پیدا شدن نقاشی «ملکۀ 9 روزه»؛ زنی که کوتاه‌ترین حکومت تاریخ انگلستان را داشت

پیدا شدن نقاشی «ملکۀ 9 روزه»؛ زنی که کوتاه‌ترین حکومت تاریخ انگلستان را داشت

برخی پژوهشگران پس از انجام یک تحلیل جدید بر این باورند که احتمال دارد این تنها پرتره‌ای باشد که زمان حیات ملکه گرِی از او کشیده شده باشد.

کد خبر : ۲۳۲۵۰۹
بازدید : ۳۱

فرادید| تابستان سال ۱۵۵۳ دختری حدوداً ۱۶ساله ملکه انگلستان اعلام شد. نام او لِیدی جِین گرِی بود و تنها ۹ روز حکومت کرد، پیش از آنکه در برج لندن اعدام شود. دوران سلطنت او کوتاه‌ترین دوره پادشاهی در تاریخ بریتانیا بود. 

به گزارش فرادید، از گری در تاریخ به‌عنوان شهید پروتستان یاد می‌شود، مهره‌ای بی‌گناه در جاه‌طلبی بی‌رحمانه‌ای که معرف دربار تودور بود. در حالی که بسیاری از پرتره‌های مربوط به ملکه‌ی نه روزه پس از مرگ او کشیده شده‌اند، مورخان تاکنون نتوانسته بودند پرتره‌ای از گری پیدا کنند که زمان حیات او نقاشی شده باشد. 

این ماه یک نقاشی که زنی ناشناس را در لباسی شیک و سیاه به تصویر می‌کشد در رِست پارک، یک عمارت قرن هجدهمی در انگلستان به نمایش درآمد. به گفته کارشناسانی که مدیریت رِست پارک و بسیاری دیگر از اماکن تاریخی انگلستان را بر عهده دارند، این نقاشی ممکن است تنها پرتره‌ای باشد که ازگری پیش از اعدام او کشیده شده است. 

3

پژوهشگران می‌گویند این نقاشی پس از تکمیل دستخوش تغییراتی شده است

رِیچِل تِرنبال، متصدی ارشد مجموعه‌های English Heritage به همراه پژوهشگرانی از مؤسسه هنر کورتولد و ایان تایرز، متخصص دیرین‌شناسی حلقه‌های درختان، یک تحلیل جدید روی این پرتره انجام دادند. 

ترنبال در بیانیه‌ای گفته: «در حالی که نمی‌توانیم تأیید کنیم این پرتره قطعاً متعلق به لیدی جین‌گری است، اما نتایج ما قطعاً استدلال قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهند. این امکان وجود دارد که آنچه اکنون می‌بینیم، نسخه‌ای ملایم‌تر از یک پرتره سلطنتی از لیدی جین‌گری باشد که پس از مرگش به تصویری از شهادت پروتستانی او تبدیل شده است.» گری در حدود سال ۱۵۳۷ متولد شد، حدود یک دهه پیش از آغاز سلطنت ادوارد ششم؛ تنها پسر مشروع باقی‌مانده هنری هشتم. گری به‌طور مستقیم با هنری هشتم مرتبط بود: او یکی از نتیجه‌های بزرگ او و وارث قانونی تاج‌وتخت بود. سال ۱۵۵۳ زمانی که ادوارد به شدت بیمار شد، گری را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد، اما وقتی‌گری به قدرت رسید، انگلستان او را رد کرد و به جای او مِری تودور دختر نخست هنری هشتم و یک کاتولیک متعصب را بر تخت نشاند. مری به سلطنت رسید وگری به جرم خیانت اعدام شد. 

پیتر مور متصدی رِست پارک می‌گوید: «این نقاشی سال‌های طولانی بخشی از مجموعه تاریخی رست پارک بود و ر سال ۱۷۰۱ توسط آنتونی گری، یازدهمین ارل کنت به‌عنوان تصویری از لیدی جین‌گری خریداری شد. این تصویر بیش از ۳۰۰ سال نماد ملکه نه روزه بود تا زمانی که انتساب آن زیر سوال رفت و هویت آن رد شد.» 

این پرتره روی یک صفحه چوبی نقاشی شده و پژوهشگران آن را به دوره بین سال‌های ۱۵۳۹ تا حدود ۱۵۷۱ نسبت داده‌اند. همچنین، روی پنل‌های چوبی یک نشان تجاری وجود دارد که مشابه نشانی است که روی یک پرتره سلطنتی از شاه ادوارد ششم دیده شده است. 

2

پرتره حکاکی شده از لیدی جین گری اثر اسمای دو بولونوآ در سال ۱۶۸۲

کارشناسان با استفاده از بازتاب‌نگاری فروسرخ به زیر سطح نقاشی نیز نگاه کردند و دریافتند لباس سوژه پس از اتمام پرتره دستخوش تغییراتی شده است. آستین‌ها و کلاه زنانه تغییر کرده‌اند و روسری سفیدی که دور شانه‌های او پیچیده شده، احتمالاً بعداً به نقاشی اضافه شده است. در مقطعی هم چشم‌ها، دهان و گوش‌های این زن به عمد خراشیده شده‌اند، شاید به عنوان یک «حمله شمایل‌شکنانه». 

این نظریه جدید نیست. سال ۲۰۰۷، بِندور گروُوِنِر، تاریخ‌شناس هنر بریتانیایی و دیوید استارکی تاریخ‌نگار، تحلیلی مشابه روی این پرتره انجام دادند و آن را در یک نمایشگاه در گالری فیلیپ مولد لندن به نمایش گذاشتند. تحقیقات آن‌ها نیز شامل تجزیه و تحلیل دیرین‌شناسی حلقه‌های درختان میشد. 

گروسونور می‌گوید: «کمی عجیب بود که بیانیه مطبوعاتی English Heritage تحقیق خود را به‌عنوان یک کشف یا نتیجه جدید مطرح کرد، اما خوشحالم که این تصویر دوباره به نمایش عمومی گذاشته شده و نتایج تصاویر فروسرخ جدید هم جالب هستند.» 

در همین حال، برخی کارشناسان قانع نشدند این پرتره واقعاً لیدی جین‌گری را نشان می‌دهد. جِی. استفان ادواردز، پژوهشگر مستقل که در زمینه زندگی و پرتره‌های‌گری تخصص دارد می‌گوید: «من هیچ‌کدام از این شواهد که این سوژه می‌تواند جین‌گری باشد را قانع‌کننده نمی‌دانم.» 

سال ۲۰۱۳، ادواردز در مقاله‌ای استدلال کرد پرتره مورد بحث در واقع مِری نِویل فاینز، لیدی داکر است که بین سال‌های ۱۵۲۴ تا ۱۵۷۶ زندگی می‌کرد. او می‌گوید یافته‌های دیرین‌شناسی به حل معمای هویت مدل کمکی نمی‌کند، زیرا تحلیل او پیش‌تر تاریخ نقاشی را به اواسط قرن شانزدهم نسبت داده بود. 

ادواردز می‌افزاید: «این بحث هیچ نتیجه قطعی ندارد.» اما او نتیجه‌گیری خود را قانع‌کننده‌تر از شواهد به‌اصطلاح جدید می‌داند. 

1

اعدام لیدی جین گری، اثر پل دلاروچ، ۱۸۳۳

در هر صورت، این پرتره در تضاد با مشهورترین تصویر ملکه محکوم قرار دارد: سال ۱۸۳۳، هنرمند فرانسوی پل دلاروچ، گری را با چشمانی بسته و پارچه‌ای دور سرش در انتظار اعدام به تصویر کشید. 

گریگوری می‌گوید اگر پرتره رست پارک واقعاً تصویرگری باشد، افزوده‌ای ارزشمند به مجموعه پرتره‌های این قهرمان جوان خواهد بود، به‌عنوان زنی با شخصیت قوی، چالشی قدرتمند برای تصویر سنتی او به‌عنوان یک قربانی با چشمان بسته.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید