هند در حال احداث زیرساختهای ضروری در هیمالیا برای درگیری احتمالی با چین است
بر اساس گزارش نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال، هند در حال سرمایهگذاری صدها میلیون دلار برای ساختن جاده، تونل و باندهای فرود در سراسر رشتهکوه هیمالیاست؛ این اقدام در راستای آمادگی برای درگیری احتمالی با چین در حال انجام است.
درگیری خونین مرزی سال ۲۰۲۰ میان دو کشور، ضعف جدی هند در امتداد مرز مورد مناقشه ۳۵۰۰ کیلومتری، موسوم به «خط کنترل واقعی»، را آشکار کرد.
در حالی که چین طی دههها شبکه گستردهای از راهآهن و جاده را در مناطق مرزی خود توسعه داده، هند زیرساخت قابل توجهی برای جابهجایی سریع نیروهای نظامی در مناطق کوهستانی مرزی ایجاد نکردهاست.
در جریان درگیری سال ۲۰۲۰، که در ارتفاع حدود ۴۲۰۰ متری و بعضا به صورت نبرد تنبهتن با سلاحهای سرد رخ داد، چین قادر بود ظرف چند ساعت نیروهای کمکی اعزام کند، اما هند برای همین کار به حدود یک هفته زمان نیاز داشت.
به گفته آمریت پال سینگ، رئیس سابق عملیات لجستیک در منطقه شمالی لداخ، این درگیری باعث «تغییری اساسی در تفکر راهبردی» هند شد و ارتش به این نتیجه رسید که باید رویکرد خود را بهطور کامل اصلاح کند.
یکی از مهمترین پروژهها در این مسیر، تونل زوجیلا است؛ تونلی ۱۴ کیلومتری در ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متری که ساخت آن چند ماه پس از درگیری ۲۰۲۰ آغاز شد و هزینه آن بیش از ۷۵۰ میلیون دلار است.
این تونل قرار است دسترسی به منطقه حساس لداخ را میسر سازد؛ منطقهای که بهدلیل بارش سنگین برف، گاهی اوقات تا شش ماه در سال قابل دسترس نیست.
تامین غذا و تجهیزات برای پایگاههای مرزی هند در لداخ عملیاتی بسیار دشوار است. هر سرباز ماهانه به حدود ۱۰۰ کیلوگرم تجهیزات و مایحتاج نیاز دارد و یک پایگاه کوچک روزانه بیش از ۵۰ لیتر سوخت مصرف میکند؛ سوخت و تجهیزاتی که گاهی باید تا ارتفاع ۶۰۰۰ متری، با نیروی انسانی یا قاطر حمل شوند.
تونل جدید میتواند زمان انتقال را کاهش دهد و ارسال تدارکات را در تمام طول سال ممکن سازد، هر چند کارگران این پروژه عظیم با سرمای تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد روبهرو هستند.
در مناطق مورد مناقشهای مانند دریاچه پانگونگ تسو، پس از درگیری ۲۰۲۰ هر دو کشور ساختوساز نظامی را افزایش دادند. چین شروع به ساختن پل، ساختمان و سنگرهای جدید کرد و هند نیز پایگاهها و جادههای خود را گسترش داد.
برخلاف گذشته، هند اکنون نظارت دائمی ۲۴ ساعته بر تحرکات چین دارد.
بودجه سازمان راههای مرزی هند از ۲۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۸۱۰ میلیون دلار افزایش یافته و در همین بازه زمانی، کل بودجه نظامی هند نیز نزدیک به ۶۰ درصد رشد کرده است.
علاوه بر جاده و تونلها، بیش از ۳۰ بالگردگاه و چندین باند هوایی جدید نیز ساخته شدهاند؛ از جمله پایگاه هوایی مود-نیوما در نزدیکی مرز چین.
با این حال، طبق گزارش وال استریت ژورنال، کارشناسان هشدار میدهند که توسعه زیرساختها میتواند احتمال برخورد نظامی را هم افزایش دهد، زیرا دو طرف به طور مداوم به مناطقی فراتر از گشتهای معمول، نزدیک میشوند.
به گفته تحلیلگران، هدف هند نه رقابت کامل با چین، بلکه ایجاد بازدارندگی و افزایش هزینه هرگونه پیشروی احتمالی پکن است.
منبع: یورونیوز