را می‌بینید که خبر از نزدیکی فصل سرما می‌دهند.

67

۹. جنگل ابر

اگر به قدم زدن لابه‌لای ابرها علاقه دارید، باید به جنگل ابر شاهرود سفر کنید. این جنگل تماشایی در استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش بسطام، ۱۲ کیلومتری شمال غرب روستای ابر قرار دارد. این جنگل تماشایی با مناظری بکر و منحصر به فرد جزو جنگل‌های قدیمی جهان به شمار می‌رود و قدمت آن به عصر ژوراسیک می‌رسد.

جنگل ابر با مراتع سرسبز، چشمه‌های خروشان و درختانی مانند گلابی وحشی، ولیک، آلو و تمشک یکی از جذاب‌ترین جنگل‌های ایران برای طبیعت‌گردان است. آبشارهای آلوچال و شرشر و قلعه ماران نیز از سایر جاذبه‌هایی هستند که طبیعت‌گردان را به این منطقه می‌کشانند. برای تماشای جنگل ابر بهتر است یکی از روزهای اردیبهشت ماه تا اوایل پاییز را انتخاب کنید.

68

۱۰. جنگل نای‌انگیز

در صورتی که به طبیعت‌گردی در میان درختان بلوط فکر می‌کنید، به شما جنگل نای‌انگیز، یکی از دیدنی‌ترین جنگل‌های زاگرس را پیشنهاد می‌دهیم. این جنگل تماشایی در استان لرستان، خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای‌انگیز قرار دارد و طبیعت بکر، آبشار تماشایی و گونه‌های جانوری مختلف مانند سنجاب‌ها از جمله جاذبه‌های آن هستند. برای برپایی کمپینگ در این جنگل زیبا بهتر است اردیبهشت ماه را انتخاب کنید.

69

۱۱. جنگل دو هزار و سه هزار

دوست دارید در جنگلی قدم بزنید که صدای پرندگانی همچون دارکوب‌ها پس زمینه آن است؟ در این صورت، باید به جنگل‌ ‌های دو هزار و سه هزار سفر کنید. این جنگل‌ها جزو جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور محسوب می‌شوند و در استان مازندران، تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دو هزار قرار دارند. این جنگل تماشایی در فصل بهار هم‌زمان با شکفتن گل‌ها دیدنی‌تر می‌شود. در فصل پاییز هم اگر راهی جنگل‌های دو هزار و سه هزار شوید، با مناظر پاییزی چشم‌نوازی مواجه خواهید شد.

70

۱۲. جنگل سیاهکل

برای کسانی که به طبیعت‌گردی در یکی از زیباترین جنگل‌های ایرانی علاقه دارند، جنگل‌های سیاهکل همیشه جذاب‌ترین گزینه خواهد بود. این جنگل‌های انبوه در استان گیلان، سیاهکل، شهر دیلمان، جنگل اسپیلی در ارتفاعات دیلمان قرار دارد و با وجود آبشارهای خروشانی مانند لونک و بابا ولی و جاذبه‌های تاریخی همچون کاروانسرای تی تی به یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان گیلان تبدیل شده است.

71

۱۳. جنگل الیمستان

الیمستان با هوای مه‌آلود و درختان در هم پیچیده یکی دیگر از جنگل‌های زیبای ایران است. این بهشت طبیعت‌گردان در استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان قرار دارد و با دشت‌ها و مراتع دیدنی و منظره دماوند باشکوه جذابیت خاصی برای گردشگران این منطقه دارد.

این جنگل برای کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند و می‌خواهند در مسیری سرسبز تا ارتفاعات پیاده‌روی کنند، یکی از بهترین گزینه‌ها است. جاذبه‌هایی همچون نقش پای رستم، روستای لهاش و منطقه قلاردن با طبیعتی بکر و دست‌ نخورده نیز نظر هر طبیعت‌گردی را به خود جلب می‌کنند. برای سفر به این جنگل بهتر است اواسط بهار یا اوایل فصل پاییز را انتخاب کنید.

72

۱۴. جنگل فندقلو

فندقلو یا مشه یکی از جنگل‌های زیبای ایران است که با دشت‌های بابونه و مناطق طبیعی بکر و دست نخورده به جنگل‌های مورد علاقه طبیعت‌گردان تبدیل شده است. این جنگل تماشایی در استان اردبیل، جنوب نمین قرار دارد و می‌توانید از مسیر گردنه حیران و شهر اردبیل به آن برسید اما اگر یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید، به شما مسیرهای کوهستانی دریاچه سوها و آبشار لاتون را پیشنهاد می‌دهیم.

درختان فندق، دشت بابونه‌های وحشی و چشمه آبگرم مشه سویی از جمله جاذبه‌هایی هستند که با طبیعت‌گردی در این جنگل می‌توانید از نزدیک ببینید. در این جنگل علاوه بر درختان فندق، درختان بلوط، بیدمشک، راش و ممرز نیز می‌رویند اما آنچه پوشش گیاهی این منطقه را خاص کرده، رویش گل کمیابی به نام سوسن چلچراغ است. سوسن چلچراغ در این منطقه به صورت خودرو ظاهر می‌شود.

در این منطقه امکانات اقامتی مناسبی برای طبیعت‌گردان در نظر گرفته شده و می‌توانید در فصل بهار یا از اوایل پاییز تا اواخر آبان ماه فندقلو را در بهترین حالت خود به نظاره بنشینید.

73

۱۵. جنگل پیرداوود

یکی دیگر از جنگل‌های زیبایی که در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌اند، جنگل پیرداوود است. این جنگل با مناظری تماشایی در استان آذربایجان شرقی، بخش مرکزی شهرستان ورزقان، دهستان بکرآباد، روستای خوینه‌رود قرار دارد. کسانی که در این جنگل گردش و پیاده‌روی می‌کنند، معمولاً طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستند زیرا پیرداوود جنگلی با مناطق صعب‌العبور محسوب می‌شود و هر کسی نمی‌تواند به اعماق آن سفر کند.

اگر جزو طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستید و تمام لوازم ضروری برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی را در اختیار داشته باشید، می‌توانید مناظر طبیعی بکر و دست نخورده پیرداوود را از نزدیک ببینید و از هوای فوق‌العاده آن لذت ببرید. برای لذت بردن از طبیعت زیبای این جنگل بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

74

کلام آخر

طبیعت‌گردی در زیباترین جنگل‌های ایران به معنای استشمام هوای تازه و تماشای مناظری بکر و دیدنی است که کمتر کسی آن‌ها را از نزدیک دیده است. برای اینکه در این جنگل‌ها لحظات خوب و خوشی داشته باشید، باید تمام لوازم ضروری برای کمپینگ را همراه خود ببرید. به‌علاوه، به ویژه در جنگل‌هایی که حیوانات وحشی در اعماق آن‌ها زندگی می‌کنند، باید جایی چادر بزنید که ایمنی لازم را داشته باشد.

در نهایت، نباید هنگام گشت و گذار در جنگل‌های زیبا، نکات مهم برای حفظ محیط زیست را فراموش کنید. برای جمع‌آوری زباله‌ها کیسه مخصوص زباله همراه خود داشته باشید و زباله‌های تجزیه‌ناپذیر را در دامان طبیعت رها نکنید.

اگر هم آتشی روشن می‌کنید، قبل از ترک جنگل مطمئن شوید که آتش خاموش شده است. آتش‌سوزی بلای جان جنگل‌های ایرانی محسوب می‌شود و هر سال بسیاری از جنگل‌ها را از بین می‌برد. با رعایت این نکات می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سفر شما و طبیعت‌گردی که در این جنگل‌ها انجام می‌دهید برای همه به خصوص خودتان لذت‌بخش و به یاد ماندنی خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید